فرهنگ و هنر

باید نسبت به آینده زبان فارسی ابراز نگرانی کنیم

باید نسبت به آینده زبان فارسی ابراز نگرانی کنیم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش  خبرگزاری برگزیده های ایران، عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای نشست خبری اولین همایش جشنواره «قند پارسی»  اظهار داشت: زبان فارسی، زبان مادری و ملی سرزمین کهن و پرتمدن ایران اسلامی است، تمدنی که نزدیک به دو قرن است بر مبنای هویت ملی کشور بوده و در ادوار گذشته و دوران نه‌چندان دور دستخوش تغییر و تحولات شده است.

محمدیان با ابراز نگرانی از آینده زبان فارسی افزود: امروز بر این باوریم که باید نسبت به آینده زبان فارسی ابراز نگرانی کنیم و مظلومیت زبان فارسی باید تبدیل به تیتر رسانه‌های جهان اسلام و کشور شود، چراکه در دو دهه اخیر پژوهش‌ها حاکی از آن است که زبان فارسی در این جغرافیای کهن دستخوش تغییرات شده است.

وی همچنین درباره دلیل برگزاری چنین جشنواره‌ای تأکید کرد: در تمامی بخش‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی از دوران گذشته تا کنون بر این باورند که زبان فارسی نمی‌تواند زبان معیار باشد و ما با این جشنواره می‌خواهیم به دهکده جهانی و دنیا متصل شویم چراکه ادله محکمی به فرهنگمان تزریق شده است که باید از زبان فارسی دوری کنیم.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: با تأکید رهبر معظم انقلاب بر پاسداشت زبان فارسی، وزارت ارشاد احساس دغدغه کرده تا در این حوزه به‌طور جدی این عقب‌افتادگی را جبران کند. طبیعتاً برای فرهنگ‌سازی مجدد این زبان نیاز به همه سلایق در کشور هستیم که در تاریخ ثبت کنیم زبان فارسی می‌تواند معیار باشد و باید تلاش‌های خود را بیشتر کنیم تا فرایندی که در گذشته سبب به وجود آمدن کمبود شده است، جبران شود.

محمدیان گفت: اولین همایش تخصصی ملی قند پارسی در اردیبهشت امسال فضا را آماده کرده و با برگزاری مراسم نشان این جشنواره تلاش کرده است دغدغه مدیران را تغییر دهد و به یک الگوی واحد برسد. دبیرخانه این رویداد به‌طور جدی فعالیت دارد تا در افق کشورهای جهان اسلام با مروجان زبان فارسی برای پاسداشت آن گام بردارد.

“کازاک”ها برای یافتن هویت‌شان فارسی می‌آموزند

وی اعلام کرد: همایش جشنواره «قند پارسی» دوم بهمن ماه در تالار رودکی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود هدف از این همایش صیانت از زبان و ادبیات فارسی، ارتقا و نقش آن در عرصه رسانه‌هاست، امروز دو بازوی مهم این رویدادها رسانه و تبلیغات است.

محمدیان همچنین تصریح کرد: شناسایی پدیدآورندگان آثار ارزشمند با الگوی ایرانی اسلامی، ایجاد مشوق‌های سالم و سازنده بین پژوهشگران برای ارتقای کیفیت و تقویت فرهنگ، تجلیل از فعالان و نوآوران حوزه زبان و ادبیات فارسی، معرفی الگوی مناسب برای ابزارآفرینی نوشتار زبان فارسی براساس فرهنگ ایرانی اسلامی از جمله اهداف این جشنواره است.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شعار این همایش شکوه، هویت ملی، تبلیغات اصیل است. در این رویداد سعی کردیم دغدغه‌های فراموش‌شده را احیا کنیم و برای عرصه تبلیغات و رسانه‌های نوین از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به‌عنوان مروجان زبان و ادبیات فارسی را در صدر اخبار دنبال کنیم.

محمدیان با اشاره به اینکه یکی از وظایف رسانه‌ها توجه به برجسته‌سازی نمادهای وحدت‌بخش به‌عنوان کار ویژه است گفت: در حوزه رسانه‌های برخط و یا چاپی، سردرب اصناف و غیره باید برجسته‌سازی نمادهای وحدت‌بخش دنبال شود چراکه باید در زمینه پاسداشت زبان فارسی دیده‌بان آن باشیم.

وی همچنین گفت: ما بر این باوریم که ۳۲ سرباز ما یعنی حروف الفبا برای دفاع از هویت ایرانی استفاده می‌شود و ما باید خودمان الفبای‌مان را بنویسیم و با تمدن کهنی که داریم در روند اجرای آن الفبای خود را از الفبای کهن استخراج کنیم.

محمدیان گفت: عناوین این جشنواره شامل سه بخش از جمله تبلیغات، اجتماعی و تجاری و فرهنگی با رویکرد نوآورانه دنبال می‌شود و در زمان حاضر دو هزار و ۱۲۲ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آثار این جشنواره مرتبط با فرهنگ فارسی زیبایی و خلاقیت آثار چاپی و طرح‌های محیطی انتخاب شدند و تلاش کردیم در این فرایند پاسداشت زبان فارسی را دنبال کنیم.

وی گفت: در گذشته کوتاهی‌هایی در حوزه پاسداشت زبان فارسی شکل گرفته است برای مثال در المان‌های شهری اما تا پایان سال همه المان‌های خلاف زبان فارسی جمع می‌شود و در طرح دیده‌بان ملی زبان فارسی در تمام استان‌ها دنبال می‌شود.

۳۰۰ کلمه فارسی در زبان فیلیپینی وجود دارد؛ اما ایران را با عراق اشتباه می‌گیرند! + فیلم

محمدیان رونمایی از تمبر قند فارسی و دائمی شدن دبیرخانه را از برنامه‌های همایش عنوان کرد و گفت: در راستای حمایت از زبان فارسی و پاسداشت آن همچنین طرح «دیده‌بان زبان فارسی» (طرح ملی نظارت بر محتوای تبلیغات واحدهای صنفی، مراکز و اماکن تجاری، شرکتها و مؤسسات تولیدی و خدماتی با تأکید بر رعایت قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» ابلاغ شده است که از اول بهمن ماه اجرایی می‌شود.

او در پایان با اشاره به آثار ارسال‌شده توضیح داد: تا کنون ۲۱۲۴ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که ۱۸۳ اثر از سوی کانون‌های برخط، ۱۱۹ اثر از سوی حقیقی‌ها، ۳۲ اثر از سوی شرکت‌های حقوقی بوده است.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا