اخبار روز

بایدن: عذرخواهی نمی‌کنم/ دنبال رقابت هستیم، نه درگیری

بایدن: عذرخواهی نمی‌کنم/ دنبال رقابت هستیم، نه درگیری

به گزارش پایگاه هیل، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی در کاخ سفید گفت: “من انتظار دارم با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین صحبت کنم. امیدوارم بتوانیم به عمق قضیه پی ببریم؛ اما من بابت سرنگون کردن آن بالون هیچ عذرخواهی نخواهم کرد.”

آخرین گفت‌وگوی رو در رو بین بایدن و شی جینپینگ در ماه نوامبر در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی انجام شد. بایدن در سخنرانی خود بیان داشت، ساقط کردن بالون جاسوسی چین “این پیام روشن را فرستاد که نقض حاکمیت ما غیرقابل قبول است.”

بایدن اضافه کرد: “این حادثه اهمیت باز نگه داشتن خطوط ارتباطی بین دیپلمات‌های ما و متخصصان نظامی ما را برجسته می‌کند. دیپلمات‌های ما بیشتر تعامل خواهند داشت و من با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین همچنان در ارتباط خواهم بود.”

بایدن پس از این سخنرانی نیز در مصاحبه‌ای با ان.بی.سی از اعلام زمان دقیق گفت‌وگویش با شی جینپینگ خودداری اما بر اهمیت ارتباط بین آنها تاکید کرد.

او به ان.بی.سی گفت: “من فکر می‌کنم از هم گسیختن اساسی روابط با آمریکا و من، آخرین چیزی است که شی جینپینگ خواستارش است.”

این نخستین بار بود که بایدن بعد از بالا گرفتن درخواست‌ها برای ایراد یک سخنرانی بر سر جنجال مربوط به سرنگون ساختن یک بالون مظنون چینی و دیگر اشیای پرنده ناشناخته بر فراز قاره آمریکای شمالی به ایراد سخنرانی درباره این موضوع پرداخت.

بایدن تاکید کرد که سه شی ناشناس دیگری که بعد از بالون چینی بر فراز آمریکا و کانادا سرنگون شدند ارتباطی با چین نداشتند؛ اما دولت او همچنان در تلاش برای جمع آوری بقایای این اشیا است.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که ارتباطش را با شی جینپینگ حفظ خواهد کرد و دولت او به تعامل با چین ادامه خواهد داد.

او اظهار کرد: “همانطور که از زمان شروع به کار دولتم گفته‌ام، ما به دنبال رقابت با چین هستیم، نه درگیری با چین. ما به دنبال یک جنگ سرد جدید نیستیم؛ اما من عذرخواهی نمی‌کنم و ما همچنان رقابت خواهیم کرد. ما مسؤولانه این رقابت را مدیریت خواهیم کرد تا به سمت تبدیل شدن به یک درگیری منحرف نشود.”

بایدن گفت تا کنون هیچ چیز در خصوص سه شی ناشناس دیگر ساقط شده بر فرار آمریکا و کانادا حاکی از ارتباط داشتن آنها با برنامه بالون‌های جاسوسی چین نبوده اما او همچنین از دستورات خود برای ساقط کردن آنها دفاع کرد.

او گفت که دولتش در آن زمان نمی‌توانست وجود خطر تجسس این اشیاء از تأسیسات حساس را رد کند و گفت که آنها برای ترافیک هوایی تجاری خطرناک بوده‌اند. توضیح اصلی مطرح شده برای این اشیاء این بوده که آنها با یک نهاد تجاری یا بی‌خطر مرتبط بوده‌اند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا