سمنان

بانوان در قانون حمایت از خانواده از چه مزایایی برخوردار می‌شوند؟

مرضیه عزالدین، کارشناس ارشد امور اجتماعی و فرهنگی و فعال حوزه بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سمنان، با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تنها برخی از مواد حمایتی از بانوان که در این قانون پیش‌بینی شده، اشاره و اظهار کرد: مرخصی زایمان مادران در این طرح، ۹ ماه کامل تعیین شده است و مادر می‌تواند دو ماه قبل از تولد نوزاد، این مرخصی را درخواست کند.

او افزود: خانمی که باردار است، می‌تواند دو ماه قبل از زایمان از مرخصی استفاده کرده و این درخواست را برای بعد از زایمان نگذارد و سازمان متبوعش هم باید با این مرخصی موافقت کند.

این کارشناس ارشد امور اجتماعی ادامه داد: مرخصی زایمان ۱۲ ماهه برای همه مادرانی که فرزندان دوقلو یا بیشتر از آن به دنیا می‌آورند، هم تخصیص یافته است.

اختصاص دورکاری به مادران باردار

این کارشناس ارشد امور اجتماعی اضافه کرد: اختصاص دورکاری به مادران باردار حداقل به مدت چهار ماه در این طرح تصویب شده است و مادر مجاز است آن را دریافت و سازمان متبوعش هم باید با این امر موافقت کند.

کاهش سن بازنشستگی مادران

این کارشناس ارشد امور اجتماعی گفت: کاهش سن بازنشستگی مادران به مدت یک سال به ازای هر تولد و برای تولد فرزند سوم به بعد، به مدت ۱.۵ سال در این قانون پیش‌بینی شده است.

عزالدین ادامه داد: در این شرایط، مادر با مدت کامل سنوات بازنشسته می‌شود و به میزانی که فرزند می‌آورد، مدت خدمت او کاسته خواهد شد؛ اما سنوات بازنشستگی‌اش را به‌طور کامل دریافت می‌کند.

طلاق باید کاهش یابد

این کارشناس ارشد امور اجتماعی اضافه کرد: در بررسی‌های انجام‌شده از میان عامه مردم، اکثر افرادی که در آستانه ازدواج یا مایل به تأهل هستند، علاقه دارند تا سه فرزند داشته باشند و اگر این اتفاق بیفتد، رشد جمعیت کشور به سمت بهبودی خواهد رفت.

عزالدین ادامه داد: مهم‌ترین علتی که زوجین تا امروز دنبال این قضیه نبوده‌اند، مسأله اقتصادی و مشکلات معیشتی بوده است و در این قانون، به این مشکلات توجه بیشتری شد تا بتوان این دغدغه مادران و پدران ایرانی را تا حدودی رفع کرد.

او گفت: باید با کارهای فرهنگی و زمینه‌سازی‌های مختلف در کل کشور، شاهد رشد جمعیت در آینده باشیم.

این کارشناس ارشد امور اجتماعی تصریح کرد: از طرفی هرچه طلاق کاهش یابد، ثمرات آن را در رشد جمعیت شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا