علمی و فناوری

بلندپروازی چین برای سلطه بر بازار هوش‌مصنوعی!

بلندپروازی چین برای سلطه بر بازار هوش‌مصنوعی!

هلدینگ Reform چین، بازوی سرمایه‌گذاری مهم دولت این کشور، از تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری حداقل ۱۰۰ میلیارد یوانی (۱۳٫۷ میلیارد دلاری) روی صنایع نوظهور حیاتی برای آینده‌ خبر داده است. این حرکت چیزی بیش‌ از سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و می‌توان آن را محور اقدام استراتژیکی دانست که هدفش قراردادن چین در خط‌مقدم نوآوری‌های تکنولوژیکی جهانی است. اهمیت این موضوع زمانی افزایش می‌یابد که فشارهای ایالات‌ متحده به کشور مذکور را در نظر بگیریم.

درحال‌حاضر، صندوق پیشنهادی توجه مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ازجمله شرکت‌های دولتی و بخش‌های خصوصی را به‌ خود جلب کرده که نشان‌دهنده‌ی اعتماد زیاد به نقشه‌ی راه سرمایه‌گذاری جدید چین است. طبق گزارش‌ها، این روند با راه‌اندازی عملیاتی صندوق تا پایان سال به اوج خود برسد.

  • بیشتر بخوانید:

  • قابلیت جدید اسپاتیفای که سر و صدای زیادی بپا کرد!

  • جنگنده‌ای که خرج سنگینی روی دست بن‌سلمان می‌گذارد/ عکس

سرمایه‌گذاری هنگفت چین روی حوزه‌ی هوش مصنوعی اولین تلاش این کشور برای حمایت از صنایع فناوری نیست. صندوق بزرگ در سال ۲۰۱۴ برای تقویت صنعت تراشه‌ی داخلی تأسیس شد و نشان‌دهنده‌ی رویکردی متمرکز بود. با تلاش چین برای کاهش وابستگی به فناوری‌های خارجی، به‌خصوص تکنولوژی‌های ایالات‌ متحده، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ این کشور را در حوزه‌های مختلف فناوری مثل هوش مصنوعی و پردازنده و بیوتکنولوژی شاهد هستیم.

بلندپروازی چین برای سلطه بر بازار هوش‌مصنوعی!

دولت آمریکا اخیراً کنترل خود را بر مکانیسم‌های تأمین مالی ازطریق قانون CHIPS & Science سخت‌تر و ظرفیت تولید تراشه در کشورهای نگران‌کننده مثل چین را محدود کرده است. به‌نظر می‌رسد چنین محدودیت‌هایی به‌ عزم چین برای خودکفایی و رقابت جهانی در حوزه‌های حیاتی فناوری دامن زده است.

کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی شورای ایالتی قصد دارد در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی مرکزی روی فناوری‌های نوظهور را تا ۲ درصد افزایش دهد؛ اما نکته‌ی واضح این است که چین در عزم خود برای تبدیل‌شدن به رهبر فناوری جهانی بسیار ثابت‌قدم است و تمایل دارد برای تحقق این هدف سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام دهد.

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا