ایلام

بزرگترین شهرستان ایلام اداره اوقاف ندارد/ امام جمعه دهلران: توجیه مدیران استانی را نمی‌پذیریم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، هفته گذشته امام جمعه شهرستان دهلران در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با انتقاد از مسوولین استانی اداره اوقاف خواستار اختصاص یک نمایندگی اوقاف برای این شهرستان شد و همین موضوع سبب شد تا خبرگزاری فارس ایلام گزارشی را در این رابطه تهیه کند.

برای افزایش تعداد موقوفات باید فرهنگ وقف نهادینه شود و این امر مستلزم توجه به ایجاد نمایندگی اداره اوقاف در منطقه است چرا که نبود اداره اوقاف موجب بروز مشکلاتی برای مردم در خصوص امور مربوط به موقوفات و خیریه شده است.

حضور اداره اوقاف و امور خیریه نویدبخش توسعه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه خواهد بود همچنین بازسازی، تعمیر و تجهیز مساجد، ساماندهی هیات امنای مساجد و امامزاده‌ها، امور قرآنی، فعالیت‌های فرهنگی و موقوفات که در شرایط بحرانی بار سنگینی از دوش مردم برمی‌دارد با وجود اداره اوقاف به درستی ساماندهی می‌شوند. 

در ابتدا به سراغ امام جمعه این شهرستان رفتیم تا درد و دل‌های مردم این شهرستان را از زبان او بشنویم.

وجود ۱۵ امامزاده در دهلران

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی امام جمعه دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اداره کل اوقاف در استان و یا حتی مرکز، در حق شهرستان دهلران کم لطفی کرده‌اند و می‌توان گفت در واقع، حق دهلران را ادا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: شهرستان دهلران در حقیقت یک سوم کل استان است و این شهرستان اولین شهرستان بزرگ استان بعد از مرکز بوده که از نظر وسعت نیز بزرگترین شهرستان در تمام استان است و می‌توان گفت نسبت به مرکز استان در دورترین فاصله قرار گرفته است.

امام جمعه دهلران گفت: ما در شهرستان دهلران بیش از ۱۵ امامزاده داریم که در این میان حداقل ۱۳ امامزاده در اداره اوقاف ثبت شده است، دورترین امام زاده نسبت به مرکز در شهرستان دهلران است که در کنار بیش از ۸۰ مسجد و حسینیه‌ای که در این شهرستان وجود دارند باعث می‌شوند این شهرستان از هر نظر نیاز به یک اداره اوقاف مستقل را احساس کند.

چرا دهلران از داشتن یک اداره اوقاف مستقل محروم مانده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تاکید کرد: اعتراض ما به این است که چرا اگر مجوزی برای اداره اوقاف در شهرستان‌ها صادر می‌شود این مجوز به شهرستانی اختصاص داده می‌شود که ظرفیت‌هایی پایین‌تری نسبت به دهلران دارد و شهرستان دهلران با این شرایط هم‌چنان از داشتن یک اداره اوقاف مستقل محروم مانده است؟

امام جمعه دهلران بیان کرد: در سال‌های گذشته که قرار بود مجوز یک اداره اوقاف به دهلران اختصاص پیدا کند شرطی که برای ما قرار دادند این بود که یک ساختمان را برای محل اداره اجاره کنیم که در همان موقع هم بنده با فرماندار وقت صحبت کردم و علی‌رغم این که نیازهای هر اداره باید از محل اعتبارات و ردیف بودجه همان اداره کل پرداخت شود، مقرر شد که از طریق فرمانداری شهرستان مکانی را در اداره میراث فرهنگی به این اداره اختصاص دهند اما با این وجود این مجوز هم به شهرستان دهلران اختصاص پیدا نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: از مدیران  اداره کل اوقاف و امور خیریه گلایه شدید داریم و قانع به توجیه مدیران استانی نیستیم و امیدواریم صدای ما به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور برسد.

وی ادامه داد: از مسوولین ذی‌ربط و نماینده ولی فقیه در استان هم تقاضا داریم که به این موضوع ورود کنند تا این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

پس از شنیدن صحبت‌های امام جمعه دهلران به سراغ مدیر کل اوقاف استان رفتیم تا پاسخ او را در رابطه با مطالبه مردم دهلران جویا شویم.

دهلران دارای شاخص‌های لازم برای احداث اداره اوقاف است

حجت‌الاسلام مرتضی عزیزی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برای اختصاص نمایندگی اوقاف به هر شهرستان شاخص‌هایی وجود دارد که از سوی مرکز ابلاغ می‌شوند و بر اساس همین شاخص‌ها شهرستان‌های واجد شرایط برای دریافت نمایندگی اوقاف مشخص می‌شوند.

وی افزود: تعداد مکان‌های مذهبی، تعداد موقوفات، تعداد مساجد و حسینیه‌ها و مواردی از این قبیل چند مورد از شاخص‌هایی هستند که برای اختصاص مجوز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیر‌کل اوقاف استان ادامه داد: در رابطه با مشکل اداره اوقاف شهرستان دهلران، واقعیت این است که چندی پیش و زمانی که قرار بود یک مجوز برای اداره اوقاف در شهرستان‌ها صادر شود، هم شهرستان دهلران و هم شهرستان مهران شاخص‌های لازم برای دریافت مجوز را داشتند.

وی گفت: در همان زمان ما با فرماندار وقت شهرستان دهلران مکاتباتی را انجام دادیم تا بر اساس وظیفه قانونی خود مبنی بر تأمین مکان برای ادارات، اگر بتوانند مکانی برای اداره تهیه کنند ما هم مجوز اداره اوقاف را برای این شهرستان صادر کنیم که اسناد این مکاتبات هم در حال حاضر موجود است؛ اما عدم تأمین این مکان باعث شد این مجوز به شهرستان مهران اعطا شود و در حال حاضر  دفتر شهرستان مهران آماده خدمت رسانی به هر دو شهرستان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر شاخص‌های مربوط به اعطای مجوز تغییر کرده و بر اساس شاخص‌های مجوز جدید به شهرستان دهلران تعلق نمی‌گیرد اما به دلیل شرایط ویژه این شهرستان و این که شهرستان دهلران به شهرستان ویژه تبدیل شده است تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا با مکاتباتی که با مرکز داشته‌ایم، مجوز یک اداره اوقاف را برای این شهرستان اخذ کنیم.

 نبود اداره اوقاف در این‌چنین شهرستانی قطعا مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهد کرد که لازم است مسوولان مربوطه هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا