سلامت

بودجه ملی به مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد) اختصاص یابد

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، نشستی با حضور محمد اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس، سیدعلی یزدی خواه عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هیات امناء خیریه بیمارستان روانپزشکی رازی، خیران بزرگ سلامت استان تهران، رئیس دبیرخانه مشارکت های اجتماعی دانشگاه و مسئولان مرکز روانپزشکی رازی، در سالن شهید چهاردهی مرکز روانپزشکی رازی برگزار شد.

سیدعلی یزدی خواه در این نشست اظهار داشت: وظیفه ما نمایندگان اعم از کمیسیون بهداشت و کمیسیون راه مجلس است که اختصاص بودجه ملی برای مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد) را پیگیری کنیم.

دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی در این نشست، به قدمت صد ساله و وسعت صد هکتاری مرکز روانپزشکی رازی و تعداد ۱۱۰۰ بیمار این بیمارستان که بزرگترین بیمارستان روانپزشکی خاورمیانه محسوب می شود، اشاره کرد و افزود: متاسفانه نه نظام بیمه ای و نه دولت، توان حمایت ۱۰۰ درصدی از این بیمارستان را ندارند و این درحالی است که نیمی از بیماران این مرکز، تمام عمرشان را در این محل اقامت داشته و محتاج توجه همه جانبه مسئولان و افراد نیکوکارند.

وی، اظهار امیدواری کرد که این مرکز روانپزشکی در اولویت حمایت ها و مصوبات برای تخصیص منابع قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد که منابع دولتی محدود است و برغم اینکه بیمار روانی، پرهزینه است، این بیمارستان درآمد زا نیست و امکان کسب درآمد به صورت بخش خصوصی را نداریم. امیدواریم که با حمایت مسئولان وزارت بهداشت بتوانیم در آینده، این بیمارستان را بسازیم.

خانکه، کمک خیران به این بیمارستان را شایان توجه دانست و گفت: اگر کمک خیران نبود، مدیریت این مجموعه بزرگ روانپزشکی امکانپذیر نمی شد. امیدواریم که با حضور خیران، فعالیت های پر خیر و برکتی در این مرکز روانپزشکی انجام شود.

هاشم سلیمی آشتیانی عضو هیات امناء خیریه حامی بیماران بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) و از خیران بزرگ سلامت استان تهران نیز در سخنانی، با اشاره به فعالیت خیران در بیش از ۳۰ بیمارستان و ساخت دهها مدرسه، گفت: شاید در حوزه سلامت، پنج مرکز با قدمت و تاریخچه شناخته شده که برند این حوزه هستند، داشته باشیم که یکی از آنها، مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد) است که با ۱۰۲ سال قدمت و بلحاظ وسعت و تعداد بیماران، در کشور و منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

وی افزود: تنها جایی که خانواده بیمار، او را رها می کند و امیدوار به کمک دیگران برای نگهداری بیمارشان هستند، همین جاست. اگر اندوخته ای برای آخرت بخواهیم، باید به افرادی مانند بیماران روانی کمک کنیم که زبان تشکر ندارند و خداوند بجای آنان، پاداش می دهد.

وی که بانی خیر و حمایت کننده مالی پروژه عمرانی بازسازی بخش سینا بیمارستان روانپزشکی رازی است، گفت: بخش سینا با ۲ هزار مترمربع مساحت، با حدود یک میلیارد تومان بازسازی و نوسازی شد و پروژه بعدی که با کمک خیران بازسازی و نوسازی خواهد شد، بخش ابوریحان است که برآورد شده با یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بتوان بخش ابوریحان و تاسیسات آن را بازسازی و نوسازی کرد.

سلیمی آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش به عدم تمایل جوانان در امور خیر و نیکوکاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه  ۹۰ درصد خیرانی که هنوز فعالیت می کنند، متولدین ۱۳۶۰ به پائین هستند و ۴۰ سال است که خیر جوان جذب مجموعه نیکوکاران کشور نشده است و باید برای فرهنگ سازی آن در کشور، برنامه ریزی شود.

وی افزود:  تبلیغات فعالیت های خیران برای تشویق جوانان جهت مشارکت در امور خیر و نیکوکاری، لازم است و باید سیاستگذاری صدا و سیما به این موضوع تغییر کند و به عنوان یک سیاست ملی، فعالیت های نیکوکاران در سطح کشور، به شکل درست و در زمان مناسب، به اطلاع مردم برسد.

وی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس که در این نشست حضور داشتند، اظهار داشت: هم اکنون سامانه های خرید به شکلی در ثبت اطلاعات مانع ایجاد می کنند که نیکوکاران را با مشکلات و کندی امور روبه رو کرده اند، درصورتی که انتظار داریم مجلس شورای اسلامی برای این موضوع و همینطور مالیاتی که نیکوکاران می پردازند،   فکری بکنند تا امور نیکوکاری با موانع دولتی مواجه نشود.

دکتر امید رضایی رئیس مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی رازی (امین آباد) نیز در سخنانی ضمن قدردانی از همه خیران که در امور بیمارستان مشارکت و حمایت دارند، آمادگی این مجموعه را برای بازدید مسئولان و جلب مشارکت آنان اعلام کرد.

وی با استفاده از عکس ها و اسلایدهایی که از وضعیت فیزیکی و شرایط بخش های بستری این بیمارستان تهیه شده، مروری بر نیازهای عمرانی بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) داشت، که ساخت درمانگاه بیمارستانی، بهسازی سه بخش، بهسازی کارگاه های توانبخشی، بهسازی بخش ابوریحان و بهسازی و تجهیز بخش مانیتورینگ این مرکز درمانی، از جمله پروژه های عمرانی مورد نیاز است که رئیس بیمارستان به آنها اشاره کرد.

گفتنی است؛ مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی که در منطقه امین آباد شهر ری واقع شده، بزرگترین و قدیمی ترین مرکز روانپزشکی منطقه خاورمیانه است که تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با بهره گیری از توان تخصصی متخصصان و اساتید دانشگاه و کادری مجرب، انواع اختلالات اعصاب و روان را بصورت سرپایی (کلینیک ها) و بستری در بخش های مختلف، درمان می کند.

خدمات مشاوره روانشناسی، کاردرمانی، کار درمانی، مددکاری (اعضای تیم درمان و توانبخشی) و انواع خدمات پاراکلینیکی همچون دندان پزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه، نوار قلب، الکتروآنسفالوگرافی و فیزیوتراپی، از دیگر خدمات مرکز روانپزشکی رازی است که به مددجویان و بیماران بستری و مراجعان بصورت سرپایی ارائه می شود.

این مرکز تخصصی روانپزشکی که در سال ۱۲۹۷ شمسی در وسعتی حدود یکصد هکتار و در شرق شهر ری و دامنه جنوبی کوه بی بی شهربانو نزدیک بخش امین آباد تاسیس شد، از سال ۱۳۷۴ تحت نظارت مستقیم دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی قرار گرفت و  هم اکنون ۱۱۰۰ بیمار اعصاب و روان تحت درمان اعضای هیات علمی این دانشگاه که از جمله متخصصان بنام کشور می باشند، قرار دارند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا