اجتماعی

شناسایی یک خزنده ۳۰ سانتیمتری «شبیه به اژدها» در کشور لائوس/ عکس

شناسایی یک خزنده ۳۰ سانتیمتری «شبیه به اژدها» در کشور لائوس/ عکس

رنگ‌آمیزی این حیوان به طوری با تکه‌های نور خورشید و سایه‌های اطراف ترکیب می‌شود که اگر دقت کافی نداشته باشید به سختی می‌توانید متوجه حضور آن شوید.

بر اساس مطالعه‌ای که ۱۰ اکتبر در مجله Zoological Research منتشر شد، دانشمندی در آگوست ۲۰۲۲ در یک ماموریت تماشای پرندگان در استان خاموآن لائوس بود که مارمولکی با ظاهر «غیر معمول» را روی صخره‌های مجاور دید.

اندکی بعد، یک راهنمای تور که گردشگران را در مسیر مجهز به ریسمان هدایت می‌کرد، یکی دیگر از این مارمولک‌های «غیر معمول» را دید و محققان آن را گرفتند. محققان با کنجکاوی، صخره‌های آهکی منطقه را بررسی کردند و دومین مارمولک مشابه را هم گرفتند.

آن‌ها با نگاه دقیق تر، متوجه شدند گونه جدیدی را کشف کرده اند: Laodracon carsticola یا اژدهای کارست خاموآن.

اندازه اژدهای کارست خاموآن متوسط است و طول آن به حدود ۱ فوت میرسد، دارای سر «مثلثی»، زائده‌های «بلند و باریک»، چشم‌های «آبی مایل به خاکستری» و پوسته‌های تقریباً بافت دار است.

بدن این جانور سیاه است و چند نوار سفید بزرگ در پشت و لکه‌های سفید در بقیه سر و اندام‌هایش دارد. شکم و نقطه‌ای زیر گلویش آبی رنگ است.

محققان میگویند این مارمولک‌ها در موزائیک سایه‌های تیز و نقاط روشن تقریباً نامرئی می‌شوند و به سختی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد، مگر اینکه شروع به حرکت کنند.

شناسایی یک خزندۀ ۳۰ سانتیمتری «شبیه به اژدها» در کشور لائوس

این موجودات در حال بالا رفتن یا نشستن بر فراز قله‌های سنگی، در ارتفاع حدود ۱۶۰ تا ۲۳۰ فوت دیده شده‌اند. از نظر محلی‌ها این مارمولک‌ها نادر هستند. بیشتر آن‌ها بعد از ظهر فعال هستند و معمولا فقط بر روی صخره‌ها دیده می‌شوند.

گونه جدید تاکنون تنها در یک سازند صخره‌ای در استان خاموآن دیده شده است. این استان مرکزی در حدود ۲۶۰ مایلی جنوب شرقی پایتخت، (وینتیان) است و از شرق با ویتنام و از غرب با تایلند همسایه است. بررسی خزندگان در زیستگاه‌های استان خوموآن به مدت ۱۵ سال در جریان است.

به گفته محققان، گونه جدید احتمالاً به دلیل ترجیحات زیستگاهی بسیار خاص خود برای زندگی روی قله‌های شیب دار به سختی قابل دسترس بوده و به همین دلیل پیش از این کشف نشده است. احتمالاً ساخت یک پیاده‌روی مرتفع و مسیر مجهز به طناب، شانس کشف این گونه منحصر به فرد (مارمولک) را بالا برده است.

محققان این گونه جدید را با توجه به زیستگاه ترجیحی آن نامگذاری کردند. در این تحقیق آمده است که واژه Carsticola ترکیبی از کلمه آلمانی برای سنگ آهک karst و کلمه لاتین برای ساکن cola است.

گونه جدید با بررسی DNA و ویژگی‌های فیزیکی آن از جمله بافت و الگوی پوسته، شکل بدن و رنگ آن شناسایی شده است. محققان اژدهای کارست خوموآن را به عنوان بخشی از یک گونه جدید شناسایی کردند: Laodracon یا اژدهای کارست لائوس.

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا