چهارمحال و بختیاری

برنامه‌ریزی برای توسعه گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری/ مشاورر وزیر: بودجه هست؛ بهانه نکنید

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، حسین زینلی صبح امروز در نشست مشترک گیاهان دارویی استان با حضور مسئولان استانی با بیان اینکه اگر بتوانیم متحد شویم حرکتمان تسریع خواهد شد، گفت: در بخش گیاهان دارویی دو حوزه زراعت منابع طبیعی وجود دارد که اگر مشکلات این دو بخش در استان با همکاری مسئولان استانی حل شود و بهره برداران در این زمینه کمتر با مشکل مواجه شوند در سال‌های آینده شاهد تحول عظیمی در استان خواهیم بود.

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی از برنامه‌ریزی‌های این حوزه را هدف از سفر به استان دانست و افزود: سال گذشته در سازمان برنامه بودجه طرح یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی را تسریع و به قول خود عمل کردیم اما اکنون مشکل بانک‌ها با بهره‌برداران را داریم و چهار ماه درگیر این موضوع هستیم که هنوز ۵۰ میلیارد این مبلغ هزینه نشده است.

وی ادامه داد: در حاضر محصولات در مزارع وضعیت بین‌المللی دارند و این بهترین شرایط ممکن است و این کار به رونق افتاده، در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که از این ظرفیت غفلت شد و با تکنولوژی غربی کشور و خود را زمین‌گیر کرده بودیم.

 

زینعلی با بیان اینکه موسیر این استان روزی جای زعفران را خواهد گرفت، افزود: ارزش‌های این گیاه را نشناخته‌ایم که اگر شناخته بودیم این گیاه را در اختیار شهرستان‌های دیگر قرار نمی‌دادیم.

گیاهان دارویی در حال انقراض

مشاور وزیر با بیان اینکه بسیاری از گیاهان دارویی در حال انقراض هستند، بیان کرد: در مرحله اول باید برای هر شهر ۲ گیاه دیم و ۲ گیاه آبی در نظر بگیریم و بر اساس نقشه تعیین شده کشتشان را ادامه دهیم و برخی گیاهان را برای آینده نگه داریم و در ادامه نقشه راهی که مدیران شهرستان به ما می‌دهند را به عنوان یک برنامه ۱۰ ساله در وزارت جهاد کشاورزی تثبیت کنیم.

کشت آنغوره، باریجه، زعفران و موسیر افزایش یابد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در این استان گیاهانی وجود دارد که ارزششان با طلا برابری می‌کند که اگر کل استان را به کشت گیاه آنغوزه و باریجه اختصاص دهیم می‌توانیم از پس دنیا برآییم، پس بهتر است کشت گیاهان آنغوره، باریجه، زعفران و موسیر به عنوان پایلوت در این استان افزایش یابد.

کشت سیاه‌دانه در ۲۰۸ هکتار در چهارمحال و بختیاری

 وی افزود: در هر کاری که با برنامه‌ریزی وارد شدیم از جمله کاشت سیاهدانه به موفقیت رسیدیم و این گیاه با ۲۰۸ هکتار در چهارمحال و بختیاری و همکاری سایر استان‌ها به جایی رسید که نیاز کشور را تامین می‌کند و اگر اکنون سیاه دانه وارد کشور شود به عنوان قاچاق جمع‌آوری می‌شود.

فقر صنایع تبدیلی در چهارمحال و بختیاری

زینعلی با بیان اینکه تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای کاشت سیاهدانه اختصاص می‌یابد، ادامه داد: در این استان فقر صنایع تبدیلی وجود دارد در حالی که می‌توان در مقیاس‌های کوچک گیاهان دارویی و اسانس‌گیری به عنوان مشاغل خانگی این فعالیت را عملیاتی کرد.

پول هست، بودجه را بهانه نکنید

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر کشاورزان بر اساس نقشه راه پیش بروند قبل از اتمام پول صندوق کارآفرینی امید پول جدید برای سرمایه‌گذاری به استان می‌فرستیم، بیان کرد: تاکنون ۳ میلیارد به این استان تخصیص داده شده و ۳ الی ۴ میلیارد دیگر نیز در راه است و تا عید می‌توان ۲۰ میلیارد تومان دیگر به این استان اختصاص داده شود پس بودجه را بهانه فعالیت‌ها نکنید.

عدم بازدید از نمایشگاه‌ها ضعف مدیران شهرکرد

وی با بیان اینکه کاشت، داشت و برداشت زعفران در کشور مکانیزه شده است، گفت: یکی دیگر از ضعف‌های شهرکرد این است که مدیران و بهره‌برداران بیشتررو آن خیلی از نمایشگاه‌ها بازدید نمی‌کنند که اگر به مشهد، کاشان و … سفر کنند دیدگاهشان باز می‌شود و علاقمندی در کشاورزان ایجاد می‌کنند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه می‌توان با آب سبز این منطقه ۷۰۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی داشت، گفت: موسیر، آنغوزه، باریجه و کلوس گیاهان اصلی این استان هستند اما بازار فروش این گیاهان کجاست؟ چقدر این محصول در دست استان است؟

وی ادامه داد: کشاورزان نباید محصولات خود را برای فروش به اصفهان و شیراز و …ببرند بلکه باید از «بار انداز» استفاده کنند که این ظرفیت در کشور ایجاد شده است و وظایف این بار اندازه‌ها این است که محلی را ایجاد کنند تا کشاورزان برای فروش محصولات خود به آنجا بروند، همچنین محل مناسبی برای سورتینگ و بسته بندی محصولات را ایجاد می‌کند که تا ۲ سال آینده این باراندازها با یکدیگر متحد خواهند شد.

زینعلی افزود: هیچ کدام از کشاورزان داخلی استان حاضر نیستند محصولات خود از جمله گل محمدی، زعفران و کلوس را به فروشندگان خارجی بفروشند و می‌گویند بازار خود را دارند در صورتی که اگر بازار گیاهان دارویی رها شود رشدی نخواهیم داشت.

ایجاد باراندازهای گیاهان دارویی در استان جدی گرفته شود

مشاوره وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: باید ایجاد باراندازهای گیاهان دارویی با مبنای قرارداد محور به آموزش محور در این استان مانند چند استان دیگر جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه اکوتوریسم باید در این استان جدی گرفته شود، گفت: گیاهان دارویی باید توریسمی شوند و مردم با عشق و علاقه برای دیدن گیاهانی مانند کلوس، گل‌محمدی، استاقدوس و … به این استان سفر کنند.

زینعلی بیان کرد: آمادگی حمایت از حداقل ۱۰۰ واحد کوچک برای گلابگیری و برندینگ کردن محصولات خانگی را داریم.

 وی در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌های شهرکرد خیلی شناخته شده نیست و تا شناخته نشوند حمایت هم نمی‌شوند، ایجاد بازارهای مجازی، داخلی و بازارچه در سطح شهرستان‌ها، ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی، تنوع محصول، کشت مخلوط گیاهان دارویی، فعال شدن مراکز تحقیقاتی برای شناساندن محصولات به کشورهای دیگر به جهت باز شدن پای صادرکنندگان اروپایی به استان و همچنین ایجاد زنجیره‌ای از دانشگاه علوم پزشکی، صنعتگران و همه فعالان این حوزه برای رفع مشکلات و … را از مهم‌ترین ظروت‌های چهارمحال و بختیاری برای پیشرفت در حوزه کشت گیاهان دارویی دانست.

 انتهای پیام/۶۸۰۳۶/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا