Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
برای فرزندآوری باید فرهنگ‌سازی شود/ در قزوین از هر ۵ زوج یک زوج نابارور هستند - خبرگزاری برگزیده های ایران
قزوین

برای فرزندآوری باید فرهنگ‌سازی شود/ در قزوین از هر ۵ زوج یک زوج نابارور هستند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، اخیراً قانونی در مجلس شورای اسلامی تحت‌عنوان طرح جوانی جمعیت در راستای حمایت از فزرندآوری، ارائهٔ تسهیلات، مانع‌زدایی و پشتیبانی از خانواده‌ها تصویب شده است. این نگاه حمایتی از نهاد خانواده در صورتی که در حد یک قانون باقی نماند، می‌تواند در راستای افزایش جمعیت در کشور مفید واقع شود، اما باید دید که آیا مباحثی از قبیل فرهنگ‌سازی برای تولید نسل و ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت درمان ناباروری در استان‌ها نیز در این قانون دیده شده است یا خیر.

فاطمه محمدبیگی، نایب‌رئیس کمیسیون ویژهٔ جمعیت و تعالی خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در قزوین می‌گوید: کشور ما از دهه‌های پیشین در حوزۀ جمعیت با چالش‌ مواجه بوده است که لازم است به این موضوع توجه ویژه شود. یکی از مسائل مورد توجه در این قانون، حمایت از خانواده‌هایی است که علاقه‌مند به فرزندآوری هستند، اما موانعی از قبیل ناباروری و یا مشکلات اقتصادی را پیش‌رو دارند. ما در این طرح تلاش کردیم برای چالش‌های این‌چنینی، راه‌حل‌هایی در نظر بگیریم. وی ادامه می‌دهد: برای نمونه پیش‌بینی شده برای هر شهرستان یک مرکز زایمان ایمن با ویژگی‌های استاندارد تعریف شود، هم‌چنین زایمان طبیعی رایگان، ایجاد یک مرکز درمان ناباروری طی ۲ سال در همهٔ استان‌ها و تربیت نیروی ماما یا پزشک متخصص زنان و ناباروری در بسیاری از مناطق کشور در این قانون پیش‌بینی شده است.

نمایندهٔ مردم قزوین هم‌چنین ضمن اشاره به هزینه‌های سنگین درمان ناباروری و عدم پوشش بیمه‌ای آن عنوان می‌کند: یکی از مشکلات اساسی دیگر این بود که پیش از این، هزینه‌های درمان ناباروری مورد حمایت دولت نبود، اما مطابق این قانون، دولت مکلف است ۹۰ درصد هزینهٔ درمان ناباروری زوجین را تحت پوشش بیمه قرار دهد. هم‌چنین مطابق این قانون، بانوانی که دچار سقط مکرر بوده‌اند، مشمول مادهٔ درمان ناباروری زوجین نابارور می‌شوند. شورایعالی بیمه موظف شده حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون، بستهٔ قانونی بیمه خود را به‌گونه‌ای تعریف کند که شامل کلیهٔ اقدامات مذکور در درمان ناباروری اولیه و ثانویه باشد.

پشتیبانی‌های اقتصادی از زوجین در قانون جوانی جمعیت

زمانی که با زوج‌های جوانی که تمایلی به فرزندآوری ندارند گفت‌وگو می‌کنیم، یکی از علل این موضوع را مسائل اقتصادی عنوان می‌کنند. برای مثال یکی از زوج‌هایی که پس از گذشت ۸ سال از زندگی مشترک، کماکان تمایلی به فرزندآوری ندارد، در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران می‌گوید: زمانی‌که ما خودمان هنوز برای تأمین نیازهای اولیهٔ زندگی از قبیل مسکن دچار مشکل هستیم، چرا باید یک فرد دیگر را وارد دنیایمان کنیم که خودمان هم می‌دانیم نمی‌توانیم حتی امکانات اولیه را نیز برای وی فراهم کنیم؟ زندگی در گذشته با زندگی در عصر حاضر تفاوت‌های زیادی دارد، زمان ما خیلی چیزها برای موضوع فرزندآوری در نظر گرفته نمی‌شد، اما الان برای این‌که یک فرد دیگر را به این دنیا دعوت کنیم، باید همهٔ جوانب موضوع در نظر گرفته شود و نمی‌شود به سادگی در مورد این موضوع مهم تصمیم گرفت.

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به مسائل مطرح شده، اظهار می‌کند: یکی از موارد مهم در قانون جوانی جمعیت، پشتیبانی اقتصادی اعم از پشتیبانی در مسائل معیشت، اشتغال، مسکن و مواردی از این قبیل است. برای مثال در حوزهٔ اقتصادی این قانون، یک میلیون تومان سهام ویژهٔ آتیه فرزندان در نظر گرفته‌ایم که به ازای هر نوزادی که از این تاریخ به بعد متولد شود، پرداخت می‌شود. هم‌چنین به ازای هر فرزندی که از این پس متولد می‌شود تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، به این ترتیب که برای فرزند اول ۱۰ میلیون تومان، برای فرزند دوم ۲۰ میلیون تومان، تا فرزند پنجم ۵۰ میلیون تومان وام کم‌بهره با بازپرداخت طولانی مدت به خانواده‌ها اعطا خواهد ‌شد.

وی ادامه می‌دهد: در حوزهٔ مسکن نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی شده است، از جمله این‌که وزارت مسکن و شهرسازی مکلف شده امکان استفادهٔ مجدد از امکانات دولتی تأمین مسکن را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم آن‌ها فراهم کند. به این معنا که این خانواده‌ها می‌توانند برای بار دوم از کلیهٔ امکانات دولتی مسکن استفاده کنند و فرم بند جیم مسکن آن‌ها مجدداْ سبز خواهد ‌شد. دولت نیز مکلف شده به‌جز تهران و کلان شهرها، پس از تولد فرزند سوم و بعد از آن، مشروط به میزان سکونت حداقلی افراد در آن شهر و روستا به قیمت تمام شدهٔ دولتی یک قطعه زمین به آن‌ها واگذار کند.

از هر ۵ زوج، ۱ زوج نابارور هستند

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی یکی از مراکز پیشگام در حوزهٔ درمان ناباروری در کشور است. مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است و در این مرکز تاکنون بیش از ۱ هزار نوزاد متولد شده است.

فرشاد پیله‌چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در قزوین می‌گوید: یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی بحث طلاق است و یکی از ۳ علت اصلی طلاق، مسئلهٔ ناباروری است. این موضوع در استان قزوین از ۸ سال پیش توسط مجموعهٔ جهاد دانشگاهی کلید خورده است، اما در حال حاضر ما در قزوین مرکز درمان ناباروری کاملی نداریم و به‌غیر از جهاد دانشگاهی، مجموعه‌ای به‌صورت متمرکز در این حوزه فعالیت نمی‌کند. این در حالی است که استان قزوین به‌شدت به این موضوع نیاز دارد، زیرا با توجه به این‌که قزوین یک استان صنعتی هستیم، طبق یافته‌ها نرخ ناباروری در استان‌های صنعتی از دیگر استان‌ها بیشتر است. مطابق آخرین آمار موجود، در استان قزوین از هر ۵ زوج یک زوج نابارور هستند و این آمار معناداری محسوب می‌شود. از سوی دیگر، شیب رشد جمعیتی ما منفی و ضعیف است و در حال حاضر آمار فوتی‌ها از موالید بیشتر بوده و این بسیار خطرناک است. با توجه به موارد ذکر شده، اکنون باید تلاش کنیم با استفاده از مشوق‌ها، خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کنیم.

 

لازم است در حوزهٔ فرزندآوری، فرهنگ‌سازی شود

پیله‌چی در ادامه اظهار می‌کند: نکتهٔ قابل توجه دیگر این است که برخی از خانواده‌هایی که تمایلی به فرزندآوری ندارند، مشکل مالی ندارند و چه بسا از وضعیت مالی مناسبی نیز برخوردارند، اما تمایلی به فرزندآوری ندارند. به چنین خانواده‌ای اگر وام یا مسکن یا دیگر مشوق‌ها را هم بدهیم، به‌دلیل عدم نیاز، برای وی اهمیتی ندارد، این‌جا دیگر پای مسائل فرهنگی، اجتماعی و دورنمایی که برخی خانواده‌ها برای فرزند خود متصور هستند، به میان می‌آید. یعنی قانونی که در مجلس به تصویب رسیده است، باید از ابعاد مختلف به این موضوع توجه کند. باید روی فرهنگ خانواده‌ها کار شود و این‌که زوجین بدانند با فرزندآوری می‌توانند به تکمیل چرخهٔ تولید نسل کمک کنند. از سوی دیگر بسیاری از افراد نگران هستند که آیا این قانون اصلاً اجرا می‌شود یا تنها در حد یک قانون باقی خواهد ماند و اگر اجرا می‌شود نحوهٔ اجرای آن چگونه است؟ برای مثال زمینی که به زوجین پس از تولد فرزند سوم یا بیشتر داده می‌شود، در چه مکانی است؟ آیا اصلاً به این میزان زمین وجود دارد که بخواهند به خانواده‌ها بدهند؟

استان قزوین به زیرساخت‌ها و تجهیزات درمان ناباروری نیاز مبرم دارد

با توجه به این‌که قزوین شاهراه ارتباطی غرب کشور است، بسیاری از افراد از استان‌های هم‌جوار نیز برای درمان ناباروری به این استان می‌آیند. رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین می‌گوید: در حوزهٔ درمان ناباروری در قزوین لازم است زیرساخت‌های مناسبی فراهم شود. ما در ۸ سال اخیر در جهاد دانشگاهی به‌صورت جدی به‌دنبال این موضوع بوده‌ایم. یکی از موضوعات و معضلات جدی ما در استان این است که تعداد افرادی که فلوشیپ نازایی می‌گیرند بسیار کم است و حتی می‌توان گفت که استان ما فاقد فلوشیپ فعال است. زمانی هم که تعداد کم باشد، انحصار رخ می‌دهد و رفتارهایی می‌شود که به نفع مردم نیست. این یک نقطه‌ضعف جدی است.

موضوع بعدی، بحث فضا و امکانات است. درمان ناباروری ۳ مرحله دارد. وقتی یک زوج برای درمان ناباروری ورود می‌کنند، مرحلهٔ نخست آن آزمایش و دارو درمانی است. اگر این مرحله جوابگو نبود، تزریق درون رحمی یا آی‌یوآی انجام می‌شود. اگر این مرحله نیز جواب ندهد، به روش آی‌وی‌اف و یا میکرو اینجکشن روی می‌آورند. اکنون علی‌رغم توانمندی مجموعهٔ جهاد دانشگاهی، به‌دلیل دارا نبودن تجهیزات اتاق عمل، در استان ما آی‌وی‌اف انجام نمی‌شود. ما بارها از مجموعهٔ استان درخواست کرده‌ایم که اگر حمایت کنند تا تجهیزات اتاق عمل را داشته باشیم، اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد، اما متأسفانه تاکنون انجام نشده و بسیاری از زوجین ناچارند برای این عمل به تهران بروند و در شرایط حادی که دارند، هزینه‌های مضاعفی را نیز متحمل شوند. وی اظهار می‌کند: اکنون مرکز درمان ناباروری ما از استان‌های هم‌جوار نیز مراجعه‌کننده دارد، لذا اگر مسؤولین استانی و یا حتی خیرین حمایت کنند تا زیرساخت‌ها و تجهیزات ما تکمیل شود، می‌توانیم خدمات گسترده‌ای را در این زمینه ارائه دهیم.

زوج ۳۵ سالهٔ قزوینی، ۵ فرزند دارند

یکی از زوج‌های قزوینی، برخلاف دیگر زوج‌های جوان، تلاش کرده‌‌اند به سفارش مقام معظم رهبری در رابطه با فرزندآوری جامهٔ عمل بپوشانند. این زوج ۳۵ ساله که صاحب تحصیلات عالیه نیز هستند، ۵ فرزند در سنین ۱۰ ساله، ۷ ساله، ۵ ساله، ۳ ساله و ۶ ماهه دارند. امین، پدر این خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران می‌گوید: سطح زندگی ما در حد یک خانوادهٔ معمولی است، اکنون نیز مستأجر هستیم و حتی ماشین هم نداریم. بنابراین نمی‌توانم بگویم در شرایط اقتصادی فعلی، تحت فشار نیستیم، چون اکنون با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی، حتی افرادی که دارای تمکن مالی هستند نیز به نوعی تحت فشارند، چون طبیعتاً زندگی آن‌ها نیز متناسب با درآمدشان است. بنابراین این سختی‌ها و فشارها برای همه وجود دارد، اما این‌که بگوییم هزینه‌های جاری زندگی برای افرادی که تعداد فرزندان بیشتری دارند، بالاتر است، الزاماً این‌گونه نیست، به این معنا که این‌گونه نیست که بخواهیم بگوییم ۵ بچه، ۵ برابر یک بچه خرج دارند، بلکه با مدیریت می‌توان بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی را حل کرد.

برای مثال خانواده‌ای که یک فرزند دارند، شاید لباس‌های این فرزند در صورت کوچک شدن، بلااستفاده بماند، اما در خانوادهٔ ما این‌گونه نیست و یک دست لباس برای چند بچه استفاده می‌شود. یا برای مثال جهت مدیریت هزینه‌ها، از کالاهای بسته‌بندی شده استفاده نمی‌کنیم، زیرا طبیعتاً برای چنین کالاهایی علاوه بر هزینهٔ محصول، هزینهٔ بسته‌بندی و ارزش‌افزوده نیز در نظر گرفته می‌شود و از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست. با مدیریت‌های این‌چنینی در هزینه‌ها، تا حدودی می‌توان جنبهٔ اقتصادی را پوشش داد. البته طبیعی است در خانواده‌ای که تعداد فرزندان بیشتر است، رفاه فرزندان از رفاه خانواده‌های تک فرزندی کمتر است.

رشد در محدودیت شکل می‌گیرد

پدر این خانوادهٔ ۵ فرزندی اظهار می‌کند: یکی از مسائلی که در فضای تک فرزندی چالش است، تعامل است این در حالی است که بچه‌ها وقتی خواهر و برادر دارند، تعامل برای آن‌ها یک مسئلهٔ عادی است. بحث رشد اجتماعی در خانواده‌هایی که چند فرزند دارند نیز غیرقابل انکار است، زیرا در چنین فضایی بچه‌هاً دائما در حال رشد اجتماعی هستند و یک فضای واقعی برای رشد شکل می‌گیرد. البته فقط رشد بچه‌ها مطرح نیست، بلکه پدر و مادر نیز در چنین فضایی رشد می‌کنند. هم‌چنین در چنین فضایی، بچه‌ها احساس مسؤولیت پیدا کرده و رشد اقتصادی دارند. این رشدهای صحیح، ناشی از محدودیت است، زیرا در نعمت فراوان که انسان رشد نمی‌کند. بنابراین لازم است ما نگاهمان را به بحث فرزندآوری تغییر دهیم.

وی ادامه می‌دهد: به عقیدهٔ بنده، مانع اصلی در موضوع فرزندآوری، بحث اقتصادی نیست. استان قزوین به‌لحاظ درآمدی جزو ۱۰ استان نخست کشور است، اما به‌لحاظ جمعیتی جزو ۶ استان آخر است، بنابراین عامل کم بودن جمعیت، صرفاً مباحث اقتصادی نیست. متأسفانه کشور ما در حال پیشروی به سمت پیری است و این شرایطی نیست که به‌راحتی بتوان آن را جمع کرد. قانون جوانی جمعیت شاید محرکی برای فرزندآوری باشد، اما عمده بخش‌های آن از جنس تسهیلات است. این در حالی است که ما باید روی مسائل فرهنگی کار کنیم. این قانون لازم است، اما قطعاً کافی نیست. ما باید شأن بیشتری برای مادران جامعه قائل باشیم، در حالی که خلأهای زیادی در این زمینه در جامعه وجود دارد. لازم است دلایل و ریشه‌های اصلی عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری بررسی شود. برای مثال زمانی که در یک جامعهٔ آماری کوچک در رابطه با این موضوع تحقیق شد، به این مسئله رسیدیم که یکی از موانع فرزندآوری، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند که فرزندان خود را ترغیب به تک فرزندی یا نهایتاً دو فرزندی می‌کنند و آن‌ها را از چند فرزندی منع می‌کنند. بنابراین اول باید نگاه‌ها را اصلاح کرد.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، قوانین حمایت از نهاد خانواده و جوانی جمعیت، از اهمیت به‌سزایی برخوردارند و قطعاً تصویب و اجرای چنین قوانینی مسیر اقتدار جمهوری اسلامی ایران را هموارتر کرده و کشور را از نابودی جمعیتی نجات خواهد داد و موجبات اقتدار ایران از جهات مختلف علمی، اقتصادی، تکنولوژیکی، نیروی کار و پیشرفت همه‌جانبۀ اقتصادی و تمدن‌سازی را فراهم خواهد آورد. این قانون یک قانون استراتژیک و راهبردی و متناسب با سیاست‌های کلی نظام است، اما باید دید در ادامه، دولت چه جدیتی جهت پیگیری اجرای آن خواهد داشت.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا