فرهنگ و هنر

برگزاری نشست خبری روز جهانی مسجد/ خداداده: اصل فعالیت مساجد تربیتی است نه کارآفرینی

برگزاری نشست خبری روز جهانی مسجد/ خداداده: اصل فعالیت مساجد تربیتی است نه کارآفرینی

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام خداداده رئیس کانون‌های فرهنگی مذهبی مساجد در آستانه ۳۰ مرداد مصادف با روز جهانی مسجد در یک نشست خبری گفت: طی روزهای آینده همایش بزرگ ائمه جماعات استان با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری و نیز نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام در مسجد جمکران و اجلاسیه مساجد جهان اسلام با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از اهم برنامه‌های روز جهانی مساجد است. در این اجلاسیه نماینده‌های ۱۵ کشور حضور خواهند داشت. در پی این هستیم تا مساجد شاخص را پیدا کنیم و این اخوت بین آنها و کشور ما اتفاق بیفتد و نمازگزاران  بتوانند ارتباط بگیرند.

درج فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سامانه آموزش و پرورش

وی افزود: مسجد برای مردم است و مردم ما باید از مساجد در اقصی نقاط کشور بهره‌مند شوند. در برخی از روستاهای ما که کپرنشین هستند، مسجد و حسینیه نداریم. این‌گونه نیست که آموزش و پرورش از ظرفیت مساجد استفاده نکند، امسال فعالیت‌های بسیار خوبی با آموزش و پرورش شکل گرفت. سامانه «نورینو» و «بچه‌های مساجد» را به‌صورت مشترک با این وزارتخانه داریم. ما در این سامانه پایگاه‌های خود را ثبت کردیم. والدینی که به سامانه آموزش و پرورش مراجعه می‌کردند، برنامه‌های کانون‌های مساجد را می‌دیدند، در آنجا انتخاب کلاس و ساعت کلاس صورت می‌گرفت. قبلاً پیوند مسجد با مدارس این‌گونه تعریف شده بود که امام جماعت یک ساعتی را در نمازخانه حضور یابد، این پیوند در حوزه عملیات مشترک باید خود را نشان دهد.

خداداده گفت: اگر مساجد و کانون‌های ما مشتاق حضور دانش‌آموزان باشند و دانش‌آموزان با برنامۀ قبلی در مسجد حضور یابند، سبب رونق بیشتر فعالیت‌های مسجدی می‌شود. حدود ۳ هزار مسجد در مجاورت مدرسه قرار دارد، اگر بشود این تعداد کار تربیتی و پرورشی خود را در مسجد انجام دهند، قطعاً آثار خوبی خواهد داشت، به‌طورکلی، یکی از اضلاع مهم سند تحول آموزش و پرورش، مسجد است.

اصل فعالیت مساجد تربیتی است نه کارآفرینی

وی اضافه کرد: امروز مسجد را با مدل مدیریتی پنجاه یا بیست سال قبل نمی‌توان اداره کرد، تعاملات جدیدی برای ادارۀ مساجد می‌طلبد، رقبای ما در عرصه‌های مختلف وجود دارند، اگر مدیریت مسجد با ادبیات امروزی بروزرسانی و بازآفرینی شود، می‌تواند محل مراجعه مردم و نوجوانان باشد. مردم ما به‌سمت معنویت گرایش دارند و این گرایش اگر پاسخگوی نیاز افراد باشد، حتماً محل تجمع افراد مختلف مخصوصاً از قشر جوان و نوجوان می‌تواند باشد، اصل فعالیت مساجد تربیتی است نه کارآفرینی.

رئیس کانون‌های مساجد با تأکید به اینکه “ما باید به‌سمت نظام‌نامه‌ای برای تدوین فعالیت‌های قرآنی حرکت کنیم”، گفت: این نظام‌نامه به ارتقای شکوفایی و تعالی و یا احیای مسجد کمک می‌کند، این را نباید زیرمجموعۀ نهادهای فرهنگی بدانیم، باید رویدادهایی را برگزار کنم تا فعالیتها انجام شود. در یک فرآیندی به پایگاه‌های بانشاط قرآنی خواهیم رسید. ما مدعی نیستیم که اهداف محقق شده است بلکه باید گام به گام پیش برویم.

خداداده در پاسخ به هم‌افزایی یا لزوم ادغام نهادهای مسجدی گفت: یک قرارگاهی نیاز داریم تا عملیات‌های مساجد را مدیریت و راهبری کند. در حوزۀ مسجد قرارگاهی که تمام واحدها را مدیریت می‌کند، دستگاه امامت است. آرایش جدید، ساختاری را برای ما تعریف می‌کند. کانون‌های مساجد، بسیج و امور مساجد عملیاتشان مشخص است، ما هم بر اساس اسناد بالادستی فعالیت می‌کنیم، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ما مجوز فعالیت داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که ادغام خبرگزاری شبستان با توجه به رسالت مسجدی که به‌عهده دارد آیا کار سنجیده‌ای است و سبب بر هم خوردن امنیت شغلی خبرنگاران نمی‌شود، گفت: در خبرگزاری شبستان اگر ادغام و تحولی صورت می‌گیرد نه به‌خاطر مسائل مالی و نه مسائل دیگری است، شبستان هم از حیث ساختاری و هم محتوایی نیازمند تحول بود، دوستان ما در جهت بهبود و تعالی سازمانی کارهایی را شروع کردند، تمام تلاش ما این است که از ظرفیت آنها حتی در سایر مراکز و خبرگزاری‌ها استفاده کنیم، در صورت کلی مسئله ادغام که از سوی جناب وزیر ارشاد مطرح شد، پشتوانۀ علمی دارد، ما وقتی از خبرگزاری سخن می‌گوییم، باید یک استانداردهایی داشته باشد، در سایر کشورها تولید خبر در اختیار حاکمیت است.

از حواشی این نشست،‌ تبدیل شدن نشست خبری به جلسه پرسش و پاسخ بود؛ پرسش‌هایی از سوی خبرنگاران که عمدتاً مرتبط با چالش‌های مساجد بود، این چالش‌ها عمدتاً به عدم هماهنگی دستگاه‌های مسجدی به‌ویژه کانون‌های مساجد با امور مساجد و یا حوزه‌های علمیه بازمی‌گشت؛ از جمله آنکه در سخنان خبرنگار صداوسیما این نکته مطرح شد که عدم انتخاب امام جماعت تراز انقلاب سبب هدررفت توان سایر نهادهای مسجدی از جمله کانون‌های مساجد می‌شود. کانون که سیاست اصلی خود را تربیت جوان و نوجوان تراز انقلاب قرار داده است، هر اندازه هم تلاش‌های مثبت انجام دهد، با یک برخورد نامناسب از سوی امام جماعت و یا هیئت امنا و حتی خادم مسجد، جوان و نوجوان از این مکان مقدس فاصله می‌گیرد؛ امری که حجت‌الاسلام خداداده آن را تأیید کرد و بر لزوم هماهنگیِ دستگاه‌های مسجدی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام خداداده انتقاد در زمینه مشکلات ساختاری نهادهای مرتبط با مسجد را وارد ندانست و تصریح کرد وظایف تمام نهادها مشخص است و هیچ گونه موازی‌کاری وجود ندارد بلکه اشکال متوجه عدم هماهنگی با دستگاه‌های مسجدی است و لازم است این چالش برطرف شود.

در پایان این مراسم از پوستر اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام رونمایی شد.

 

 

مسجد , کانون‌های مساجد ,

 

انتهای‌ پیام/+

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا