آذربایجان شرقی

بالا گرفتن حواشی ساماندهی وانت بارها در تبریز/ مقاومت متخلفان؛ هشدار دادستان تبریز

بالا گرفتن حواشی ساماندهی وانت بارها در تبریز/ مقاومت متخلفان؛ هشدار دادستان تبریز

برگزیده های ایران، مهرداد خوشکار مقدم: درحالیکه طرح ثبت نام و ساماندهی وانت بارهای بارفروش در حاشیه معابر سطح کلانشهر تبریز، راهکاری مناسب بین الطرفینی برای مردم، وانت بارها و ارگان های شهری به شمار می رفت اما عدم استقبال از این اقدام تعجب کارشناسان را بر انگیخت.

جواد صدیقی معاون خدمات شهری و اجرایی شهرداری تبریز مقاومت مافیای وانت بارها را عامل عدم استقبال دانست و اعلام کرد: در تبریز بیش از ۳۰۰ دستگاه وانت بار میوه فروش وجود دارد که همه آن‌ها در انحصار ۱۸ نفر است!

او با بیان اینکه از اول آذر بر اساس دستور شهردار تبریز در راستای ساماندهی دستفروشان، به این افراد و خودروهای سدمعبر بیش از ۵۰۰ ابلاغیه صادر شده است، اظهارکرد: از این تعداد فقط ۵۰ نفر به ابلاغیه توجه کرده و به شهرداری مراجعه کرده‌اند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز با تاکید بر اینکه ساماندهی و حمایت از دستفروشان نیازمند از برنامه های شهرداری است، گفت: زمین مورد نیاز برای استقرار دستفروشان شناسایی و آماده سازی شده و هر خودرو می‌تواند در ساعات مشخص شده در مکان های مشخص شده استقرار یابد و به مردم میوه عرضه کند.

صدیقی با اشاره به فعالیت دستفروشی‌ها در اکثر خیابان های سطح شهر ادامه داد: ساماندهی دستفروشان نیازمند همکاری حدود ۱۱ دستگاه و نهاد دولتی مانند دادستانی، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، محیط زیست و منابع طبیعی، راه و شهرسازی و راهداری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز ضمن واکنش به برخی حواشی و مقاومت برای ساماندهی وانت بارها گفت: این معضل باید حل شود و قرار نیست با عربده‌کشی یک نفر از اجرای این کار عقب نشینی کنیم. این وانت‌بارها و دستفروش‌ها باید ساماندهی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رسول برگی خواستار همکاری دیگر دستگاه‌ها با شهرداری برای حل معضل وانت بارها شد و افزود: در این حوزه باید دادستانی، شورای تامین و نیروی انتظامی نیز ورود کنند چراکه تنها شهرداری متولی این کار نیست.

وی افزود:

حجت الاسلام برگی عنوان کرد: شورای شهر تبریز در کنار شهرداری ایستاده است تا با ساماندهی وانت‌بارها شهر زیبا شده و قفل ترافیکی آن باز شود.

در همین حال، دادستان تبریز تمام دستگاه‌های ذیربط در حوزه سدمعبر را به همکاری با شهرداری تبریز در طرح جمع‌آوری وانت‌بارهای میوه‌فروش دعوت و از اجرای این طرح حمایت کرد.

محبوب علیلو اظهار داشت: یکی از دلایل ترافیک شهری، وانت‌بارهای میوه‌فروش و بساط‌های میوه در سطح معابر هستند که همه ما باید برای ساماندهی این قشر از جامعه همراه شهرداری باشیم.

وی با اشاره به برخی رفتارهای مخاطره‌آمیز مالکان وانت‌بارها افزود: مطابق قانون با افراد مرتکب رفتارهای ناهنجار که جرم تلقی می‌شود، برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

علیلو بر تأمین بسترهای لازم برای امرار معاش افراد نیازمند نیز تأکید کرده و خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در این خصوص تمهیداتی از جمله ثبت‌نام و مکان‌یابی برای فعالیت این افراد پیش‌بینی کرده است که هم فعالیت این افراد ادامه می‌یابد و هم شاهد کاهش ترافیک در شهر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: عوامل شهرداری در مواجهه با وانت‌بارها و بساط‌های میوه‌فروشی باید برخورد مناسبی داشته و با طمأنینه و رعایت حق و حقوق این افراد اقدام به ساماندهی کنند.

دادستان تبریز وظیفه شهرداری را جلوگیری از سدمعبر معرفی کرده و یادآور شد: مقاومت و تعرض از سوی هرکس در برابر طرح ساماندهی وانت‌بارها برخورد قضائی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های ذیربط نیز موظف به همکاری و همراهی با شهرداری در اجرای این طرح هستند.

گفتنی است معضل وانت بارهای بارفروشی که به بهانه کسب و کار، تا لاین دو و سه معابر شهری را اشغال کرده و با ایجاد سد معبر، موجبات ترافیک سنگین و نارضایتی عمومی را فراهم کرده اند به یکی از مسایل شهری کلانشهر تبریز بدل شده است.

درحالیکه اوضاع وخیم اقتصادی یکی از دلایل اصلی عدم برخورد با این معضل عنوان می شد، شهرداری تبریز با ارائه طرحی نسبت به ساماندهی این قشر اقدام نمود اما به نظر می رسد غول مافیا حتی به حوزه وانت بارها و دستفروشان نیز نفوذ کرده و شرایط را برای تصمیم سازان دشوار ساخته است!

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا