اخبار روز

بلینکن: ۳۵۰ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم/ چین، کرملین را پاسخگو نمی‌کند

بلینکن: ۳۵۰ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم/ چین، کرملین را پاسخگو نمی‌کند

به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: فقط روسیه می‌تواند امروز به این جنگ پایان دهد. تا زمانی که مسکو این کار را انجام ندهد، ما تا زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین خواهیم بود. تحویل مهمات که شامل خودروهای زرهی سبک برادلی، گلوله‌ها و سلاح‌های ضد تانک نیز می‌شود، از محل بودجه از پیش اختصاص یافته توسط کنگره ایالات متحده تامین می‌شود.

دیدار شی و پوتین

براساس گزارش پایگاه خبری هیل، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به دیدار حضوری شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در کاخ سفید گفت: ایالات متحده پیش بینی می‌کند که چین ممکن است از سفر شی به مسکو برای عنوان کردن درخواست‌ها مبنی بر آتش‌بس میان روسیه و اوکراین استفاده کند.

آنتونی بلینکن با طرح این ادعا که روسیه “تمایل جدی” برای توافقنامه صلح ندارد، افزود: اگر چین واقعا به حمایت از آتش‌بس میان روسیه و اوکراین متعهد است، باید در مذاکرات صلح با اوکراین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور شرکت کند.

وی در ادامه ادعاهای خود بیان کرد: رئیس‌جمهور شی پس از صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی، به روسیه سفر می‌کند و این نشان می‌دهد که چین هیچ احساس مسئولیتی نسبت به پاسخگو کردن کرملین برای “جنایاتی” که در اوکراین مرتکب شده‌اند، ندارد.

روز جمعه دادگاه بین‌المللی کیفری در شهر لاهه برای رئیس جمهور روسیه از بابت “جنایات جنگی” ادعایی در اوکراین حکم بازداشت صادر کرد. در این میان روسیه ضمن مخالفت با تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری گفت، اختیار قضایی این دادگاه را به رسمیت نشناخته و تصمیمات آن را “پوچ و بی اعتبار” می‌خواند.

مسئله جمهوری آذربایجان و ارمنستان

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن طی تماس تلفنی خود با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت که به این کشور کمک می‌کند تا مذاکرات صلح را با جمهوری آذربایجان آغاز کند.

طی این تماس، بلینکن بر حمایت آمریکا از “گفت‌وگوهای مستقیم، دیپلماسی و ایجاد صلحی بادوام” در منطقه قفقاز جنوبی تاکید کرد.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و پاشینیان بارها با یکدیگر دیدار کرده‌اند، اما خشونت‌های مکرر باعث آسیب مذاکرات صلح شده است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را “کارشناس محیط زیست” می‌نامند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دوسوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند و کنترل آن از زمان جنگ اول قره‌باغ در اختیار دولت همین منطقه بوده است.

۳۱۰۳۱۰

حتما بخوانید : مثلث مصایب خاورمیانه

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا