اصفهان

بررسی وضعیت بارش‌ها در سرچشمه زاینده‌رود/ بارش‌های ماه‌های آتی، چشم امیدی برای جبران کمبودها

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، براساس آمار ایستگاه‌های هواشناسی استان اصفهان، از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از ابتدای مهرماه سال جاری، میانگین وزنی بارش در استان اصفهان ۲۸ میلی‌متر به ثبت رسیده است که نسبت به مقدار بلند مدت تفاوت چندانی نشان نمی‌دهد.

با این وجود بیشترین افزایش بارش نسبت به مدت مشابه بلند مدت عمدتاً در مناطقی شمالی استان دیده می‌شود که در حوضه زاینده‌رود نیست و تاثیر به سزایی بر دبی آب ورودی به سد زاینده‌رود نداشته است؛برای مثال در چادگان که میزبان زاینده‌ررود در استان اصفهان است و سد زاینده‌رود در آن قرار دارد، میزان بارش تا بیستم آذرماه برابر با ۵۳.۲ میلی‌متر بوده که نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۲۴ درصدی داشته است.

کاهش ۵۸ درصدی بارش‌ها در سرچشمه اصلی زاینده‌رود

در ایستگاه کوهرنگ به عنوان اصلی‌ترین سرچشمه آبی زاینده‌رود، در حال حاضر در حدود ۵۸ درصد نسبت به مقدار بلند مدت کاهش بارش نشان می‌دهد.

 

از سوی دیگر، کمبود بارش‌های تجمعی طی سالیان اخیر و به ویژه سال آبی گذشته سبب تشدید شرایط خشک‌سالی شدید بر روی استان شده و با توجه به شاخص SPEI در یک دوره ده ساله منتهی تا پایان مهرماه ۱۳۹۹، درجات خشکسالی در تمامی مناطق استان افزایش یافته است به نحوی که ۸۲ درصد از مساحت استان درگیری خشک‌سالی بلند مدت بوده و اکثر مناطق درگیر خشک‌سالی متوسط تا شدید هستند. 

همچنین ارتفاع برف در ایستگاه کوهرنگ تا بیستم آذرماه صفر سانتیمتر است و این در حالی است که به طور متوسط ارتفاع برف در روزهای پایانی آذرماه باید به ۴۱ سانتی‌متر برسد.

وضعیت بارش‌ها در زمستان ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

خروجی مدل‌های هواشناسی و تحلیل‌ها نشان از بهبود نسبی بارش‌ها در زمستان دارد؛ به طوری که طی دی ماه ۱۴۰۰ با توجه به کاهش ارتفاع در لایه میانی جو، شرایط برای گذرسامانه‌های جنوبی تسهیل شده و انتظار افزایش میزان بارش در اکثر مناطق استان به ویژه در نیمه جنوبی مانند شهرستان سمیرم و منابع آبی استان را خواهیم داشت. 

 

میزان بارش‌ها در دی در سطح استان در شرایط نرمال و در نیمه غربی مانند فریدن، فریدون‌شهر و چادگان و نواحی  جنوبی استان متمایل به بالای نرمال مورد انتظار است. لازم به ذکر است که با توجه به ویژگی‌های سامانه‌های جنوبی، شرایط احتمال رخداد بارش‌های حدی در نیمه جنوبی استان وجود داشته و میزان پوشش برف نیز در ارتفاعات مناسب خواهد بود.

توصیه هواشناسی: مدیریت مناسب منابع آب الزامی است

در مجموع، براساس تحلیل‌های هواشناسی و آب شناسی طی سه ماه آینده و پیش‌بینی میزان بارش تا پایان زمستان، شرایط کاهش تنش شدید آبی را در حوضه آبریز زاینده‌رود انتظار خواهیم داشت، اما کماکان به صورت اکید توصیه به مدیریت مناسب منابع آبی؛ جهت مصرف بهینه (شرب، کشاورزی، صنعت) می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا