سلامت

بسیاری از بیماری‌های موجود در ایران وارداتی است

محمدحسین نیکنام روز چهارشنبه در آیین تکریم رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی قم و معارفه سرپرست جدید این دانشگاه با بیان این‌که ایران از قوی‌ترین نظام‌های سلامت در منطقه و دنیا برخوردار است، افزود: ۶۰ درصد بیماری مالاریای موجود در کشور وارداتی است و ایران هر ساله از مرزهای شرقی در هجمه بیماری‌های سل و وبا قرار دارد.

وی تصریح کرد: با ترددهای بسیار و ورود سیل‌وار مهاجران افغان از مرزهای شرقی به کشور که در ماه‌های اخیر افزایش یافته، مسائل متعددی برای حوزه بهداشت و سلامت به وجود آمده و وضعیت بخش‌های عفونی بیمارستان‌های کشور که پذیرای جمعیت زیادی از مهاجران است، گویای این مساله می‌باشد.

نیکنام اضافه کرد: در بیش از ۴۰ سال گذشته چهار میلیون مهاجر افغان در کشور ساکن شدند که مسائل و الزامات خود را دارد.

وی با بیان این‌که نظام سلامت کشور ما قوی است و توانسته خود را در این شرایط حفظ کند، افزود: حدود ۱۷ سال است که یک مورد فلج اطفال در کشور دیده نشده؛ درحالی‌که فلج اطفال در همه دنیا جز در افغانستان و پاکستان که با ایران هم‌مرز هستند، ریشه‌کن شده است.

وی اضافه کرد: فقط استان خراسان جنوبی ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که با این ترددها و حجم جابه‌جایی‌ها قابل کنترل نیست.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: توانستیم در این شرایط،‌ نظام سلامت را در شاخص‌های مختلف از جمله بیماری فلج اطفال کاملا حفظ کنیم و پاک نگه داریم که نشانه قدرت نظام سلامت ایران است.

به گفته وی، نظام سلامت ایران در کنترل شیوع بیماری کرونا با هدایت رهبر معظم انقلاب و مدیریت مسوولان بسیار خوب عمل کرده است.

وی با بیان این‌که هر استانی ظرفیت‌ها و ویژگی‌ها خاص خود را در نظام سلامت دارد، گفت: ویژگی مذهبی بودن شهر قم و وجود حوزه علمیه قم، و با توجه به این که در هم تنیدگی سلامت و دین کاملا مسلم و ثابت شده است می‌طلبد نظام سلامت در استان قم الگوی بارز و نمونه برای کل کشور و دنیای اسلام باشد.

نیکنام در ادامه گفت: کسانی که در دولت اسلامی مسوولیتی دارند باید بدانند که این مساله فرصتی الهی است برای خدمتگزاری به مردم و امانتی از سوی خداوند است.

وی با تاکید بر حفظ امانت مسوولیت، اضافه کرد: حفظ و تقویت روحیه مردمی بودن مسوولان از موارد مهمی است که از سوی اهل‌بیت(ع) و پیامبر اسلام(ص) توصیه شده است.

وی ادامه داد: تودیع و معارفه، انتقال امانت از فردی به فرد دیگر است و انتظار می‌رود مدیران در هر مسوولیتی که هستند، امانت‌دار باشند.

نیکنام در ادامه با بیان این‌که شعار این دوره از وزارت بهداشت، «اجرای طرح عدالت و تعالی نظام سلامت» انتخاب شده است، گفت: مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نسبت به رعایت عدالت و تعالی در همه امور مصمم باشند.

وی با اشاره به این‌که سلامت چهار بُعد دارد، گفت: اولین و شناخته‌شده‌ترین بُعد، سلامت جسمی است، ولی همه آگاه هستند روان که بُعد دوم سلامت است، بخش اساسی وجود انسان است.

وی اضافه کرد: سلامت اجتماعی بُعد سوم است و مسوولان نظام نقش بسیار اساسی دارند؛ سلامت معنوی نیز که آخرین بُعد می‌باشد، با دین، ایمان و نگرش انسان به عالم ارتباط دارد.

در این آیین که با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و سایر مسوولان استان قم برگزار شد، با اهدای لوح سپاس از زحمات دکتر محمدرضا قدیر رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی قم تقدیر و دکتر مهدی مصری به‌عنوان سرپرست این دانشگاه معارفه شد.

مهدی مصری یازدهم دی‌ماه با حکم بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم منصوب شد، پیش از این محمدرضا قدیر از شهریورماه سال ۹۸ مسوولیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم را بر عهده داشت.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا