ایلام

تاراج تاریخ ایلام توسط غارتگران

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، استان ایلام از دیرباز مورد توجه دانشمندان تاریخ در جهان واقع شده که علاقمندان این هنر زیبا را به سمت این استان تاریخی فراخوانده و آثار تاریخی این دیار را به منصه ظهور رسانده است.

هر جایی از این استان بنگرید نشانی از هنر و آثار باستانی، تاریخی است که مأمن حکومت‌های بسیاری در گذشته بوده که این دیار را از سایر مناطق کشور متمایز و باعث شده گردشگران آثار تاریخی به سمت این استان روانه شوند.

حفاری‌های غیرمجاز که در سراسر استان ایلام رخ می‌دهد باعث سرقت اشیا تاریخی شده و غارتگران آثار تاریخی با برنامه ریزی قصد خارج کردن این میراث ملی از کشور و به حراج گذاشتن در بازارهای کشوری دیگر را در سر دارند.

تخریب و غارت آثار تاریخی

رضایی یکی از شهروندان استان ایلام به خبرنگار فارس گفت: آثار تاریخی میراث گرانبهایی است که هویت و گذشته ملت ما را نشان می‌دهد؛ هر کشوری با آثاری ملی خود حکومت‌های خود را معرفی می‌کنند، در استان و کشور ما برخی با بی‌تدبیری قصد تخریب و غارت آثار تاریخی را دارند.

قاسمی یکی دیگر از شهروندان ایلامی به فارس گفت: هنرهای دستی گذشتگان که تحت آثار باستانی و به عنوان عتیقه شناخته می‌شوند نشان از ظرافت و مهارت‌های مردمان آن زمان بوده است؛ هر آثاری که در دل زمین قرار گرفته برای این کشور حکم اسنادی را دارد که از گذشته باقی مانده و باید از آنها حفاظت کرد؛ حال کسانی برای رسیدن به مقاصد مالی دست به غارت این اموال می‌زنند که جای بسی نگرانی دارد.

جهت حفاظت از آثار تاریخی کمبود یگان و نیرو داریم

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: یگان‌های ما به طور مرتب گشت‌های شبانه را در سطح مناطق تاریخی استان دارند؛ منتهی امکانات، نیروی انسانی با حجم آثار تاریخی که در استان است مطابقت ندارد و کمبود داریم.

وی افزود: نزدیک به ۸۰۰ اثر تاریخی ثبت شده و ۲۰۰۰ اثر شناسایی شده داریم؛ گشت‌های تلفیقی با کمک نیروی انتظامی و ۴۵۰ نفر عضو انجمن‌های سازماندهی شده جهت حفاظت از میراث تاریخی ما را یاری می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: کارهای فرهنگی بی‌شماری چه از طریق فضای مجازی و چه از طریق توزیع بروشور جهت ممنوعیت آسیب و غارت آثار تارخی انجام شده؛ همچنین به صورت گسترده اعلام داشته‌ایم که استفاده از فلزیاب بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی به هر عنوان ممنوع است.

وی افزود: از طریق فضای مجازی بارها شاهد تبلیغ دستگاه‌های فلزیاب بودیم و این گزارش‌ها را به پلیس فتا اعلام کردیم ولی آن طور که باید اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

کشف و ضبط ۹ قلم اشیا تاریخی و ۴ دستگاه فلزیاب در استان

شنبه‌زاده گفت: در شش ماهه اول سال تاکنون یگان حفاظت میراث فرهنگی تعداد ۵ هزار و ۹۸۶ مورد بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی استان داشته و در این زمینه تعداد ۹ قلم اشیا تاریخی کشف و ۴ دستگاه فلزیاب ضبط شده و در این زمینه ۵ نفر دستگیر و ۶ پرونده قضایی برای متهمان تشکیل و به مراجع ذیصلاح معرفی شده‌اند؛ همچنین در این مدت ۷۱ مورد رصد فضای مجازی و ۱۱۳ مورد پاسخگویی به گزارشات دریافتی مردم در حوزه جرائم میراث تاریخی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حفاظت از آثار تاریخی موضوعی است که مثل حفاظت از منابع طبیعی همگانی است؛ انتظار ما این است که رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند.

شنبه‌زاده افزود: اگر مورد مشکوکی مشاهده شد از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ و شماره مستقیم ۳۳۸۱۰۰۰  گزارش دهند.

بیکاری و مشکلات اقتصادی سبب حفاری‌های غیر مجاز می‌شود

سنایی‌نژاد معاون اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام گفت: حفاری‌های غیرمجاز در آثار تاریخی و ارزشمند در سراسر استان ایلام صورت می‌گیرد؛ عوامل مختلفی بر این موضوع اثر گذار است از جمله بیکاری و مشکلات اقتصادی که افراد می‌خواهند یک شبه به جایی برسند بنابراین دست به دامان این حفاری‌ها زده و با فروش اشیا می‌خواهند به مقاصد خود برسند.

وی ادامه داد: این مسئله حفاری‌های غیرمجاز در همه جای کشور رخ می‌دهد و فقط مختص استان ایلام نیست؛ برخی مناطق مثل بلندی‌ها، کوهستان‌ها و جاهای غیر قابل دسترسی وجود دارد که به علت مشکلات رفت و آمد نیروهای سازمان به این مناطق شاهد حفاری‌های غیر مجاز هستیم.

معاون اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام گفت: کشفیات از عاملین حفاری‌های غیرمجاز توسط یگان میراث فرهنگی و دستگاه‌های نظامی وجود داشته و برخوردهای قانونی و قضایی با این عوامل صورت گرفته است؛ ما با این گونه کارها که منجر به ضرر آثار ملی و تاریخی می‌شود قطعاً برخورد خواهیم کرد.

ایران کشوری با قدمت تاریخی که تمدن‌ها و حکومت‌های بسیاری را به خود دیده است؛ یکی از محدود کشورهای جهان ایران است چرا که این قابلیت‌های تاریخی و تمدن ساز را دارد.

حکومت‌های تاریخی که یکی پس از دیگری قدم بر این سرزمین کهن نهاده و هر کدام قابلیت‌هایی در هنرهای دستی داشته و در دوران‌های مختلف برای حفظ نابودی و سرقت از دست غارتگران آنها را دفن می‌کردند.

انتهای پیام/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا