Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
بازدید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از ندامتگاه زنان/ گلایه مدیران زندان‌ها از کمبود اعتبارات - خبرگزاری برگزیده های ایران
اجتماعی

بازدید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از ندامتگاه زنان/ گلایه مدیران زندان‌ها از کمبود اعتبارات

به گزارش برگزیده های ایران، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با حضور در ندامتگاه زنان استان تهران، از نزدیک به بررسی وضعیت رسیدگی به زندانیان این مرکز پرداخت و ضمن حضور در بخش‌های مختلف، با برخی از این مددجویان نیز به گفتگو نشست.

در بخشی از این دیدار که با حضور مدیران سازمان زندان‌ها همراه بود، مهدی فراهانی معاون قضائی این سازمان اظهار داشت: مدیران رده بالای کشور ما مدام به سمت ساخت اماکنی مثل سینما یا مجموعه ورزشی ابراز تمایل می‌کنند اما برای آنان سخت است که بگویند در مدت کاری‌شان مثلاً یک زندان ساخته‌اند.

اگر به فکر ترمیم فرسودگی زندان‌ها نباشید، به مشکلات زیادی دچار می‌شویم

وی تأکید داشت: به دلیل قدمت بالا، شاهد فرسودگی زندان‌ها هستیم، ضمن اینکه اعتبارات مناسب با جمعیت کیفری و نوسازی امکانات رفاهی به سازمان زندان‌ها تعلق نمی‌گیرد.

فراهانی ادامه داد: زندان یک مجموعه انسانی است؛ هر مجموعه‌ای مانند یک مدرسه، بیمارستان یا حتی دانشگاه ظرفیت خود را اعلام و پس از تکمیل پذیرش اجازه ورود نمی‌دهد اما سازمان زندان‌ها نمی‌تواند ورود و خروج را متوقف کند چراکه وظیفه نگهداری زندانیان آن‌هم بر اساس احکام قضائی را دارد.

فراهانی با تأکید بر حفظ امنیت شهروندان بواسطه نگهداری مجرمان در زندان گفت: اگر به فکر ساخت زندان‌های جدید و ترمیم فرسودگی‌ها نباشیم، در آینده نزدیک برای نگهداری زندانیان و تأمین نیازهای آنان دچار مشکلات بیشتر خواهیم بود.

پرسنل زندان با تمام قوا مراقب سلامتی زندانیان هستند

معاون سازمان زندان‌ها با اشاره به ضرورت کمک تمام نهادهای اجتماعی در کاهش جمعیت کیفری گفت: در هر حوزه‌ای کم‌کاری صورت گیرد بزهکاری تولید می‌شود و نتیجه آن ورود به زندان است. در شرایط حاضر کارکنان زندان‌ها با تمام قوا مراقب سلامتی زندانیان هستند. در تمام دوران اخیر شیوع کرونا به دلیل عدم امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در زندان‌ها، طرح قرنطینه دو مرحله‌ای در ورودی‌ها اجرا شد که موفق بوده بطوری‌که زندان‌ها شرایط بهتری نسبت به سایر بخش‌های جامعه داشته است.

فراهانی همچنین توضیح داد: حدود سه درصد کل زندانیان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و با اجرای گسترده طرح پایش قضائی تا حد امکان تمام زندانیانی که حائز شرایط دریافت ارفاقات قضائی و قانونی هستند، آزاد می‌شوند. با این وجود درهای زندان به روی اندیشمندان و نیکوکاران برای آزادی همین سه درصد از جمعیت کیفری باز است.

به دلیل جایگاه «مادر» بودن، بیشترین امکانات را به ندامتگاه زنان اختصاص داده‌ایم

همچنین علی رستمی مدیرکل زندان‌های استان تهران در این جلسه گفت: ندامتگاه زنان با هدف نگهداری زندانیان زن در یک مکان مشخص، ارائه خدمات بیشتر رفاهی و کمک به بازگشت شرافتمندانه به خانواده و جامعه در سال ۹۰ افتتاح شد. همگی مسئولین این مجموعه اعم از مدیر و کارکنان داخل مجموعه مانند مراقب، رئیس اندرزگاه، پزشک، پرستار، مددکار و دیگر همکاران را بانوان تشکیل می‌دهند و تلاش می‌شود به دلیل مادر بودن و روحیات خاص، بیشترین امکانات در اختیارشان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دوری از خانواده به ویژه برای زنان سخت است؛ ۳۵ درصد از جمعیت کیفری این ندامتگاه را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و همین امر نشان از آغاز آسیبی دارد که از نبود مادر خانواده، دامنگیر فرزندان و خود زندانی می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان تهران ادامه داد: مهمترین اصل در حضور افراد در ندامتگاه، توانمندسازی آنان است تا پس از طی نمودن دوره محکومیت بتوانند راه صحیح زندگی را در پیش گیرند و بر این اساس هم‌اکنون کلاس‌های مختلف فرهنگی، تربیتی، حرفه آموزی و اشتغال برگزار می‌شود و حتی امکان ادامه تحصیل را نیز در تمام مقاطع و دانشگاه دارند.

وی با بیان اینکه ما زندانی را با آسیب‌های مختلف اجتماعی و شخصیتی تحویل می‌گیریم، گفت: آنان محصول جامعه‌ای هستند که وظایفش را به درستی انجام نداده است. اکثریت زنان بزهکار مخصوصاً محکومان موادمخدر به دلیل فقر مرتکب جرم شده‌اند و اکنون برای قطع زنجیره بزهکاری، همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید وارد میدان شوند و هر یک نقش خود را به درستی ایفا کنند.

زندان در نگهداری و اصلاح و تربیت زندانیان، نباید تنها بماند

رستمی اظهار داشت: البته ما از طریق انجمن حمایت از زندانیان و مرکز مراقبت بعد از خروج، حین حبس و پس از آزادی با همکاری نیکوکاران به مددجویان کمک می‌کنیم ولی کافی نیست و نباید زندان تنها بماند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با کمک دفتر معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و نهادهای اجتماعی، ساختمان نیمه‌کاره سالن ملاقات ندامتگاه با تخصیص اعتبار تکمیل و از سوی دیگر مراحل انتقال این ندامتگاه نیز به محلی نزدیک شهر و کاهش مشکلات دوری راه و تردد خانواده‌ها و کارکنان میسر شود.

صغری خدادادی مدیر ندامتگاه زنان نیز ضمن گزارشی از وضعیت ارائه خدمات رفاهی، درمانی، بهداشتی و آموزشی ارائه داد. همچنین پس از پایان جلسه، انسیه خزعلی با حضور در بخش‌های مختلف ندامتگاه زنان، از واحدهای مختلف ندامتگاه مانند اندرزگاه‌ها، کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی، نمایشگاه توانمندی مددجویان با عنوان گالری رهایی، کتابخانه و سالن آمفی‌تئاتر بازدید کرد.

در جریان این دیدار، مددجویان نیز به گفتگو با وی پرداخته و درخواست‌های خود را که اغلب قضائی بود مطرح کردند. ضمن اینکه چند نفر از کارکنان این ندامتگاه مسائل و مشکلات حوزه کاری خود را با معاون رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند و خواستار حل این مشکلات شدند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا