خراسان شمالی

بوی بی‌مسئولیتی‌ها این بار از آب بجنورد بالا آمد/ طعم آب بجنورد، ارمغان اتفاقات فصلی

به گزارش برگزیده های ایران از بجنورد، اگر سن شما به بیشتر از ۳۰ الی ۴۰ سال می‌رسد احتمالاً به یاد دارید که در آن سال‌ها وقتی نام آب آشامیدنی بجنورد می‌آمد، آبی با طعم مطبوع و خوب در ذهن جاری می‌شد، آبی که از چاهای اطراف بجنورد به سمت منازل مردم سرازیر می‌شد و حتی گاهی مسافرینی که به این شهرستان سفر می‌کردند، آب بجنورد را به‌عنوان توشه سفر با خود همراه می‌بردند.

اما پس از افزایش جمعیت شهری و بزرگ شدن شبکه آبی بجنورد، به‌ناچار مدیران آبی به فکر تزریق آب از سایر منابع سطحی به شبکه لوله‌کشی شهرستان افتادند و پس از مدتی آب سد شیرین دره را به شبکه لوله‌کشی شهرستان بجنورد اضافه کردند و از همان زمان بود که مردم بجنورد طعم مطبوع آب در تمام‌روزهای سال را به خاطره‌ها سپردند.

طعم آب بجنورد ارمغان اتفاقات فصلی

از ابتدای سال تا انتهای سال دائماً اتفاقاتی در حال رخ دادن است تا بهانه را به دست آب شیرین دره بدهد و طعم آب را بد کند، گاهی این آش آن‌قدر شور می‌شود که مدیران آب منطقه‌ای استان هم تصمیم می‌گیرند تا دلیل عدم ارائه مجوز به هیئت قایقرانی را آلوده شدن آب این دریاچه با پاروهای قایقرانان عنوان کنند!

در تمام فصول اگر باران سیل‌آسایی رخ دهد و سیل به پشت سد شیرین دره برسد آب تا مدت‌ها آلوده است و گاهی قابل‌برداشت هم نیست و مردم با اُفت و یا قطعی آب مواجه می‌شوند، در تغییر دما که ۲ بار ارسال رخ می‌دهد نیز طعم و بوی آب به میزانی تغییر می‌کند که آب‌لوله‌کشی تقریباً قابل‌استفاده نیست مانند همین چند روز که مردم بجنورد شاهد آن هستند.

طعم بد آب، تا اواسط آبان ماه مهمان بجنوردی‌ها

غلامحسین ساقی در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص بوی نامطبوع آب بجنورد اظهار کرد: تأمین آب شرب و بهداشتی مردم در تمام جوامع از ۲ روش استفاده می‌شود، آب سدها که در بجنورد، شیروان و اسفراین هم از این روش استفاده می‌شود و یا از آب حاصل از چاه‌هاست.

وی گفت: آب حاصل از منابع زیرزمینی کمترین آلودگی را نسبت به سایر موارد دارد اما به دلیل ظرفیت آن ترجیح بر این است که از منابع آب‌های سطحی و سدها استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی افزود: منابع آب‌های سطحی ایراداتی هم دارد که از عوامل محیطی تأثیرپذیری دارند ازجمله دما و سایر عوامل آلوده‌کننده آب.

وی تصریح کرد: در زمان‌های تغییر دما و تبدیل دمای سرد به گرم و برعکس که در فروردین و مهر ما اتفاق می‌افتد، به دلیل ایجاد لایه‌های حرارتی در سدها، کیفیت آب دریافتی تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

ساقی گفت: در سد شیرین دره به دلیل حجم بالای آب نسبت به سایر سدهای استان حادتر است، در چنین مواقعی دریافت آب با طعم و بو همراه خواهد بود مانند چند روز اخیر در شهرستان بجنورد.

وی افزود: ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل طعم نامطبوع آب این روزهای بجنورد، باید گفت، تسویه خانه‌های آب قابلیت تغییر و حذف طعم و بوی آب را ندارند اما قول خواهیم داد تا اواسط آبان ماه این موضوع حل شود.

ساقی در پایان گفت: حسن استفاده از آب شیرین دره این بوده که تاکنون ازلحاظ کمیت مشکلی در تأمین آب نداشته‌ایم.

چرا آب تسویه طعم و بوی بد را ندارند؟

هرچند مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان‌شمالی اعلام کرد تسویه خانه‌های آب قابلیت تغییر و حذف طعم و بوی آب را ندارند اما با خرید آب تسویه به این نتیجه خواهیم رسید که آب‌های تسویه به‌مراتب مزه و طعم بهتری نسبت به آب‌لوله‌کشی دارند.

حال سؤالی که پیش می‌آید چرا آب تسویه این طعم و مزه بد آب‌لوله‌کشی را ندارد و مدیران آبی استان به فکر راه‌حلی برای این موضوع نیافتاده اند؟

پتروشیمی آب مطبوع بجنورد را می‌بلعد!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی همچنین پیش‌تر با اشاره به استفاده پتروشیمی خراسان از آب آهکی اعلام کرده بود: هرروزی که از این آب توسط هر صنایعی در استان استفاده شود خیانتی به مردم استان است.

اینکه پتروشیمی در حال برداشت یکی از بهترین آب‌های استان است جای خود و بحث خود را دارد، اما گره زدن کیفیت پایین آب به این موضوع شاید یک نوع فرار روبه‌جلو باشد.

عذرخواهی جای خود، مشکل را اساسی حل کنید

هرچند عذرخواهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان جای تقدیر دارد اما اصلاح این معضل مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه کند، با توجه به روالی که در چند سال گذشته پیش‌آمده است،  مردم بعد از گذر از این شرایط باید منتظر افت فشار و یا تغییر مزه آب، این بار به دلیل بارندگی‌های پاییزه و زمستانه و پس‌ازآن نیز مجدداً تغییر دمای بهار و تابستان سال آینده باشند و این قصه تکرار می‌شود!

انتهای پیام/ن/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا