کرمان

بام فرهنگی کرمان بدون «کتابخانه» پس از زلزله یلدای ۹۶/مردم و نخبگان کوهبنانی گله‌مندند

برگزیده های ایران/کوهبنان: کتابخانه عمومی شهید اول شهر کوهبنان که پیش از زلزله شب یلدای ۱۳۹۶ همواره محلی برای انجام مطالعات پژوهشگران، نخبگان، دانشجویان دانش‌آموزان شهرستان بود، متاسفانه برخلاف رویکرد مبنی بر تکریم و تقویت جایگاه فرهیختگان و نخبگان، دچار مشکلات جدی است.

در چهار سال اخیر پروژه فرهنگی بازسازی تنها کتابخانه عمومی متناوباً و بنا به محدودیت اعتبار به تعطیلی کشیده شده است.

اگرچه اقدامات و‌ پیگیری‌های فراوانی توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی کوهبنان صورت گرفته است، اما مدیران فرهنگی و اجرایی استان برای بازسازی این مکان مهم علمی تلاشی درخور شان انجام نداده‌اند و گویا مشکل خدمت‌رسانی مطلوب به ارباب رجوع نتیجه همین تعلل است.

این در حالی است که سایر پروژه‌هایی که ضرورت‌شان بیشتر از تنها کتابخانه عمومی کوهبنان نیست، همزمان فعال بوده وهم اکنون به ارباب رجوع خدمت‌رسانی مطلوب می‌کنند.

کندی و تعطیلی پروژه ی علمی و پژوهشی در شهر کوهبنان ، محل پرسش و تاسف است.

به همین سبب این موضوع آزردگی خاطر بسیاری را برای اعضای فعال، نخبگان علمی و فرهنگی کوهبنان موجب شده و خسارات مادی، معنوی به منافع علمی و فرهنگی شهرستان وارد آورده است.

این پروژه که به‌دلیل تبدیل شدن به دو فاز ۵۰۰ متر مربعی و نیاز به اعتبار چند میلیارد تومانی مدت‌هاست بدون هیچ پیشرفتی و امکان خدمت‌رسانی به فرهیختگان و پژوهشگران رها شده است، گلایه بسیار زیاد نخبگان و پژوهشگران علمی و فرهنگی شهرستان کوهبنان را سبب شده است.

ضرورت اولویت ساخت کتابخانه 

از طرفی طبق نظر نخبگان کوهبنان و با توجه به شرایط موجود به جرات می‌توان گفت کتابخانه عمومی شهر کوهبنان مهمترین مکان شهر از لحاظ اهمیت بوده و باید اولین پروژه عمرانی پس از زلزله بود که آغاز شود.

 در طول ۴ سال گذشته، هیچ گزارشی مبنی بر پیگیری موثر و مداوم مسئولان فرهنگی استان مبنی بر اخذ اعتبار جهت پیشبرد پروژه اعلام نشده است و به جای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی به حل مشکلات نخبگان و تسهیل مسیر جهت مطالعه و فراهم کردن امکانات بیشتر برای آنها گویا به‌دنبال تعطیلی این پروژه مهم هستند و حتی کمترین خواسته نخبگان شهر برای استفاده فضای مطالعه مناسب را برآورده نکردند.

از آنجا که تنها کتابخانه عمومی شهر کوهبنان از نظر میزان امانت اولین کتابخانه عمومی استان است و پیوسته کتابداران آن رتبه برتر کشوری را ازآن می‌کنند، انتظار می‌رود از این ظرفیت و به واسطه‌ی مردم کوهبنان که عنوان باسوادترین شهرستان استان را به خود اختصاص داده‌اند، به‌نحو احسن و بهینه استفاده شود، نه این که با بهانه‌های مختلف ظرفیت مجموعه هدر رود.

متاسفانه فضای استیجاری فعلی این مجموعه که به اندازه ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد دچار کمبود امکانات متعددی ازجمله سالن مجزای مطالعه است و مراجعان خصوصا دانش‌آموزان و دانشجویان مجبور به استفاده از کانکس اسکان موقت زلزله‌زدگان به‌جای سالن مطالعه به‌ویژه در فصل آمادگی برای کنکور شدند.

 نهاد متولی افزایش سرانه مطالعه و پژوهش به‌جای تشویق جوانان به مطالعه و پژوهش و فراهم‌کردن امکانات برای آنها و به‌جای رفع محدودیت‌ها، نخبگان شهرستان را از کتابخانه، مطالعه و علم و شهرستان فراری می‌دهند.

یکی از اعضای سابق کتابخانه کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پیش از تخریب کتابخانه قدیمی از اعضای فعال آن بوده و تقریباً هر روز بعد از ظهر در ساعت استراحت پس از کار به آنجا رفته و مطالعه می‌کردم.

 وی ادامه داد: به‌دلیل انتقال کتابخانه به فضای استیجاری واقع در یک مرکز پیش‌دبستانی و ‌کانون، دیگر امکان حضور برای من و بسیاری از دانش‌آموزان وجود ندارد.

یکی دیگر از شهروندان کوهبنانی گفت: متأسفانه مسئولان استان نگاه مثبتی به شهر کوهبنان ندارند و بار نخست نیست که طرح‌های اینجا با تأخیر اجرا می‌شود.برخی فضاهای فرهنگی و آموزشی این شهر هم با هزینه مردم و خیران ساخته‌ شده یا مانند کتابخانه، یا مدارس زمین از طرف مردم وقف‌ شده است.

وی افزود: طرح‌هایی که سود و خیر برخی از آن‌ها چون عملاً به دیگر شهرها چون مرکز استان رسیده و اجرایشان نه دردی از مردم دوا کرده و نه موجب اشتغال‌زایی جوانان تحصیل‌کرده شده است.

بی‌توجهی دولت در ساخت کتابخانه صدای جوانان و دانشجویان را درآورد

این شهروند کوهبنانی تصریح کرد: اگر از ابتدا ساخت کتابخانه را به خود ما واگذار می‌کردند بهتر بود و با استفاده از کمک‌های مردمی مانند سایر مراکز مانند برخی مدارس، کانون فرهنگی و هنری مسجد جامع، دارالقرآن‌ها، زائرسراها، مساجد و حسینیه‌ها آن را هم می‌ساختیم تا زحمتی به دوش مسئولان نباشد.

نوجوان دهه هشتادی کوهبنان هم ابراز کرد: از بزرگ‌ترها شنیده‌ام که مردم کوهبنان برای پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت از نظام جمهوری اسلامی زحمات بسیاری کشیده‌اند و همیشه در خط مقدم دفاع از ولایت و رهبری بوده‌اند اما تعجب می‌کنم که چرا این‌قدر مورد بی‌توجهی قرار دارند.

وی بیان کرد: تنها بحث کتابخانه نیست، اینجا هیچ مجموعه فرهنگی دولتی برای مردم به‌ویژه جوانان وجود ندارد و از سالیان دور تاکنون خود مردم بیشتر مراکز را ایجاد کرده و با کمک‌های مالی اداره می‌کنند درحالی‌که شغل بیشتر مردم  کارگری معادن و کشاورزی است و درآمد دائمی ندارند.

شهروند دیگر کوهبنان هم گفت: شنیده‌ام ساخت کتابخانه به‌دلیل اینکه تبدیل به مجتمع شد طولانی شده، کاش مسئولان می‌گذاشتند همان کتابخانه ساخته شود و بعد در جای دیگری سالن اداری یا فضای فرهنگی ارشاد اسلامی را می‌ساختند.

یکی از مراجعه کنندگان به کتابخانه اظهار داشت: حدود ۴ سال است که هر روز بین ساعت ۱۰ صبح تا ۷ و نیم بعداز ظهر وقت بیکاری برای مطالعه به کتابخانه شهید اول می‌روم و مطمئنا همه می‌دانند که چقدر حضور در این محل با توجه به کمبود امکانات و فضا دشوار است، به همین دلیل نمی‌توانم به فرزندم اجازه حضور در کتابخانه را بدهم.

وی با اشاره به دیگر مشکلات موجود در کتابخانه عنوان کرد: کتابخانه به کانکس مطالعه مجهز است هر زمان که نیاز داریم اجازه استفاده به ما نمی‌دهند و مدت زمان زیادی را باید برای استفاده از آن منتظر بمانیم.

این شهروند کوهبنانی افزود: افرادی که در منطقه احداث کتابخانه زندگی می‌کنند بسیار گلایه‌مند هستند که زمین کتابخانه محل تجمع و ریختن زباله‌های ساختمانی و… شده است.

دانشجویان غیر بومی شهر کوهبنان هم می‌گویند: متاسفانه در سطح شهر انتشارات کتاب‌های دانشجویی برای خرید کتاب‌های تخصصی وجود ندارد.در دیگر شهرها امید دانشجویان، کتابخانه‌های عمومی هستند که متاسفانه در کوهبنان کتاب‌های مورد نیاز خود را پیدا نمی‌کنیم و حتی ۴ سال گذشته که به این شهرستان آمدیم، گفتند کتابخانه استاندارد به‌زودی افتتاح و این مشکل حل خواهد شد و اکنون بعد از پایان دوره کارشناسی که یک ماه دیگر از شهر می‌رویم و فارغ‌التحصیل می‌شویم، همچنان دانشجویان منتظر افتتاح و بهره‌برداری کتابخانه عمومی شهید اول شهر کوهبنان هستند.

اما دانشجویان نیز برای تکمیل و ارائه پایان‌نامه بهترین مکان را کتابخانه‌ها می‌دانند و با الکترونیکی شدن کتابخانه‌ها و تجهیز شدن آن به اینترنت میزان علاقه‌مندی جوانان برای حضور در کتابخانه ها افزایش‌ یافته است، چرا که آنها کتابخانه را مکانی مناسب برای حضور در فضای مجازی و دست‌یابی به منابع مورد نیاز می‌دانند.

برخی از افراد نیز جو علمی را دلیل حضور خود در کتابخانه‌ها می‌دانند و می‌گویند فضای علمی که در کتابخانه‌ها وجود دارد نه در مدرسه هست و نه در خانه.

آنها سالن مطالعه کتابخانه را مکانی دنج و مناسب برای مطالعه خود می‌دانند که به‌دور از هر گونه استرس به مطالعه مشغول شوند.

یک شهروند و فعال فرهنگی کوهبنانی معتقد است بعد از زلزله تمام توجه و اقدامات به سمت ساخت‌ و سازهای مناطق مسکونی معطوف شده و نوعی عدم توازن در بازسازی کوهبنان ایجاد شده است.

وی گفت: در کوهبنان کتابخانه عمومی و ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک‌ مجموعه وجود داشت که محل انجام کارها و گردهمایی‌های فرهنگی بود که بعد از زلزله و تخریب آن، هیچ اقدامی در خصوص بازسازی و ساخت آن صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: کتابخانه  این شهرستان نمونه‌ای از پروژه‌های رها شده است که بعد از گذشت ۴ سال از زمان زلزله هنوز در مرحله فونداسیون است و پیشرفت چندانی نداشته است.

یکی دیگر از فعالان فرهنگی شهر کوهبنان، وجود کتابخانه در شهرستان را ضروری دانست و گفت: نوجوانان، جوانان، افراد میانسال، دانش‌آموزان و دانشجویان باید از نعمت وجود کتابخانه در شهرشان بهرهمند باشند و نباید این موضوع از یاد برود که مطالعه و خواندن کتاب در کاهش تنش، خیال آسوده و ذهن آرام موثر است.

کتابخانه یک زیرساخت فرهنگی است

وی ادامه داد: البته با وجود مشکلات مالی نمی‌توان ضرورت بازسازی کتابخانه را در این شهرستان منکر شد و جای سوال است که با وجود این همه صرف هزینه و ساخت‌وساز و بازسازی‌هایی که انجام شد چرا هیچکس به فکر احداث ساختمان مستحکمی برای کتابخانه‌هایمان نبود.

او متذکر شد: شهر ویران شده بود و نیاز به بازسازی داشت و بالاخره بازسازی روزی تمام می‌شود، اما در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز باید کارهایی انجام شود و اقداماتی صورت بگیرد و کتابخانه‌ای مجهز و کامل برای شهرستان احداث و ایجاد شود تا جوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان و جامعه ادبی ما مجبور نباشند برای مطالعه یک کتاب بعضی تا مرکز استان سفر کنند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۲/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا