آذربایجان شرقی

بحران نشانه پایین آمدن بهره‌وری در یک مجموعه است/نباید بین مدیر و کارگر فاصله باشد

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، عابدین خُرّم،  امروز در مراسم نکوداشت واحدهای نمونه استاندارد، اظهار کرد: از همه عزیزانی که در ارتقاء استاندارد و کیفیت استان تلاش کرده‌اند، سپاسگزارم زیرا اهمیت تولید باید در کشور ما جزو اولویت‌ها تلقی شود. 

وی با بیان اینکه کشوری که از لحاظ تولید خود را وفق ندهد با عقب‌ماندگی روبه‌رو خواهد شد، گفت: اهمیت و اصلی‌ترین روش رشد کشور تولید است که باید به آن توجه شود. 

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه اصل اساسی در دنیا رقابت است و تولید بدون رقابت بی‌اساس است، افزود: اگر بخواهیم در بازار همواره نو  شدن و رقابت خود را نشان دهیم، باید از لحاظ کیفیت و عوامل معنادارپذیر رقابتی، برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیشترین و بالاترین موضوع این جلسه کیفیت است به‌طوریکه باید مدیران کنترل کیفی از لحاظ علمی و پایش و رصد همیشه در خط مقدم باشند. 

خرّم با اشاره به اینکه مهم ترین ضرورت فرآیند تولید استاندارد، تخصص نیروی انسانی و بهره وری است، اضافه کرد: هرچه در حوزه بهره وری افت وجود داشته باشد باید منتظر بحران تولید بود.

وی نیروی انسانی را به عنوان مزیت اصلی یک مجموعه تولید کننده دانست و گفت: هر کجا که بهره وری پایین باشد در آن مجموعه بحران به وجود خواهد آمد از این رو تولید کنندگان باید به آموزش و توانمند سازی و ارتقا تخصصی نیروی انسانی توجه کنند، نیروی انسانی متخصص، متعهد و کاربلد بسیار مهم است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در بحث استاندارد به شدت نیازمند ایجاد فضای نوآوری با استفاده از فناوری های روز هستیم، گفت: مجموعه ای که خلاقیت، ابتکار و نوآوری نداشته باشد، قابل رشد نیست.

 وی ادامه داد: کنترل کیفی و‌ مسوولان استاندارد ضمن تشکر از زحمات می‌خواهیم اگر به دنبال موفقیت چشمگیر و فوق‌العاده اقدامات فوق‌العاده داشته باشد. 

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه موفقیت بدون اقدامات فوق‌العاده ممکن نیست، تصریح کرد: فرآیندی منجر به تولید استاندارد می‌شود که در ابتدا نیاز به تخصص دارد و به عبارت دیگر عامل اصلی در نیروی انسانی تخصص و بهره‌وری است. 

وی اذعان داشت: هر چقدر در بهره‌وری افت باشد، قطعا باید منتظر بحران شد. 

خُرّم با بیان اینکه نیروی انسانی به عنوان مزیت اصلی تولیدکننده و سازمان است، متذکر شد: تولیدکننده عزیز باید به آموزش و توانمندسازی و‌ ارتقاء تخصص نیروی انسانی توجه کند و شاید بگویید که الان ماشین جای انسان را گرفته است ولی باید توجه‌ کرد که همان ماشین نیز حاصل تخصص و‌ تفکر نیروی انسانی است. 

وی گفت: ایجاد فضای نوآوری با وجود فناوری‌های روز یکی از نیازهای اصلی دیگر استانداردسازی است. 

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: تحقیقات علمی باید در کارخانه‌ها باشد نه اینکه‌ محبوس در کاغذ و کتابخانه‌ها باشد. 

وی با تاکید بر اینکه یکی از آسیب‌های عدم کاربست نتایج تحقیقات است، گفت: به‌طوریکه شاید تحقیقات انجام می‌گیرد و از لحاظ جهانی رتبه خوبی داشته باشیم ولی آیا این تحقیقات در حوزه فناوری و تولیدی ایفای نقش نکند به دردی خواهد خورد؟

خُرّم با اشاره بر اینکه اگر بعد از حوزه آموزش به موضوع پارک‌های علم و مراکز رشد که اصلی‌ترین عامل گره‌زدن تولیدکننده و دانشگاه‌هاست توجه ‌کنیم، موفق خواهیم بود، خاطرنشان کرد: این پارک‌های رشد و علمی یک حلقه مهم واسطه‌ای است. 

وی با بیان اینکه هر واحد تولیدکننده به‌خودی خود امکان رشد و ترقی ندارد مگر اینکه نقشه راه برای خود تعریف کند، گفت: تولیدکننده باید برنامه کوتاه‌مدت تا میان‌مدت و بلندمدت را مشخص کند، چراکه بدون نقشه راه فضای کسب و‌ کار و‌ تولید با رشد روبه‌رو‌ نمی‌شود. 

استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: مهم‌ترین هدف کشور رشد اقتصادی کشور است و این رشد با تولید ممکن‌پذیر است. 

وی ادامه داد: تولید کار باید خود را در استاندارد جهانی ببینند نه در حد استاندارد محلی و استانی و غیره. 

خُرّم با تاکید بر اینکه هر جایی که تمرکز کردیم موفق شدیم، اذعان داشت: یکی از این موضوعاتی که در کشور روی آن تمرکز شد، موضوع واکسن بود که قبلا روی آن اصلا تمرکزی وجود داشت ولی اولویت دولت جدید و پاکدست همین بخش سلامت شد. 

وی متذکر شد: باید در اقتصاد نیز تمرکز داشته باشیم و مفهوم آن توجه به تولید، استفاده از نیروی انسانی متخصص و افزایش درآمد سرانه مردم کشور است. 

خُرّم توضیح داد: رسالت «چیستی» باید در همه ایجاد شود و اگر این رسالت تعریف شود، قطعا تولیدکننده می‌تواند جایگاه مناسب در کل جهان پیدا کند و تولیدکننده، کارگر و کارآفرین به محصولات خود وفادارانه نگاه کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با ابراز گلایه از ایجاد فاصله بین مدیر و کارگر در برخی واحدها، اضافه کرد: یکی از عوامل مجموعه تولیدکننده فاصله بسیار زیاد مدیریت با بدنه کارگری است و این فاصله موجب تکدر خاطر کارگران می‌شود و حتی منجر به اعتصاب می‌شود. 

وی بیان داشت: بی‌توجهی به انسان‌ها بی‌توجهی به عالم، فکر و حرکت است، چراکه هر جا نیروی انسانی با انگیزه باشد، ما پیشرفت کرده‌ایم. 

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بنده به عنوان متخصص حوزه دفاعی نظر می‌دهم، افزود: برای مثال محصولات پیشرفته صنعتی مدیون تولیدکننده حوزه دفاعی است و ما نیز این موضوع را در کشور خود اجرا کرده‌ایم. 

وی گفت: علم زمانی رشد پیدا کرده که خود را منتشر کرده است.

خُرّم بیان کرد: از مدیریت استاندارد خواهشمندیم تا عوامل موفقیت تولیدکننده‌های برتر را به عنوان مانیفست نوشته و به همه تولیدکننده‌ها ارسال کند. 

وی یادآور شد: صنعت و صنعتگران تبریز در کل دنیا جزو برترین‌هاست و این را نباید فراموش کرد. 

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه استاندارد، یاور واحدهای تولیدی برای ورود به بازار جهانی است، گفت: نباید تولید کنندگان از اقدامات استاندارد سازی احساس نگرانی کند بلکه باید از آن استقبال کنند تا بتواند در سطح جهانی محصول قابل رقابت ارایه دهند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا