گیلان

بررسی زیرساخت‌های توسعه تجارت در شمال ایران/آیا فروش مویرگی در تجارت با روسیه مناسب است؟

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، بازار روسیه یک بازار حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری به لحاظ واردات بوده و سهم کشور ایران از این میزان بنا بر آمارهای موجود بسیار ناچیز است.

زیرساخت، دیپلماسی خارجی و فعالیت‌های بخشی خصوص از اضلاع سه‌گانه توسعه تجارت بین ایران و روسیه هستند و هرکدام از این اضلاع اگر غیر هماهنگ باشند، شاخص‌های تجارت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در چند سال اخیر با پیوستن ایران به تفاهم‌نامه اوراسیا ظرفیت‌هایی در بازار روسیه ایجاد شد و مقدار صادرات استان و کشور رشد مناسبی را داشته است اما همچنان از وضع مطلوب، فاصله معنا دارد است.

با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده ازجمله اوراسیا، انتظار می‌رفت صادرات در شمال کشور افزایش پیدا کند که تا حدودی نیز این مهم محقق شد اما همچنان لازم است راهکارهایی را برای ارتقای تجارت و افزایش درآمد صادراتی استان و کشور اتخاذ کرد که بخشی در از این اقدامات در حیطه استانی و بخشی نیز به‌صورت کشوری باید در دستور کار قرار بگیرد.

اتفاقاتی که بین ایران و آذربایجان رخداده، منجر به پیامدهای منفی در اقتصاد کشور شده که لازم هست علاوه بر مسیر خاکی، مسیر آبی نیز با جدیت در کشور با محوریت گیلان دنبال شود.

آرش فرزام صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: مسیر آبی جهت ترانزیت کالا از ایران به روسیه باید در دستور کار قرار بگیرد چراکه ظرفیت پذیرش آذربایجان جهت پذیرش کامیون‌های ورودی بسیار محدود است.

به گفته وی، اخیراً نیز کارگروه توسعه صادرات گیلان تشکیل‌شده و هدف این است تا کشتی‌های رو-ور در دریای خزر راه‌اندازی شود تا کشتی‌ها بتوانند کامیون حمل کرده و بخشی از حجم تجارت با روسیه را متقبل شوند. فرزام صفت راه‌اندازی کشتی‌های رو-رو را در کاهش هزینه تجار و همچنین کاهش مدت‌زمان تجارت بسیار مؤثر می‌داند.

اما با عبور از شاخص زیرساخت، بازاریابی و فروش محصولات در بازار روسیه نکته قابل‌تأملی است و می‌توان گفت بخش عمده‌ای از تمرکز صادرات را به خود مشغول کرده است.

تاکنون روش‌های مستقیم، باواسطه، شبکه‌ای، مویرگی، اینترنتی و مجازی توسط فعالان تجاری و بازرگانان موردتوجه بوده و توانسته‌اند کم‌وبیش در بازار روسیه از این طرق، دادوستد کنند.

یکی از راه‌های فروش که تجار ایرانی طی سال‌های اخیر به آن پرداخته‌اند، فروش مویرگی است؛ فروشی که بیشتر در محدوده خرده فروشی بوده و تجار با سابقه در وضعیت کنونی آن را منسوخ‌شده می‌دانند.

روشنعلی یکتا، عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: شبکه مویرگی یک طرح شکست‌خورده در تجارت با روسیه بوده و اتاق ایران روسیه نیز علیرغم برخی تجار و فعالان بازرگانی، در راه‌اندازی آن هیچ‌گاه دخیل نبوده است.

به گفته وی، خورده فروشی کلاً در شبکه‌های مویرگی از بین رفته چراکه امروزه فروش کالا و توسعه تجارت اغلب در فضای اینترنت است و شیوع کرونا نیز این مزیت را برای همه تجار در دنیا به فرصتی مغتنم مبدل کرده است.

عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه می‌گوید پیش‌طرحی از فروش مویرگی در اتاق بازرگانی گیلان موردبحث و بررسی قرار گرفت و قرار بود در ۱۲ استان جنوبی روسیه فروش مویرگی با مشارکت فعالان اقتصادی انجام شود که این بازار حدود ۴۰ درصد جمعیت روسیه را شامل می‌شد.

به گفته یکتا، از بازار حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری روسیه، هدف‌گذاری‌ها در فروش مویرگی باید حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کرد و این در حالی است که کل بودجه کشور با ۳۰ میلیارد دلار بسته می‌شود.

وی همچنین مطرح کرده که فروش مویرگی در هیچ کشوری موفق نبوده و حتی کشورهای ترکیه و مصر در یک دوره‌ای در این مسیر گام برداشته و متضرر شده‌اند.

عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه می‌گوید: بخش خصوصی باید فعال، موانع باید برداشته و همچنین باید در ترابری ترانزیتی و مالی تسهیل شود.

در حال حاضر در کشور روسیه برای فروش محصولات سرای تجاری ایرانیان به همت اتاق بازرگانی ایران و روسیه راه‌اندازی شده است. به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان علاوه بر سرای تجاری ایرانیان لازم است شرکت‌های ایرانی در روسیه ثبت، ارتباطات متقابل تقویت، نمایشگاه‌های مشترک جهت معرفی کالا بین دو کشور برپا و همچنین کیفیت و استانداردسازی کالاهای صادراتی نیز افزایش پیدا کند.

فرزام صفت، معاون استاندار گیلان می‌گوید در حال حاضر محصولی نظیر مرغ در ایران در مقایسه با روسیه با یک‌سوم قیمت تمام‌شده به دست مصرف کنند می‌رسد اما پایین بودن کیفیت تولید و همچنین نداشتن استانداردهای جهانی موجب شده تا مرغ تولیدشده ایرانی نتواند به بازار روسیه صادر شود.

البته علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها نظیر کشتی‌های رورو و استانداردسازی محصولات، تعیین شبکه واحد توزیع و فروش کالا، باید دیپلماسی ملی و استانی بین استان‌های هم‌جوار ایران و روسیه نیز فعال شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا