علمی و فناوری

بازگشت قابلیتی که ده سال قبل به خواست «مراجع» ممنوع شد/ دیر است و بی نتیجه آقای وزیر!/ انگار امروز بگویید «ویدیو» آزاد است!

بازگشت قابلیتی که ده سال قبل به خواست «مراجع» ممنوع شد/ دیر است و بی نتیجه آقای وزیر!/ انگار امروز بگویید «ویدیو» آزاد است!

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران ، «به زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه بدون نصب نرم افزار فعال خواهد شد و هزینه زیادی هم نخواهد داشت.» این جدیدترین ادعای عیسی زارع پور وزیر ارتباطات است. ادعایی که بر پایه تکنولوژی یک دهه قبل است. قابلیتی که بر اساسش اپراتوری جدید یعنی رایتل راه افتاد تا با رقبای دیگر رقابت کند. شرکتی که در دل شستا و با سرمایه گذاری از سرمایه های بازنشستگان تاسیس شد.آنها که در آن زمان دارنده انحصاری قابلیت اینترنت نسل سوم بودند و درحالی که دو اپراتور بزرگ تنها اینترنت نسل دو می دادند ، این رایتل بود که با سرعت بالای اینترنت همراه می توانست روی خطوط تماس با قابلیت تماس تصویری تحولی بزرگ ایجاد کند و صاحب سود دهی بالایی شود.

آن زمان در شرایطی که هنوز کمتر اپلیکیشن شبکه اجتماعی راه افتاده بود و تازه استفاده از اسمارت فون ها نسل اول وایبر در دیگر کشورها داشت رواج پیدا می کرد ، این تکنولوژی تماس تصویری یک انقلاب محسوب می شد. از تی موبایل تا اتصالات ، اکثر اپراتورهای سرشناس دنیا در آن سال ها این خدمات ویژه ارتباط تصویری را داشتند و آن موقع یک ویژگی بزرگ برای رقابت بود.قابلیتی که می توانست یک برند را بالا ببرد و رقبایش را زمین بزند.

یک استراتژی تبلیغاتی غلط

ویدیوهای تبلیغاتی و بیلبورد های وسیع این اپراتور خیلی سریع جنجالی شدند. به یکباره فضای سنگینی ایجاد شد و دلهره های بسیاری را به همراه داشت. اینکه این تماس های تصویری چطور می تواند جوانان را به انحراف بکشد و گسترش این فضا سبب شد این قابلیت قبل از عملیاتی شدن ، با فضای ایجاد شده و البته درخواست های مکرر گروهی از دفاتر بزرگان و علمای مذهبی ، متوقف شود. چون صاحبان این برند نتوانستند توجیهی قانع کننده برای پروژه تبلیغاتی و محصولی که عرضه نمودند، ارائه دهند. در همان سال روستا آزاد رییس وقت دانشگاه شریف در گفت و گویی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت موبایل و پیشرفت های اینترنت در دانشگاهش گفته بود:«امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه و تبیین پیشرفت تکنولوژی و نکات مثبت چنین خدماتی ، دغدغه های ایجاد شده برای علمای محترم دینی و مردم عزیز را برطرف کنیم.» سرعت پیشرفت تکنولوژی اما چنان شدید بود که در کمتر از چند ماه با ورود بیشتر اسمارت فون های تحت آی او اس و اندروید و البته پیام رسان های رایگان ، به خودی خود دیگر این قابلیت که روی تلفن و اپراتورهای داخلی قرار بود ارائه شود، از سوی اپلیکیشن های بین المللی ارائه شد و هر روز هم این مسیر با سرعت بیشتری پیش رفت و آن ویژگی خدمت ارائه شده از سوی رایتل هم منسوخ شد.

بازگشت قابلیتی که ده سال قبل به خواست «مراجع» ممنوع شد/ دیر است و بی نتیجه آقای وزیر!/ انگار امروز بگویید «ویدیو» آزاد است!

زمین زدن رقیب یا جفا در حق کشور؟

اتفاقی که سال هاست از آن به عنوان پروژه ای برای شکست برند اپراتور سوم نام برده می شود. سرمایه هایی که متعلق به بازنشستگان بود. اما چرا آن اتفاق برای رایتل افتاد؟ کارشناسان اعتقاد دارند شیوه اشتباه استراتژی تبلیغاتی این برند سبب شد تا رقبایش بتوانند علیه آنها پروژه بزرگی را تعریف کنند. اینکه بزرگترین مزیت این برند نسبت به رقبایش نه فقط تماس تصویری که داشتن سرعت بیشتر بود. این بود که می توانست مشتری ها را به دنیایی جدید وصل کند. دنیایی که فقط یکی از توانمندی هایش تماس تصویری بود اما وقتی رقبا توانستند این مزیت را از برند سوم تازه وارد شده به بازار بگیرند ، دیگر این شرکت توانی برای رقابت نداشت و اینگونه سرمایه های دولتی که برای یکی از پر دغدغه ترین اقشار کشور بود ، سوخت و نابود شد و همچنان این برند ، زیان ده است. این خبر چندی قبل در نامه مدیر رایتل به وزیر ارتباطات رسانه ای شد.

چطور اینترنت کشور را ۵ سال نابود کردند!

یک چشم و هم چشمی رقابتی . این اما تنها عاقبت ماجرای پروژه اوایل دهه ۹۰ برای از میدان به در کردن رایتل اتفاق افتاد نبود که پس از آن و بعد از بازتاب ها ، به کلی راه اندازی اینترنت نسل ۳ در کشور به محاق رفت. اتفاقی که تا پایان سال ۱۳۹۴ هم ادامه داشت. یعنی یک رکود حدودا ۴ ساله درحالی که تمام دنیا در این مدت دنبال توسعه زیرساخت ها و پیشرفت در حوزه اینترنت موبایلی و … بودند. سرانجام از پایان سال ۹۴ بود که تازه با از راه رسیدن نسل چهارم و گسترش شبکه های توسعه یافته جدید خدمات موبایلی اینترنت ، کشور وارد مرحله توسعه ای در این زمینه شد و در کمتر از سه سال یکی از بیشترین پیشرفت های جهانی را در توسعه استفاده از اینترنت و گوشی های هوشمند پیدا کرد. آن هم در شرایطی که تحریم های جدید امریکایی ترامپ هم سر رسیده بودند!

بیشتر بخوانید:

مار بی‌نوا در دام عنکبوت افتاد / عکس

نتایج جالب یک پژوهش درباره موهای صاف ، فر ، مجعد و سرهای طاس!

غول ۵۴ متری سفارش «پوتین» ساخته شد و پرواز کرد!

چرا خط تماس تصویری باز می شود؟

یک دهه پس از بسته شدن امکان ارتباط تصویری روی خطوط همراه ، زارع پور از آن به عنوان یک قابلیت خاص اسم می برد که قرار است باز شود؟ دیجیاتو در واکنش به این خبر نوشته است:«احتمالا محدودیت‌ها و فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی از عوامل این تصمیم است هرچند هنوز به شکل دقیق نیز جزئیاتی از این طرح در دسترس نیست. به احتمال زیاد، نحوه برقراری تماس تصویری، مانند تماس عادی توسط اپراتورهای موبایل مدیریت خواهد شد.» این یعنی وزارت ارتباطات همزمان با صرف هزینه بسیار در ماه های اخیر برای توسعه پیام رسان های داخلی و ایجاد مرکز مشترک انتقال داده و توسعه توانایی تماس های تصویری آنها ، می خواهد خدمتی را که از ده سال قبل محدود شده بود ، دوباره ارائه دهد. قابلیتی که برای ارائه گیرندگان خدمات داخلی از اپراتورها مقدور خواهد بود و دوباره مشکل تماس های تصویری میان کاربران ایرانی با خانواده های شان در خارج از کشور را در بر نمی گیرد ، مگر اینکه این اپراتورها دارای پارتنر های مشترک ارائه دهنده این خدمات در دیگر کشورها باشند.

دیر شده است آقای زارع پور!

ارائه خدمت تماس تصویری روی تلفن های همراه شاید یک دهه قبل یک قابلیت استثنایی بود اما امروز حتی صرفه اقتصادی هم ندارد. صرفه ندارد چون هزینه انتقال داده در پیام رسان های داخلی یک سوم قیمت اینترنت عادی است و اپراتورها برای ایجاد فضای مورد نظر وزیر می خواهند این خدمات را چه قیمتی ارائه دهند تا به صرفه باشد؟

از سوی دیگر ارائه دهندگان انحصاری و معروف این خدمات مثل اتصالات در امارات هم با رواج شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای رایگان و با کیفیت بالا دیگر این انحصار شان را برداشته اند و دیگر نزدیک به یک سالی می شود آنها هم حقیقت پیشرفت تکنولوژی را پذیرفته اند!

حالا اعلام چنین خبری به عنوان یک دستاورد از سوی وزیر ارتباطات به نظر می رسد اعلام یک پیشنهاد بدون دستاورد باشد. مثل اینکه امروز اعلام شود استفاده از ویدیو برای عموم آزاد است!

۴۱۴۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا