اخبار روز

بایدن: پوتین همین الان هم اوکراین را از دست داده است/ شی با مشکلات عظیم داخلی روبروست

بایدن: پوتین همین الان هم اوکراین را از دست داده است/ شی با مشکلات عظیم داخلی روبروست

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس گفت: هیچ راهی وجود ندارد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بتواند در جنگ اوکراین پیروز شود. او همین الان هم اوکراین را از دست داده است. پوتین فکر می‌کرد که اگر به اوکراین حمله کند، اول از همه مورد تحسین و استقبال همه روس‌زبان‌ها قرار می‌گیرد و آنها به او می‌گویند “خوش آمدید، بفرمایید داخل”. دوم اینکه، پوتین فکر می‌کرد به دنبال این حمله ناتو فرو می‌پاشد، ناتو کاری انجام نمی‌دهد و از اینکه وارد عمل شود خواهد ترسید.

وی افزود: اما هیچ‌یک از این تصورات به حقیقت تبدیل نشدند. ناتو بر خلاف تصور پوتین، در حال هماهنگ کردن حمایت‌ها از اوکراین است.  

این اظهارات بایدن پس از آن مطرح شدند که وی در جریان نطق سالانه‌اش بر حمایت خود از اوکراین در بحبوحه حمله روسیه به این کشور تاکید کرد و اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا را در بین حضار به رسمیت شناخت.

بایدن همچنین انتقادات گروه کوچکی از قانون‌گذاران جمهوری خواه را که تاکید دارند کمک‌های آمریکا به اوکراین بیش از حد است، رد کرد.

وی گفت: اگر این افراد نمی‌خواهند به اوکراین کمک کنند، درک می کنم اما زمانی که روسیه از اوکراین یا بلاروس هم عبور کند، آن وقت آنها چه کاری خواهند کرد؟

بایدن همچنین تاکید کرد که کمک به اوکراین در جریان حمله روسیه به این کشور بی‌انتهاست.

بایدن در بخش دیگری از سخنانش گفت، فکر نمی‌کند اقدام آمریکا در ساقط کردن بالون جاسوسی چین تاثیر منفی برروابط میان این دو کشور بگذارد.  

وی افزود، از زمان گزارش حضور یک بالون جاسوسی چینی بر فراز آسمان آمریکا و متعاقبا ساقط شدن آن، با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین صحبتی نداشته است.

بایدن تصریح کرد: آیا ایده ساقط کردن بالونی که از آمریکا جاسوسی می‌کرد، اوضاع روابط دو کشور را بدتر خواهد کرد؟

وی افزود: من صریحا به شی جینپینگ گفته بودم که ما کاملا با چین در رقابتیم اما اصلا دنبال درگیری با چین نیستیم.  

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت، شی جینپینگ در داخل کشورش با “مشکلات عظیمی” رو بروست از جمله اقتصادی که شکوفایی ندارد و سوالاتی دال بر اینکه آیا پکن از روسیه در حمله‌اش به اوکراین حمایت می‌کند یا خیر.

بایدن در جریان نطق سالانه‌اش اشاره کوچکی به چین داشت و به طور غیرمستقیم به ماجرای این بالون اشاره کرد.

وی گفت: همان طور که هفته گذشته گفتیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای حفاظت از کشورمان وارد عمل خواهیم شد. و همین کار را نیز انجام دادیم.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا