اجتماعی

برگزاری کارگاه آموزشی رصد ماه در بوستان آب و آتش تهران

برگزاری کارگاه آموزشی رصد ماه در بوستان آب و آتش تهران

– اخبار ویژه نامه‌ها –

به گزارش گروه فضا و نجوم خبرگزاری برگزیده های ایران، یک کارگاه آموزشی رصد ماه  با عنوان “ضیافت آسمان” در بوستان‌ آب و آتش برگزار شد. یکی از جذابیت‌های این کارگاه‌ آموزشی رصد ماه، رصد حفره‌ای در ماه بود که به نام اخترشناس برجسته ایرانی “عبدالرحمن صوفی رازی” نامگذاری شده است.

عبدالرحمن صوفی رازی، استاد ریاضی و ستاره‌شناس برجسته ایرانی ۶۰۰ سال قبل از اختراع تلسکوپ، موفق به کشف کهکشان آندرومدا شد. او در سال ۲۸۲ هجری شمسی در شهر ری به دنیا آمد و تحصیلاتش را در این شهر گذراند، سپس برای تحصیل بیشتر در زمینه‌ نجوم، در سن ۴۶ سالگی راهی اصفهان شد.

چند سال بعد به دعوت عضدالدوله دیلمی که یکی از پادشاهان علاقه‌مند به علم و دانش بود، شهر شیراز را برای سکونت انتخاب کرد. عبدالرحمن صوفی به رصدهای دیگر دانشمندان اعتماد نمی‌کرد و در این زمینه با دقت زیادی حرکات ستارگان را زیر نظر گرفت و موفق شد چندین رصد اشتباه یونانیان را تصحیح کند.

نمایی خیره‌کننده از یک کهکشان مارپیچی توسط تلسکوپ هابل

وی تمام این رصد‌ها را بدون تلسکوپ و صرفاً با چشم غیرمسلح ثبت می‌کرد. این اخترشناس موفق شد چند منظومه‌ ستاره‌ای دوتایی را شناسایی کند که فقط با تلسکوپ قابل مشاهده هستند.

صوفی همچنین در سفری به یمن موفق شد ابرماژلانی بزرگ، کهکشانی در همسایگی راه شیری را ببیند. کتاب ارزشمند وی صورالکواکب (پیکرهای ستارگان) نام دارد که یکی از شاهکار‌ها در زمینه‌ نجوم محسوب شده و به چندین زبان ترجمه شده است. به دلیل خدمات علمی که عبدالرحمن صوفی رازی در حوزه نجوم انجام داده است، انجمن بین‌المللی نجوم یکی از دهانه‌های ماه را به نام صوفی (Azophi) ثبت کرده است.

اما تنها جذابیت این برنامه به همین حفره ختم نمی‌شود بلکه سه دهانه چسبیده به هم به نام‌های تئوفیلوس، سیریلوس و کاترینا هم قابل مشاهده بودند که درون این حفره‌ها کوه‌هایی بلند هم وجود دارند. سیاره زحل که ششمین سیاره از خورشید و دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی هست نیز در برنامه ضیافت آسمان شرکت داشت.

زحل نیز مانند سیاره غول گازی شکل یا مشتری یک توپ عظیم است که بیشتر از هیدروژن و هلیوم ساخته شده است. این سیاره که با سیستم خیره‌کننده‌ای از حلقه‌های یخی آراسته شده در میان سیارات بی نظیر است و با اینکه تنها سیاره‌ای نیست که دارای حلقه است اما هیچ یک از این سیارات به اندازه سیاره زحل دیدنی و جذاب نیستند.

شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی نجوم «ضیافت آسمان» توانستند به وسیله تلسکوپ، این جذابیت‌های نجوم را رصد کنند. ویژه برنامه‌ ضیافت آسمان از سوی مرکز آسمان‌نمای گنبد مینا برگزار شد و پیش از این نیز برنامه‌های بسیاری برای رصد ماه برگزار کرده است. لازم به ذکر است که شرکت در این برنامه‌ها آزاد و رایگان است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا