مرکزی

بقاع تاریخی روستای انجدان به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اراک، مهر ماه سال گذشته بود که خبری با عنوان« تخریب آثار ملی روستای انجدان به سبک مرمت/ اهالی روستا: امامزاده تخریب شده است، مسؤول میراث فرهنگی:‌ مرمت کردیم! »در خبرگزاری برگزیده های ایران منتشر شد.

در این گزارش که روایتی از تخریب آثار ملی روستای انجدان به نگارش درآمده بود، به وضعیت نامطلوب آثار تاریخی و مذهبی این روستای پرداخته شد که از جمله این آثار  آرامگاه شاه غریب، شاه قلندر و بقعه چهل دختران بود.

روستای انجدان از روستاهای هدف گردشگری با قدمتی هزار ساله است که هرساله گردشگران بسیاری را در دل خود جای می‌دهد.

آستان امامزادگان چهل دختران(ع) در بخش مرکزی شهرستان اراک، روستای انجدان از دهستان امان آباد واقع شده که در سال ۸۷ به ثبت ملی رسیده است.

بنای این ساختمان بقعه قدیمی است، داخل حرم ۴ طاقنما داشته و گنبدی با پوشش سیمانی بر فراز آن قرار گرفته است، راه پله‌ای در بیرون بنا به سوی پشت بام بقعه وجود دارد.

بر تابلوی داخل حرم راجع به ساخت بنا نوشته شده است: در حدود سال ۲۸۰ هجری از نوادگان امام سجاد(علیه السلام) سیدی بنام عبدالله بقعه کوچکی ساخت در ۳۷۰ هجری قمری در زمان رکن الدوله آل بویه این بقعه بازسازی شد و در نیمه دوم قرن ۷ هجری قمری مجدداً بازسازی شد، ضریح مطلای تا جدار قلمکاری شده در سال ۱۳۸۴ نصب شده است.

 این بنا که یادگار دوران صفویه است، متاسفانه با وجود بازسازی اما در معرض تخریب قرار دارد، درپی انتشار این گزارش در سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی طی گفت‌وگویی از برنامه ‌ریزی به منظور واگذاری این بنا به بخش خصوصی خبر داد.

امروز و در این رابطه رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در اراک از واگذاری بقاع تاریخی روستای انجدان به بخش خصوصی خبر داده و می‌گوید: بر اساس تفاهم نامه میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف، بناهای تاریخی که وقفی بوده و در مالکیت اوقاف هستند با برگزاری مناقصه به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می‌شود.

محمدعلی آقازیارتی  با اشاره به واگذاری سه بقعه تاریخی در روستای انجدان اظهار کرد: بر این اساس سه بنای تاریخی آرامگاه شاه غریب، شاه قلندر و بقعه چهل دختران در انجدان به دهیاری روستا واگذار خواهد شد. 

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک ادامه داد: بعد از واگذاری این بناها توسط صندوق احیاء، نظارت آنها به عهده میراث‌فرهنگی و مرمت و نگهداری از بنای تاریخی به عهده سرمایه‌گذار خواهد بود.

آقازیارتی با اشاره به اینکه شرایط واگذاری بناهای تاریخی وقفی به سرمایه‌گذاران در یکسال گذشته تسهیل شده است، گفت: شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران علاقمند احیای بناهای تاریخی به صندوق احیای میراث فرهنگی در حال پیگیری و انجام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک با تأکید به اینکه امضای این تفاهم‌نامه موجب هم‌افزایی میان وزارت میراث‌‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه شده است، گفت:   تمامی این موارد نشان می‌دهد احیای ابنیه تاریخی علاوه بر اینکه باعث معرفی شاهکارهای بی‌بدیل تاریخی ما می‌شود، وحدت و همگرایی در حوزه احیاء ایجاد می‌شود و  اگر بتوانیم تمام بناهای تاریخی را به‌دلیل ظرفیت‌هایی که دارند، کاربری اعطاء کنیم، می‌توانیم زمینه اشتغال پایدار را در همه بناهای تاریخی فراهم کنیم.

به گفته وی ساخت و سازهای صورت گرفته در حریم بقعه شاه غریب از طریق بخشداری و دهیاری روستا ظرف مدت دو هفته پیگیری و تعیین تکلیف خواهد شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا