Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
بازگشت معکوس اعراب به سوریه از دروازه کمک‌های بشردوستانه - خبرگزاری برگزیده های ایران
اخبار روز

بازگشت معکوس اعراب به سوریه از دروازه کمک‌های بشردوستانه

بازگشت معکوس اعراب به سوریه از دروازه کمک‌های بشردوستانه

 عبدالباری عطوان، تحلیل‌گر مشهور عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی درباره زلزله بامداد دوشنبه در سوریه و تحولات رخ داده درپی آن در روابط اعراب و دمشق علی‌رغم تحریم‌های آمریکا نوشت: مصیبت سوریه بزرگ و دردناک بود و این درد و رنج برای مردمی که در محاصره هستند و با قحطی و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار زیاد بوده است، این درحالی است که آمریکای مدعی «پیام‌آور» صلح و حقوق بشر و مادر دلسوز سوری‌ها به همراه همه هم‌پیمانانش در اروپا و برخی از مناطق عربی همچنان به قانون تحریم‌های موسوم به «سزار» پافشاری می‌کنند و حتی به صورت شفاهی نیز با ملت سوریه ابراز همبستگی و همدردی نکردند، انگار که زلزله زدگان سوریه انسان نیستند. این بزرگترین مظهر نفرت و نژادپرستی و فاشیسم سیاسی است، اما شاید هر چیز مضری مفید نیز باشد.

انسانیت؛ برای مدعیان دموکراسی و حقوق بشر که دو میلیون عراقی، حدود یک میلیون افغان، ده‌ها هزار تن در لیبی و صدها هزار انسان در سوریه را به بهانه نجات مردم کشتند، مرده و پوسیده شده است. آنها کسانی هستند که نه یک بسته شیر برای کودکان زلزله زده در سوریه تهیه کردند و نه دارو برای مجروحان آن که شمارشان تا بدین لحظه به چند هزار تن رسیده است. این مسئله بار دیگر تأیید می‌کند که آنها (غرب و آمریکا) صرفا مخالف دولت‌ها و نظام‌ها نیستند بله با ملت‌های آنها نیز دشمنی دارند.

امروز شاهد آن هستیم که هواپیماهای حامل تیم‌های نجات، مواد غذایی و کمک‌های پزشکی به سوریه می‌روند و قانون تحریم‌های «سزار» آمریکا (قیصر) را زیر پا می‌گذارند، این هواپیماها از پایتخت‌های کشورهای شریف عربی، اسلامی و بین‌المللی، از الجزایر، لبنان، تونس، عراق و  ایران راهی سوریه می‌شوند.

همچنین دیدیم که عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر پس از حدود ۱۲ سال قطعی روابط برای تسلیت و ابراز همبستگی با بشار اسد، همتای سوری خود تماس گرفت و عبد المجید تبون، رئیس جمهور الجزایر نیز اصرار دارد که هواپیماهای کمکی این کشور بیش از دویست تن کمک را حمل و به سوریه منتقل کنند و هواپیماهای آن به عنوان نخستین کاروان‌های کمکی با بیش از صد ناجی در فرودگاه‌های دمشق، حلب و حمص فرود آمدند.

این موضوع درباره عمان و اردن نیز صدق می‌کند، چراکه هیثم بن طارق، پادشاه عمان و عبدالله دوم، پادشاه اردن ابتکار عمل را به دست گرفته و با رئیس جمهوری سوریه تماس گرفتند اما وی علی‌رغم درد و تراژدی عمیق ناشی از زلزله، درخواست کمک نکرد.

این زلزله نقاب از چهره‌های حیوان صفتی برداشت که بر پیکر قربانیان سوری رقص و پایکوبی می‌کنند. این حادثه  همچنین دندان‌های نیش آنها را نشان داد و کینه‌های زهرآلود و همه دروغ‌هایشان درباره ارزش‌های عدالت، انسانیت یا حقوق بشر را برملا کرد؛ دروغ‌هایی که با آن تجارت کرده و کشورها و ملت‌ها را ویران و نابود می‌کنند.

اعراب شریف به سوریه برمی‌گردند، در سنگر آن می‌ایستند، با رئیس‌جمهور آن گفت‌وگو و با سوری‌ها ابراز همدردی می‌کنند، در کنار مردم داغدیده‌اش می‌ایستند و آنها را تسلی می‌دهند و در عین حال بر پیوندهای خونی، نژادی، عقیدتی و حتی انسانی میان خود تأکید می‌کنند.

این زلزله علی‌رغم بلایا و فاجعه‌ای که در سوریه به بار آورد، نقطه عطف سرنوشت سازی را در جهان عرب ایجاد کرده است و زنگ را به صدا در می‌آورد تا گمراهان و فریب خوردگان دروغ‌های آمریکا و اسرائیل را بیدار کند و شاید آنها را به راه درست و ارزش‌های واقعی عربیت و اسلام باز گرداند و در این شرایط اگر به این مسیر بازنگردند بازنده هستند و مردمانشان آنها را سخت بازخواست و مجازات خواهند کرد.

دیدیم که هواپیماهای عربی به فرودگاه‌های سوریه برمی‌گردند و لبنان که پیوندهای خویشاوندی را با سوریه قطع کرده بود از آمریکا و قانون سزارش سرپیچی کرد و همه بنادر و فرودگاه‌هایش را برای دریافت کمک‌های بشردوستانه باز کرد و در چارچوب همبستگی و شرکت در عملیات نجات همراه با سایر کشورهای خواهر و برادر، تیم امداد و نجات به دمشق به عنوان پایتخت عربیت اعزام کرد.

ما نمی‌گوییم که سوریه به آغوش اعراب بازگشته است، درست‌تر این است که برخی از اعراب به سوریه برگشته‌اند؛ سوریه‌ای که طی سالهای درد و رنج عزت نفس و اصول عربیت خود را حفظ و در سنگر مقاومت در برابر دشمن نژادپرست متکبر ایستاده و حاضر به عادی سازی روابط با آن نشده است.

از همه برادران، رهبران و ملت‌های عرب و مسلمان‌مان که در کنار برادرانمان در سوریه ایستادند و با چرخ‌های هواپیماهایشان قانون قیصر را زیر پا گذاشتند، سپاسگزاریم.

بار دیگر از الجزایر، مصر، عراق، لبنان، اردن، عمان، عربستان سعودی، کویت، امارات، تونس، ایران و روسیه و همچنین هر دولت عربی که به راه درست بازگردد، به این اقدام برادرانه انسانی بپیوندد و در کنار برادران داغدیده در سوریه می‌ایستد، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

ما به‌ عنوان اعراب در مقابل دروازه‌های یک طلوع جدید هستیم که نشانه‌های اولیه آن از سرزمین‌های اشغالی آغاز شد و اکنون می‌بینیم که در حال تقویت وحدت، همبستگی و آگاهی در فاجعه سوریه است و گاهی خیر از دل شر بیرون می‌آید.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا