سیاسی

باید ۸ میلیون تن گندم به دلیل انحراف در ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنیم/ دولت روحانی بودجه ۱۲ ماهه را در ۵ ماه خرج کرد

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی برگزیده های ایران، با اشاره به انحراف در توزیع کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: حدود ۸ میلیارد دلار مجلس به دولت اجازه داد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی استفاده کند، این در حالی است که متأسفانه دولت حسن روحانی که باید این مقدار ارز را برای واردات کالاهای اساسی تا پایان سال جاری در نظر گرفته و این حوزه را مدیریت می‌کرد، اما این ارز را در ۵ ماه اول سال جاری هزینه کرده است.

وی افزود: متأسفانه دولت حسن روحانی در واردات کالاهای اساسی مدیریت لازم را به خرج نداد و همه ارزهای تخصیص یافته سال جاری را در کمتر از نیمی از سال هزینه کرده است. هر چند که برخی اتفاقات رخ داده در این حوزه و استمرار وضعیت کرونایی کشور و کمبودهای صورت گرفته منجر به شدت گرفتن هزینه‌کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: افزایش واردات مرغ و تخم‌مرغ بخشی از مشکلاتی است که در طول ماه‌های اخیر به وجود آمد و عملا دولت مجبور شد واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را شدت ببخشد.

محبی نجم آبادی گفت: متأسفانه با آنکه واردات کالاهای اساسی افزایش بیشتری پیدا کرده است اما سفره مردم همچنان خالی است و چیزی از ارز ۴۲۰۰ تومانی در آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط یک سوم نهاده‌های دامی و کشاورزی را پوشش می‌دهد، این درحالی است که نه دامدار متوجه حمایت دولت از او در این بخش شد و نه مصرف‌کننده نهایی این پشتیبانی دولت از مردم را متوجه شدند، این در حالی است که ما در حوزه آرد هم چنین چیزی را شاهد هستیم و شاهد انحراف در توزیع آرد در این بخش بودیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه متأسفانه و برای اولین بار حدود ۸ میلیون تن گندم در سال جاری بایستی وارد کنیم که رکورد ناراحت‌کننده‌ای محسوب می‌شود، افزود: مجلس یازدهم به دنبال این است که مجوز لازم را به دولت برای جبران کم و کاستی‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور حمایت دولت از مردم بدهد.

وی اضافه کرد: دولت می‌تواند با افزایش فروش نفت و افزایش فروش میعانات نفتی جبران کم و کاستی‌های ارز به منظور تامین کالاهای اساسی را داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: دولت فعلی وارث همه کم و کاستی‌های ارز برای تامین کالاهای اساسی است و مجلس می‌کوشد در کنار دولت همراه مردم باشد.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا