اقتصادی

بررسی روند شاخص کل بورس در دولت سیزدهم/ افزایش ۳۰۰ هزار واحدی یا کاهش ۱۱۰ هزار واحدی؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، بورس اوراق بهادار تهران در روزهایی که در رکود عمیق به سر می‌برد، منتظر اجرای برنامه‌هایی است که وعده آن توسط تیم اقتصادی دولت سیزدهم داده شده است.

بازار سرمایه که در سال ۹۹ با دعوت همگانی و با جمله معروف رئیس جمهور وقت مبنی بر «همه چیزتان را بورس بسپارید»، به روزهای اوج رسید، با بی تدبیری دولت دوازدهم در سال ۹۹ شاخص کل بورس با افت ۴۵ درصدی مواجه شد. شاخص کل بورس در ۱۹ مرداد سال ۹۹ به عدد دو میلیون و ۷۶ هزار واحدی بود.

کمترین میزان شاخص در یک سال!

شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۰ نیز یک روند نزولی به همراه نوسانات بسیار زیاد داشته است. تا جایی که شاخص کل بورس در تاریخ ۳ خردادماه در پایین ترین حد خود از روز ریزش بازار سرمایه در ۱۹ مردادماه سال ۱۳۹۹ رسید. در این روز شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و ۹۴ هزار واحدی رسیده بود. از ابتدای سال ۱۴۰۰ شاخص کل بورس با ۲۱۰ هزار واحد کاهش یافته است.

روند شاخص کل بورس از ابتدای سال ۹۹ تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰

بازار سرمایه در روزهای ابتدایی خردادماه در حالی که به یک حمایت جدی از نظر تحلیل تکنیکال خورده بود و همه مولفه‌های بنیادی بورس به یک روند بسیار مناسب رسید که از ابتدای سال یک روند صعودی با نوسان کمتر را در پیش گرفت.

بازگشت اعتماد به بورس با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

شاخص کل بورس با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و مشخص شدن پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات باز هم به روند صعودی خود داد. این شاخص که به دلیل وعده های رئیس جمهور منتخب و بازگشت اعتماد به بورس رخ داده است.

بسیاری از کارشناسان اقدامات وزارت اقتصاد و سازمان بورس در دولت گذشته را عامل کاهش شدید اعتماد به سیاست های دولت در این حوزه می‌دانند. با روی کارآمدن دولت سیزدهم بسیاری از سهامداران امید داشتند سیاست‌های یک شبه و تماما به نفع سهامداران عمده و شرکت های حقوقی و دولت از تصمیم‌گیری‌های مسئولان بورس رخت ببندد.

از ۲۸ خرداد سال جاری تا ۱۲ مرداد که روز تنفیذ رئیس جمهور دولت سیزدهم بوده است، بورس در یک روند صعودی متعادل با رشد ۲۱۶ هزار واحدی روبرو شد و توانست به عدد یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحدی برسد.

ریزش بورس با مشخص شدن وزرا!

از ۱۲ مردادماه ۷ شهریورماه سال جاری، بورس به روند متعادل خود ادامه داد. ۳ شهریور نیز روز رای اعتماد به وزرای دولت سیزدهم بود؛ در این روز شاخص کل بورس توانست به عدد یک میلیون و۵۵۰ هزار واحدی برسد. بالاترین میزان شاخص کل بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ روز ۷ شهریور ماه و عدد یک میلیون ۵۷۵ هزار واحد بوده است.

اما از ابتدای شهریورماه با مشخص شدن وزرای دولت سیزدهم، بورس به یکباره روند نزولی به خود گرفت. ابهام در مولفه های بنیادی بورس یکی از عمده ترین دلایل این ریزش بوده است. مشخص نبودن برنامه وزیر اقتصاد در مورد بورس، نوسانی بودن قیمت دلار،‌ برنامه جدی دولت در خصوص کنترل کسری بودجه و تورم و… از جمله دلایل ریزش بورس از نظر بنیادی بوده است.

از ابتدای شهریورماه و از روزهایی که شاخص کل به بالاترین میزان خود در سال ۱۴۰۰ رسیده است تا روز ۱۷ آبان سال جاری بورس چند مرتبه روند خود را تغییر داده است. اما در مجموع شاخص کل بازار سرمایه از ابتدای شهریور تاکنون کاهش ۱۰۵ هزار واحدی را تجربه کرده است.

روند شاخص کل بورس از ابتدای خرداد سال ۱۴۰۰ تا ۱۷ آبان سال ۱۴۰۰

بورس در تاریخ های ۳۱ شهریور و ۹ آبان به یک حمایت جدی برخورد کرده و تغییر روند داده است. اما نکته قابل توجه در این زمینه خروج پول از بازار سرمایه بوده است. این روند خروج پول سهامداران خرد از ابتدای شهریور تشدید شده است.

دولت از چه زمانی مستقر شده است؟

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی امروز در سخنان خود در مجلس گفته است، از ۲۸ خرداد سال جاری و در دولت آیت الله رئیسی شاخص بورس ۳۰۰ هزار واحد افزایش داشته، زیرا امیدواری‌ها بیشتر شده است.

نکته قابل توجه در این زمینه زمان آغاز به کار دولت سیزدهم است. روز برگزاری انتخابات، روز تنفیذ ریاست جمهوری در ۱۲ مردادماه و یا روز رای اعتماد به وزرا در مجلس شورای اسلامی در ۳ شهریور ماه سال جاری را می توان روز آغاز به کار دولت دانست.

به نظر می رسد وزیر اقتصاد به جای ارائه گزارش‌هایی که هیچ ربطی به عملکرد وی ندارد، برنامه مشخص خود را در زمینه بازار سرمایه ارائه کند. این مساله می‌تواند اعتمادی که در دولت گذشته به شدت آسیب دیده است را تا حدود زیادی بهبود ببخشد. بازگشت سرمایه‌های سرگردان به بازار سرمایه یکی از نتایج ترمیم اعتماد به بازار سرمایه است.

وزیر اقتصاد در زمان حضور در مجلس برنامه‌های متعددی را برای مدیریت بازار سرمایه و بازگشت اعتماد به آن ارائه کرده است.

در صورتی که وزارت اقتصاد و تیم جدید سازمان بورس برنامه مشخص خود برای حمایت از سهامداران خرد را ارائه کنند، این مساله می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات فعلی بازار سرمایه را حل کند.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا