بین الملل

برکناری مک‌کارتی چه معنایی برای کمک‌های آمریکا به اوکراین دارد؟

برکناری مک‌کارتی چه معنایی برای کمک‌های آمریکا به اوکراین دارد؟

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اوایل این هفته خاطرنشان کرد که «تحت هیچ شرایطی» کمک‌های آمریکا به اوکراین متوقف نخواهد شد و در ادامه به کوین مک‌کارتی، رئیس‌ برکنارشده مجلس نمایندگان آمریکا گفت که به تعهدش در قبال مردم اوکراین پایبند بماند و حمایت مورد نیاز برای کمک به این کشور را در این برهه حساس تضمین کند.

روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد: همزمان با اینکه ضرورت تداوم کمک‌ها به اوکراین افزایش یافته و به مسئله مهمی بدل شده، «راب بائر» رئیس کمیته نظامی ناتو و از مقامات ارشد این ائتلاف نظامی روز سه‌شنبه گفت که «ته دیگ را می‌توان دید»!

علاوه بر اینکه ایالات متحده با مشکلات مالی مواجه شده و چشم‌انداز ادامه کمک‌ها به اوکراین مبهم به نظر می‌رسد، یک مقام اروپایی بدون افشای نام خود به نشریه پولیتیکو گفت کشورهای اتحادیه اروپا دیگر نمی‌توانند از انبارهای خود به اوکراین سلاح بفرستند. همچنین منبع مطلع دیگری به روزنامه تلگراف گفت که دولت انگلیس برای ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین در جنگ با روسیه، با کمبود تسلیحاتی مواجه شده است.

گاردین در ادامه گزارشش می‌گوید: کاخ سفید اعلام کرد که مطئمن است آمریکا در نهایت کمک‌های بیشتری به اوکراین ارسال خواهد کرد و مسئله برکناری مک‌کارتی چندان مطرح نیست زیرا اکنون توجه مردم به نقطه نظرات جانشین احتمالی او معطوف شده است.

یک گروه سیاسی اوکراینی تحت عنوان «با هم از دموکراسی دفاع کنیم» به نامزدهای پیشتاز برای منصب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از A تا F براساس حمایت‌های پیشین آن‌ها از اوکراین رتبه داده و براساس این رتبه‌بندی، A بیانگر بیشترین حمایت می‌باشد.

«استیو اسکالیس» شخص شماره ۲ مجلس نمایندگان که ظاهرا مدتهاست به عنوان شخص جانشین مک‌کارتی در نظر گرفته شده و خود علاقه‌مند به این کار است، رتبه B را دریافت کرده؛ با این حال، «مت گاتز» نماینده طیف راست حزب جمهوری‌خواه آمریکا که با تنظیم دادخواستی خواستار برکناری مک‌کارتی شده بود و پیشتر گفت که از اسکالیس حمایت خواهد کرد، رتبه F را دریافت کرده است.

«جیم جردن» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا و «بایرون دونالدز» نماینده تندرو این مجلس نیز رتبه F را دریافت کردند؛ اما از میان تمامی این افراد «تام ایمر» نماینده جمهوری‌خواه، بالاترین رتبه یعنی A را دریافت کرده است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، واشنگتن ۱۱۳ میلیارد دلار کمک مالی، امنیتی و بشردوستانه به دولت اوکراین ارسال کرده است.

رهبران مجلس سنای آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌ها است، وعده داده‌اند که قانون تداوم کمک‌های امنیتی و اقتصادی به اوکراین را طی هفته‌های آتی تضمین کنند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، گروهی از جمهوری‌خواهان تندرو از همکاری مک‌کارتی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت جو بایدن خشمگین بودند و به همین دلیل برکناری او را کلید زدند. «مت گاتز» تلاش‌ها برای برکناری مک‌کارتی را رهبری می‌کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا که در تسلط جمهوری‌خواهان است، با ۲۱۶ رای موافق در برابر ۲۱۰ رای مخالف به برکناری مک‌کارتی رای داد؛ این اولین بار در تاریخ آمریکاست که قانون‌گذاران آمریکایی به برکنار کردن رئیس‌ خود رای دادند.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا