اصفهان

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان طی سه سال گذشته مشاهده نشده است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از دهاقان،  شهرام موحدی صبح امروز در نشستی که  پیرامون موضوعات مختلف در حیطه دامپزشکی و مشکلات این نهاد خدمت رسان در شهرستان دهاقان برگزار شد، تحقق اهداف ایمنی غذایی در زمینه فرآورده های پروتئین دامی را از مهم ترین وظایف دامپزشکی عنوان و تصریح کرد: در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و همیشه حفظ سلامت مردم خط قرمز دامپزشکی بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان  به حجم عظیم سرمایه در گردش حـوزه دامپزشکی استان اعم از مراکز پرورش، کارخانجات خـــوراک دام و طیور، سردخانه‌ها، کشتارگاه‌ها، کارگاه‌های بسته‌بندی فراورده‌های دامی، فـــــروشگاه‌های بزرگ عرضه مواد پروتئینی، داروخانه‌ها و شرکت‌های پخـش دارو و واکسن و مواد بیولوژیک دامی، درمانگاه‌ها، مراکز مایه‌کوبی و کلیـنیک‌هـای دامپزشکی  اشاره و تصریح کرد: مـتأسفـــانه مردم به خوبی با وظایف، اهداف و حوزه‌های فعالیت دامپزشکی در سطح جامعه آشنا نیستند.

 وی با اشاره به این که تلاش برای تامین سلامت جامعه از طریق نظارت بر سلامت مواد غذایی به ویژه محصولات دامی رسالت اصلی دامپزشکی محسوب می‌شود، اظهار داشت: واکسیناسیون دام و طیور برای مقابله با انواع بیماری‌های دامی و مشترک و بین انسان و دام، کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی با نظارت بر کشتار، سلامت مراکز بسته‌بندی تولیدات دام و طیور، توجه به بهداشت دام از طریق پیشگیری در برابر بیماری‌های همه‌گیر و قرنطینه‌ای، شناسایی کانون و عوامل انتقال آلودگی‌های مختلف غیربهداشتی، نظارت بر تولید داروهای دامپزشکی از وظایف دامپزشکی تعیین شده است.

موحدی خاطرنشان کرد: تمامی این موارد ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان جامعه دارد و اصل تقدم پیشگیری بر درمان می‌طلبد که توجه بیشتری به حوزه دامپزشکی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: نیروهای دامپزشکی در بخش دولتی و خصوصی به منظور ارتقاء سطح بهداشت عمومی با نظارت‌های شبانه روزی از ورود انواع فرآورده‌های خام دامی غیر قابل مصرف به بازار جلوگیری به عمل می‌آورند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان به مشکلات عدیده سال‌های قبل دست و پنجه نرم کردن با ویروس آنفوانزای فوق حاد پرندگان در حوزه دامپزشکی اشاره و با بیان گلایه از برخی ناملایمات اذعان داشت: با همه‌گیری ویروس کرونا، در حال حاضر اطلاعات عمومی مردم از ویروس‌ها و ضرورت رعایت فاصله‌ها و پرهیز از تراکم و تجمعات بسیار بیشتر شده است و این موضوع کمک شایانی به موضوع شناخت بیماری‌های ویروسی و اهمیت پیشگیری حوزه دامپزشکی در جامعه کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان  به عدم کمبود در تامین فرآورده های سالم و بهداشتی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ از ابتدای روزهای شیوع ویروس منحوس کرونا تا کنون به ویژه تأمین نیاز بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی اشاره و از زحمات تمامی مدافعان گمنام سلامت در حوزه دامپزشکی، که علی‌رغم برقراری برخی محدودیت‌ها، ملزم به حضور در محل کار و اجرای نظارت‌ها بودند  قدردانی کرد.

وی به موضوع اشتغال و توسعه ظرفیت‌های دامی بیان شده در این نشست اشاره و تصریح کرد: در حوزه دامپزشکی مقررات بهداشتی به خوبی تعیین شده است و در جهت تولید پایدار و سالم، رعایت ضوابط امنیت زیستی، مقدم بر تمامی اقدامات خواهد بود و از تولیدکنندگان مجاز تا حد توان و امکانات حمایت خواهیم کرد.

موحدی  پیرامون موضوع روز حوزه دامپزشکی یعنی پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز سخن گفت و با توجه به تراکم بسیاری بالای طیور صنعتی در سطح استان بر حساسیت فرمانداران، مدیران دستگاه‌های مرتبط، اعضای تشکل های طیور و به ویژه پرورش دهنگان تاکید کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان به عدم مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان طی سه سال گذشته اشاره و تصریح کرد: شرایط فعلی در زمینه این بیماری بسیار شکننده است و کوچکترین غفلت، خسارات جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

 سید علی سجادی ، فرماندار شهرستان دهاقان نیز  در این دیدار  به اهمیت و تنوع خدمات دامپزشکی و ارتباط با آن با بهداشت و سـلامـت عمـومی اشاره و افزود: دامپزشکی با کار و تلاش شبانه روزی و تخصص و خدمت صادقانه  در سطح جامعه شناخته می شود.

فرماندار دهاقان گفت: طی بازدیدهای مختلف شاهد خطرات و حجم کاری بالای نیروهای دامپزشکی و تلاش در جهت صیانت از سرمایه‌های دامی به عنوان یک سرمایه ارزشمند ملی بوده ایم و در حال حاضر عملکرد نیروهای دامپزشکی در ارائه این خدمـات خوب و رضایت بخش، ارزیابی می شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۲/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا