سمنان

برداشت بیش از ۳۳ هزار تن پسته خشک از باغ‌های استان سمنان

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان سطح زیر کشت پسته در استان سمنان را ۲۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امسال بیش از ۳۳ هزار تن پسته خشک (۱۰۰ هزار تن پسته تر) از باغ‌های این استان برداشت شد.

وی با اشاره به زمان برداشت پسته گفت: زمان برداشت محصول پسته از اواسط مرداد در استان سمنان آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: در این استان ارقام مختلف پسته شامل اکبری، عباسعلی، شاه‌پسند و خنجری کشت می‌شود.

قرائیان با بیان اینکه باغات پسته در بیشتر شهرستان‌های استان سمنان کشت می‌شود، تصریح کرد: عمده باغ‌های پسته در دامغان بوده و در سایر شهرستان‌ها نیز پسته کشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تولید پسته در این استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: تولید پسته در استان سمنان ۱۰ درصد افزایش داشته است.

قرائیان با بیان اینکه از پسته‌کاران استان سمنان حمایت لازم انجام می‌شود، افزود: تأمین کود یارانه‌ای، کمک به تغییر اجرای سیستم‌های آبیاری، حمایت از تغییر ارقام نامناسب از طریق سرشاخه‌کاری، کمک به اصلاح و تغذیه باغ‌ها و همچنین ایجاد باغ‌های مادری پسته برخی از اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای پسته‌کاران تأمین پیوندک سالم و مطمئن و دارای اصالت است، ادامه داد: این مهم نیازمند ایجاد باغ مادری بود که انجام شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه بیش از یک‌سوم باغ‌های استان سمنان را پسته تشکیل می‌دهد، افزود: مکانیزاسیون در باغ‌های پسته بسیار حائز اهمیت است که برای این امر تسهیلات به پسته‌کاران اعطا می‌شود.

قرائیان با بیان اینکه آموزش بهره‌برداران به‌طور مستمر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این مهم با هدف ارتقای دانش فنی باغ‌داران و همچنین توانمندسازی آنان از طریق اقدامات ترویجی انجام می‌شود.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا