اخبار روز

برگزاری نخستین دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای حرم/ تشریح قوانین برای اعلام صلاحیت رسیدگی

برگزاری نخستین دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای حرم/ تشریح قوانین برای اعلام صلاحیت رسیدگی

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالت متحده آمریکا صبح امروز برگزار شد. این دادگاه با دادخواهی ۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور به‌صورت برخط در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران برگزار و در آن به دادخواهی خواهان پرونده مبنی بر مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از اقدامات تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا و فرماندهان وقت و گروهی آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی جبهه‌های گروهک‌های تروریستی داعش، النصره، جیش‌الظلم و … رسیدگی شد.

قاضی حسین‌زاده؛ رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران در آغاز این جلسه رسیدگی شهدای مدافع حرم را از مظلوم‌‌ترین شهدا معرفی کرد و گفت: این شهدا در عین داشتن غیرت در غربت جان باختند تا ما در آسایش و آرامش باشیم.

برگزاری نخستین دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای حرم/ تشریح قوانین برای اعلام صلاحیت رسیدگی

وی ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه اظهار کرد: دادگاه حقوقی حاضر ویژه رسیدگی به دعاوی حقوقی بین‌الملل با استناد به قوانین و مقررات متعدد، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.

قاضی دادگاه با اشاره به اصل ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، دادخواهی را حق فرد دانست و گفت: براساس قانون، محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران در دعاوی مدنی علیه دولت‌هایی که مبادرت به نقض مصونیت ایران داشته باشند صلاحیت ورود دارد و در این رابطه دولت ایالات متحده وفق آرای متعدد موجود، صلاحیت دولت ما را در محاکم خود نقض کرده است؛ بنابراین از این نظر می‌توانیم به طرفیت این دولت اقامه دعوا کنیم.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل اضافه کرد: دولت ایران مکلف است اقدامات و ملزومات دادخواهی را برای خانواده‌هایی که از اقدامات آمریکا خسارت دیده‌اند فراهم کند همچنین به دولت ایران اجازه داده شده است تدارک و اقدامات را علیه دشمنان فراهم کند.

اجازه نفوذ به گروهک‌های تروریستی و آشوبگران را نخواهیم داد

نمایش اقرار مسئولین آمریکا در حمایت از گروهک‌های تروریستی

در ادامه محمدی؛ وکیل مدافع دادخواهان نیز موارد قانونی رسیدگی حقوقی به دادخواهی خانواده شهدای حرم از گروهک‌های ترویستی تحت حمایت آمریکا را برشمرد و در ادمه تصاویری از اقرار خواندگان شامل برخی مسئولین دولت ایالات متحده آمریکا را با اجازه قاضی به نمایش درآورد.

پس از نمایش این فیلم کوتاه، حسین‌زاده؛ قاضی دادگاه به اقاریر مسئولین آمریکا اشاره کرد و در ادامه گفت که با این حال ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند.

سپس برخی از خانواده‌های معزز شهدای حرم با قرار گرفتن در جایگاه مطالبات خود را بیان کردند.

ابتدا خانم اختر تاران؛ همسر شهید خیرالله صمدی، از استان‌ زنجان در سخنان خود ظهور گروه‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا را عاملی برای ایجاد ناامنی و تجاوز و غارت و ظلم در منطقه دانست و به تشریح چگونگی و علل ایجاد گروهک‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا پرداخت.

وی در سخنان خود اظهار کرد: در نتیجه اقدامات گروهک‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا بیشترین سطح ناامنی، جنایت، تخریب، تجاوز و نسل‌کشی در منطقه غرب آسیا ایجاد شده بود که مجاهدان ایران اسلامی با فرماندهی سردار شهید سلیمانی و دعوت مستشاری دولت‌های عراق و سوریه با آنان به جهاد برخواستند.

همسر شهید خیرالله صمدی ادامه داد: آمریکایی‌ها خودشان مقدمات ورود داعش را به عراق فراهم کرده، از این موقعیت برای تثبیت اشغالگری و ادامه حضور نظامیانشان در این کشور استفاده می‌کردند. نیروهای موسوم به ائتلاف بین‌المللی وابسته به آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، فعالیت و اشغالگری خود را در عراق در سال ۲۰۱۴ را از سر گرفتند و این روند همچنان در سوریه و عراق ادامه دارد.

خانم تاران با بیان جزییاتی مستند از جنایات و تخریب‌های داعش در عراق و سوریه اظهار کرد: طبق اعلام گزارش ابوبکر البغدادی، امیر خودخوانده داعش ۵۷۰ هزار نفر در عملیات‌های داعش جان خود را از دست داده‌اند.

برگزاری نخستین دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای حرم/ تشریح قوانین برای اعلام صلاحیت رسیدگی

مریم رخشانی؛ همسر خبرنگار شهید مدافع حرم محسن خزایی از استان سیستان‌ و بلوچستان هم در جایگاه قرار گرفت و گفت: درهم تنیدگی تروریسم به‌گونه‌ای است که گروه‌های تروریستی مانند داعش، جبهه‌النصره، القاعده، جبهه‌الشام با استفاده از امکانات فضای مجازی به ترویج دیدگاه‌های تکفیری و منحرفانه خود اقدام می‌کنند و فضای مجازی از نظر عملکردی از ابزارهای ارتباطی و بسترهای چند رسانه‌ای به عنوان عاملی تسهیل‌کننده و اثرگذار بر مخاطب و جذب نیرو ایجاد و توسعه شبکه‌ای از سلول‌های تروریستی توسط این گروه‌های دست‌نشانده مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: واگذاری ظرفیت‌های رسانه‌ای به گروهک‌های تروریستی و تکفیری برای تبلیغ و ارعاب و جذب مخاطب برای اهداف نامشروع آنها است.

همسر شهید خزایی افزود: آمریکا مستقیم و در جنایات جنگی و ضد حقوق بشری آنها شریک و باید پاسخگوی همه این خسارات مادی و معنوی غیرقابل جبران مردم مظلوم عراق و سوریه و خانواده شهدای مقابله با تروریست‌ها از کشورهای مورد اشاره و یاران مهاجر و مجاهد سردار سلیمانی باشند.

وی اضافه کرد: همراهی رسانه‌ای غربی و عربی با داعش در زمانی که بخش عمده‌ای از سرزمین عراق و سوریه در تصرف داعش بود، نمونه دیگری از حمایت آمریکا و غرب از داعش و گروه‌های تروریستی است.

همسر شهید خزایی گفت: بزرگ‌نمایی موفقیت‌های داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری و تروریستی از دیگر حمایت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آمریکا است.

همسر شهید مدافع حرم تصریح کرد: واقعیت این است که همچنان ماشین رسانه‌ای آمریکا و شبکه‌های اجتماعی آشکارا از این تروریست‌ها حمایت می‌کنند در حالی که همین شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری را نادیده می‌انگارند.

همسر شهید خزایی گفت: همسرم یکی از رزمندگان داوطلب برای انتقال اخبار واقعی و انعکاس و افشای جنایات گروه‌های تروریستی و تکفیری تحت حمایت آمریکا با سلاح ابزار رسانه و دوربین خود در صحنه جنگ، تخریب و کشتار این گروه‌ها حاضر و به دست اشقیای داعشی مظلومانه در غربت به شهادت رسید.

وی از دادگاه درخواست کرد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر کند.

خانم مهلا محرابی؛ فرزند شهید حسین محرابی از استان خراسان رضوی نیز با حضور در جایگاه با تشریح صدمات روحی وارده بر خانواده شهدای مدافع حرم، دادگاه رسیدگی به جنایات گروهک‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا را بهانه‌ای برای تسکین آلام عمیق ابدی خانواده شهدا دانست و گفت: انتظار داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر و صفحه‌ای از هزاران جنایت آمریکا را در تاریخ ماندگار کند.

فرزند شهید محرابی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: منشأ شکل‌گیری گروه‌های تکفیری ـ تروریستی بر اساس افکار فرقه وهابیت انگلیسی، هدایت دولت و مقامات سیاسی و نظامی و امنیتی آمریکا است، بر این اساس این دولت بر اساس اصول و قواعد بین‌المللی و قوانین داخلی کشور عزیزمان ایران؛ مسئولیت داشته و باید پاسخگوی همه این جنایات و بروز و توسعه نحله تکفیر و تفرقه و گمراه کردن جوانان ناآگاه در کشورهای اسلامی است.

وی همچنین گفت: فقدان شهید هیچگاه قابل جبران و جایگزینی نیست. دادگاه حاضر برای محکومیت نماد جاهلیت قرن بیستم، یعنی آمریکا به جبران خسارات مادی و معنوی عزیزان ما تشکیل شده است اما با محکوم شدن خالقان تروریسم دولتی در قرن حاضر نمی‌توان این خسارات مادی و معنوی را جبران کرد.

خانم عقیله ملازاده؛ مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر از استان مازندران هم در جایگاه حاضر شد و ضمن تشکر از قوه قضاییه برای برگزاری این دادگاه بین‌المللی که چهره واقعی آمریکای تروریست پرور را بر ملا می‌کند، گفت: برابر گزارش‌های رسمی در بحران سوریه، ایالات متحده از گروه‌های نیابتی شورشی ضد دولت قانونی سوریه حمایت و از درگیری مستقیم با ارتش و نیروهای سوریه اجتناب کرد. در ششم آوریل ۲۰۱۷ با دستور رئیس جمهور وقت آمریکا نیروی دریایی آمریکا از دو ناوشکن خود در مدیترانه، ۵۹ فروند موشک کروز به پایگاه‌های هوایی سوریه در حال مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی در سرزمین خود بودند، شلیک کرد. این حمایت آشکار آمریکا از گروه‌های تروریستی سند حمایت مستقیم آمریکا از تروریست‌های دست نشانده خود در سوریه است.

خانم ملازاده در ادامه گفت: با توجه به جنایاتی که گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه و دیگر کشورها مرتکب شده‌اند و اعترافات صریح مقامات آمریکا از جمله آنچه در کتاب خاطرات هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه وقت آمریکا آمده است.

وی افزود: آیا نباید بر اساس آموزه‌های عدالت با مقامات گذشته و حال دولت آمریکا که همان مسیر حمایت از تروریست‌ها به خصوص حمایت از تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی ادامه می‌دهند و مکرر مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند، برخورد قضایی شود؟

مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر در ادامه گفت: بسیاری از مقامات کشورها و رسانه‌ها حمایت از آمریکا از گروه‌های تروریستی در غرب آسیا گزارش کردند. گلوباج ریسرچ طی مقاله‌ای سیاست آمریکا در قبال تروریسم در منطقه غرب آسیا را این گونه تحلیل می‌کند: ایالات متحد ابزارهای ترور چون القاعده و داعش را به منظور تقسیم و تسخیر مناطق نفت خیز و همچنین کاهش قدرت منطقه‌ای ایران ایجاد کرده و در ادامه بیان می دارد که ایجاد تروریسم در غرب آسیا از سوی این کشور به دهه ۷۰ میلادی یعنی زمانی که شوروی به دنبال بسط و گسترش نفوذ خود در منطقه بود مربوط می‌شود.

وی افزود: یکی از اسنادی که گویای نقش مستقیم دولت آمریکا در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی را به اثبات می‌رساند. اسنادی است که پیوند نزدیک آمریکا با گروه‌های تروریستی و نقش آن در ظهور این گروه های تروریستی تکفیری رادیکال پرده بر می‌دارد.

این مادر شهید تصریح کرد: مشارکت آمریکا در آموزش دادن تروریست‌ها و حمایت تسلیحاتی از آن‌ها را ببن می‌کند؛ تنها در یک نمونه حمایت واشنگتن از پروژه‌های عربستان سعودی برای ایجاد دولت اسلامی گروه‌های تروریستی در منطقه توسط رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه در مصاحبه با نشریه سیاست خارجی تایید شده است.

وی ادامه داد: این گزارش دو نکته راهبردی را بیان می‌کند؛ اول اعتراف و اقرار صریح رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در کشور سوریه به عنوان یک کشور قربانی اقدامات گروه‌های ترموستات تکفیری است زیرا در خصوص نحوه شکل‌گیری و سازمان‌دهی گروه‌های تروریستی در خاک سوریه باید یک مرکز فرماندهی وجود می‌داشت که به عنوان اتاق عملیات واشنگتن در این زمینه عمل کند.

مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر افزود: اقاریر صریح شخص اول سفارت آمریکا در سوریه زمان شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در آن کشور موید نقش مستقیم دولت آمریکا در حمایت از گروه‌های تروریستی است، آیا بدین کیفیت این مسئولیت مدنی دولت آمریکا در این باب قابل استناد نیست؟

خانم غفوری؛ مادر شهید صادق عدالت اکبری از استان آذربایجان شرقی با حضور در جایگاه گفت: اعترافات صریح آمریکا نشانگر برنامه‌ای مدون و راهبردی این دولت برای حمایت از گروه‌های تروریستی و تکفیری است. آمریکا از سال ۲۰۱۱ سوریه را به عنوان اردوگاه آموزشی جدیدی برای گروهک‌های تروریستی داعش و القاعده و النصر انتخاب کرده بود و باراک اوباما در سال ۲۰۱۴ برای آموزش نیروهای مخالف دولت سوریه یعنی همان تروریست‌ها از کنگره مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار درخواست کرد تا تروریست‌های دست‌نشانده خود را تجهیز کند و آموزش دهد.

مادر شهید عدالت اکبری افزود: حمایت آمریکا از داعش بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند و خود جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به رقابت‌های انتخاباتی ترامپ و هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ اضافه کرد: در این میان ترامپ به رقیب خود گفته است که شما با حمایت از اپوزیسیون سوریه موجب ظهور و گسترش گروههای تروریستی شده‌اید که منتصب به القاعده و گروه‌های تروریستی جبهه النصره، داعش و الاحرار الشام هستند.

مادر شهید صادق عدالت اکبری با اشاره به اظهارات کندی از حزب دموکرات که قصد نامزدی در انتخابات را دارد، افزود: وی در سال جاری در جمع طرفدارانش گفت که داعش توسط دولت وقت آمریکا برای پیشبرد اهداف آنها در غرب آسیا ایجاد شده است و این موضوع در ایمیل‌ هیلاری کلینتون نیز آمده است.

وی تصریح کرد: هیچ چیز در این دنیا نمی‌تواند فقدان عزیزان ما را جبران کند اما دادخواست حقوقی و محکومیت آمریکا تنها می‌تواند بخش بسیار کمی از آلام و خسارات مادی و معنوی ما را جبران کند.

مادر شهید صادق عدالت اکبری حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا خواستار شد.

 

 

در حال تکمیل …

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا