آذربایجان شرقی

بازگشت حیات به تالاب بین‌المللی قوری‌گل

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، حسن عباس‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بازدید امروز از روند انتقال آب به این تالاب  اظهار داشت: انتقال آب از حوضه صبری چای به قوریگل همه ساله بعد از نیمه آبان، تا نیمه اردیبهشت سال بعد انجام می‌گیرد.

وی افزود: وضعیت فعلی تالاب قوریگل برآیند عوامل طبیعی همچون کاهش محسوس بارندگی در مقایسه با ۷۰ سال اخیر، افزایش ۳۰ درصدی تبخیر در پی افزایش دما با توجه به عمق کم و وسعت تالاب، توسعه بی‌رویه در زمینه‌های صنعت، راه سازی، کشاورزی و ویلاسازی بدون توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت توسعه منطقه است.

عباس نژاد گفت: از ۱۸ آبان‌ماه آبگیری تالاب آغاز شده و امیدواریم شرایط اقلیمی مناسب به طوری که یخبندان زیادی هم در مسیر انتقال آب وجود نداشته باشد، آبگیری تالاب به خوبی انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: نوید مسرت بخش جان گرفتن دوباره این تالاب زیبا با همکاری و تلاش مردم، ساکنین حوزه تالاب، مسئولان، نهادهای ذیربط  و همه دست اندرکاران بود.

تالاب قوریگل در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بستان‌آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۹۰ متر می‌باشد.

این تالاب دارای شکل هندسی نامنظم و دارای آب شیرین می‌باشد. با توجه به این که تالاب قوری‌گل جزو تالابهای بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد و نیز زیستگاه شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده محسوب می‌شود، لذا دارای اهمیت ملی و بین‌المللی است و از کارکردهای اکولوژیکی آن، حفاظت به عنوان یک هدف اولیه و اصلی بر سایر بهره‌وریها مقدم می‌باشد. شایان ذکر است به دلیل بیلان منفی آب تالاب، برای جلوگیری از خشک شدن آن کانالی برای انتقال آب از ارتفاعات سهند و صبری چای احداث شده است که در فصل غیرزراعی آب تالاب را تامین می‌نماید.

تالاب بین‌المللی قوریگل قابلیتهای فراوان زیستی، آموزشی و تحقیقاتی و اکوتوریسم و… را دارا می‌باشد، این تالاب در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ جزو مناطق شکار ممنوع و در سال ۱۳۹۰ به دلیل اهمیت اکولوژیکی با مساحت ۵۵۵ هکتار به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا