هرمزگان

بخش‌های از بیمارستان نفت ستاره تا پایان سال وارد مدار می‌شود/ ۳۵ مرکز و خانه بهداشت در زلزله فین آسیب دیدند

به گزارش برگزیده های ایران از بندرعباس، دکتر حسین فرشیدی صبح امروز در یک نشست خبری مجازی به بیان مهم‌ترین موضوعات و مسائل مرتبط با حوزه بهداشت و درمان پرداخت که برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید:

** پشه آئدس بیماری جدیدی نیست اما باید در مواجهه با آن فعالانه عمل کنیم تا فرصت برای بروز پیدا نکند و مردم ما را آلوده نکند. شعاع پروازی این پشه محدود است و لذا مهم‌ترین برنامه برای کنترل این بیماری بهسازی محیط‌ها است و حتی در ایتالیا و اروپا نیز این پشه دیده شده است. باید جلوی تخم گذاری این پشه را از طریق ناامن کردن محیط‌های زندگی‌اش بگیریم و از طرف دیگر با اطلاع رسانی مستمر ضمن مه‌پاشی و سم‌پاشی، مردم را نسبت به آن آگاه کنیم.

** آب راکد مهم‌ترین کانون فعالیت این پشه است. البته ما هنوز موردی از انتقال بیماری از این پشه به انسان در استان نداشته‌ایم و تیم‌های حشره‌شناسی ما به طور مستمر در حال رصد فضا برای شکار این پشه پس از انجام اقدامات کنترلی هستند.

** در زلزله فین در حوزه بهداشت و درمان، برخی خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های ۱۱۵ ما در این زلزله آسیب دید. خانه بهداشت و خانه زیست همکاران ما ترک برداشتند و ۳۵ مرکز خانه بهداشت و مراکز ۱۱۵ باید از نو ساخته شوند. در ساختمان‌های جدید الاحداث مشکل خاصی نداشته‌ایم.

** بررسی وضعیت آب و دسترسی مردم به آب سالم، کنترل بیماری‌های عفونی و کنترل وضعیت کرونا در منطقه زلزله زده فین با جدیت انجام شد و به لطف خدا به دلیل تراکم پایین جمعیت در این منطقه شاهد مشکل خاصی در حوزه بهداشت و درمان نبودیم. تست کرونا نیز از تمامی مراجعان مشکوک صورت گرفت و طغیان بیماری خاصی در این منطقه نداریم.

** سرد بودن هوا در شب‌ها در مناطق زلزله‌زده احتمال بیماری سرماخوردگی را افزایش داده و از سویی به دلیل بیرون خوابیدن مردم، گزش‌هایی نیز گزارش شده که سرم ضد عقرب و ضد مار را به منطقه منتقل کرده‌ایم تا جان مردم در معرض آسیب قرار نگیرد.

** منطقه مکران به دانشگاه مستقل علوم پزشکی نیاز دارد. در شرق و غرب هرمزگان به دانشگاه علوم پزشکی نیاز داریم و پیشنهاداتی نیز در این زمینه وجود داشته است اما اگر استقرار کانون جمعیتی جدیدی در منطقه مکران در برنامه ریزی‌ها وجود دارد، می‌بایست حتما دانشگاه علوم پزشکی شرق استان جدی گرفته شود.

** ساختمان بیمارستان نفت ستاره پیشرفت خوبی داشته است ولی تکمیل آن زمان می‌برد و ما در تلاش هستیم تا بخش‌هایی از این بیمارستان را تا پایان سال وارد مدار کنیم. تشکر ویژه دارم از نفت ستاره برای مشارکت در حوزه سلامت.

** احتمال گسترش ویروس اُمیکرون (سویه جدید جهش کرونا) در همه جای دنیا وجود دارد. مهم‌ترین مسأله برای مقابله با هر نوع جهشی، تزریق واکسن و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری است. ما در هرمزگان بدلیل تردد و تعامل با دنیا و وجود پرواز و ترددهای بندری و بین المللی و … در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلا به سویه‌های جدید بیماری کرونا هستیم.

** نزدیک ۴ هزار نفر از هرمزگانی‌ها در حوزه جنوبی خلیج فارس واکسن زده‌اند و در حال شناسایی و لحاظ کردن آمار آنها در پوشش واکسیناسیون هستیم.

** می‌خواهیم پیاده شدن خدمه از کشتی را در بنادر استان محدود کنیم تا امکان سرایت بیماری‌های ویروسی را مهار کنیم.

** پوشش واکسیناسیون کرونا در هرمزگان به وضعیت خوبی رسیده است و یکی از دلایل تجلیل وزیر بهداشت در مراسم ویژه تجلیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور در حوزه کرونا که هرمزگان نیز در آن تجلیل شد، پوشش بالای واکسیناسیون در استان بود و حاصل همکاری همه دستگاه‌ها و اطلاع رسانی خوب صدا و سیما و جراید و رسانه‌های استان بوده است.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا