اخبار روز

بیانیه چین در واکنش به فشارهای آمریکا بر روابط پکن و مسکو

بیانیه چین در واکنش به فشارهای آمریکا بر روابط پکن و مسکو

وزارت خارجه چین امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور فشار آمریکا بر روابط با روسیه را قبول نخواهد کرد و واشنگتن باید برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین اقدام کند.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا درباره نزدیک شدن چین و روسیه ابراز نگرانی کرد و افزود که اقدامات پکن بیانگر این است که خواهان تعمیق روابط خود با مسکو است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا گفت: ما به چین درباره پیامدهای حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین هشدار دادیم. چین مدعی بی طرفی در این خصوص است اما اقداماتش به وضوح نشان می‌دهد که خواستار تحکیم روابط با روسیه است.

وزارت خارجه چین امروز همچنین درباره حادثه بالون به آمریکا هشدار داد و افزود: اگر جنجال آمریکا بر سر بالون چینی که در ماه جاری توسط پنتاگون سرنگون شد، متوقف نشود، همه عواقب آن را متحمل خواهد شد.

اخیرا تنش دیپلماتیک بین ایالات متحده و چین با اتهام پکن مبنی بر پرواز بالن های ایالات متحده در ارتفاع بالا بر فراز مناطق سینکیانگ و تبت این کشور شدت گرفته است.

چین می گوید بالون ساقط شده توسط آمریکا یک کشتی هوایی بدون سرنشین بود که به طور تصادفی از مسیر منحرف شد. چین ایالات متحده را به واکنش افراطی در سقوط آن با موشک شلیک شده از یک جت جنگنده F-22 متهم می‌کند. از زمان سرنگونی بالون در ۴ فوریه، ایالات متحده شش نهاد چینی را که گفته است با برنامه های هوافضای پکن مرتبط هستند، تحریم کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، همچنین سفر خود به پکن را لغو کرد که بسیاری امیدوار بودند روابطی را که در بحبوحه اختلافات بر سر تجارت، حقوق بشر، تایوان و موضع چین درمورد دریای چین جنوبی به هم ریخته است، تثبیت کند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا