علمی و فناوری

بزرگترین موتور جهان با ابعادی باورنکردنی/ عکس

بزرگترین موتور جهان با ابعادی باورنکردنی/ عکس

این همان موتوری است که غول‌پیکرترین کشتی‌های باری جهان برای تامین نیرو محرکه خود از آن بهره می‌برند. تا فروردین ۱۴۰۲ تنها ۲۵ عدد از موتور RT-flex۹۶C تولید شده بود و بنا بر گزارش‌ها، ۸۶ عدد دیگر از این موتور در دست ساخت قرار دارد.

این موتور ۱۴ سیلندر ۲ هزار و ۳۰۰ تنی با حجم تقریباً ۲۵ هزار و ۵۰۰ لیتری، می‌تواند ۱۰۸ هزار و ۹۲۰ اسب بخار قدرت (در ۱۰۲ دور بر دقیقه) و ۷ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت روزانه این موتور به رقم عجیب و غریب ۲۵۰ تن می‌رسد و در هر ساعت هم بیشتر از ۳۹ بشکه نفت مصرف می‌کند. به این‌ها هزینه متوسط ۳۴ دلاری آن به ازای هر دقیقه را اضافه کنید که فقط در یک روز معادل حدود ۵۰ هزار دلار می‌شود؛ در این بین، باید قیمت روز نفت را هم در نظر گرفت که روی این ارقام تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

  • آتش‌بازی شگفت‌انگیز فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی/ عکس

  • با تمام لیتیوم جهان چند خودروی برقی می‌توان ساخت؟

  • چه چیزی آیفون را می‌ترساند؟/ کنایه خنده‌دار گوگل به اپل

بزرگترین موتور جهان با ابعادی باورنکردنی/ عکس

وارتسیلا RT-flex۹۶C، یکی از بزرگترین موتورهای جهان، با ارتفاع ۱۳.۱ متری و طول ۲۵ متری ساخته شده است. فقط میل‌لنگ این موتور ۳۰۰ تن وزن دارد و وزن هر کدام از پیستون‌های ۶ متری آن از ۵ تن هم فراتر می‌رود. حالا کشتی‌هایی که به این پیشرانه فوق‌العاده بزرگ مجهزند، قادر به حمل ۱۱ هزار کانتینر با اندازه متوسط با سرعتی بین ۲۵ تا ۳۱ گره هستند؛ در صورتی که اغلب کشتی‌های باری نمی‌توانند به سرعتی بیشتر از ۲۰ گره برسند. با چنین سرعتی، کشتی‌های مجهز به این موتور ۴ روز زودتر از اکثر کشتی‌های باری مسافت ایالات متحده تا چین را طی می‌کنند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا