اخبار روز

تازه‌ترین اخبار از مرزهای خوزستان| تردد ۸۱۰ هزار زائر از شلمچه و چذابه/ اعزام ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سپاه به مرز

تازه‌ترین اخبار از مرزهای خوزستان| تردد ۸۱۰ هزار زائر از شلمچه و چذابه/ اعزام ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سپاه به مرز

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اهواز، ‌کربلا تنها یک مکان و گوشه‌ای از کشوری دورتر از خاک وطن نیست، سفری معمولی که گاه‌گداری هوس رفتن به سرمان بزند و یا در برنامه‌هایمان بگنجانیمش نیست.

کربلا چهار فصلی از زندگی آدم‌های دلداده است؛ چهار فصلی که هم زیبایی و طراوات بهار را دارد و هم غافلگیری زمستان را، هم شبیه برگ‌ریز زیبای پاییز است و هم آرامش تابستان را دارد، کربلا آرامش مؤمنان است و اشتیاق جوانان؛ راهی است برای کمی دلدادگی با سالاری که قرن‌هاست نام و یاد و دلاوری‌هایش مشق روز و شبمان شده است.

کربلا مأمن دوستداران اهل‌بیت(ع) است، همان‌ها که در تاریکی و غربت به یاری‌مان می‌آیند و مواقع گرفتاری و سختی تنها نام آنها به زبان‌مان جاری می‌شود و امام حسین(ع) که بیشتر او را سالار شهیدان می‌نامیم در کربلا منزل گزیده است و خوشا به حال آن کسانی که سعادت راهی نصیبشان می‌شود که به کربلا و امام حسین(ع) ختم می‌شود.
در آستانه اربعین حسینی هزاران نفر برای پیاده‌روی و رسیدن به او خود را آماده کرده‌اند؛ مهیای سفری شده‌اند، دراین‌باره با نزدیک‌ شدن به اربعین حسینی(ع) خوزستان برای میزبانی شایسته از زائران اربعین تمام‌قد آماده است.

۸۱۰ هزار نفر از زائران اربعین عازم عراق شده اند

علی‌اکبر حسینی‌محراب استاندار خوزستان گفت: از ابتدای ماه صفر تا ساعت ۲۴ سه‌شنبه مورخ ۷ شهریور ۶۰۰ هزار زائر از شلمچه و ۲۱۰ هزار از چذابه عازم عتبات عالیات شدند.

رئیس ستاد اربعین حسینی خوزستان افزود: بر این اساس طی این بازه زمانی در مجموع ۸۱۰ هزار زائر از مرزهای شلمچه و چذابه عازم سفر اربعین شدند که از این تعداد ۴۵ هزار نفر اتباع خارجی هستند.

به گفته ی وی، تاکنون ۱۴۵ هزار نفر از زائران نیز از طریق مرزهای شلمچه و چذابه وارد کشور شده اند.

۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران تدارک دیده شد

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان اظهار داشت: تردد روانی در مرزهای شلمچه و چذابه برقرار است و زائران از تمام امکانات رفاهی مورد نیاز در این ۲ مرز بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به تردد اتباع خارجی از مرزهای خوزستان، افزود: خدمات خوبی در زمینه تأمین خوراک، بهداشت، درمان، حمل و نقل و… به زائران ارائه می‌شود و زائران بدون معطلی از مرز عبور می‌کنند.

فرمانده سپاه خوزستان با بیان اینکه رفته رفته وارد روزهای اوج بازگشت زائران حسینی می‌شویم، گفت: در سه روز آینده شاهد بالاترین حجم تردد در خروج از کشور خواهیم بود، اما یکی از حسن‌های این مراسم بازگشت به موقع زائران است و زوار پس از انجام مناسک زیارت، به کشور باز می‌گردند.

سردار شاهوارپور با اشاره به آمادگی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: حجم سنگین بازگشت زائران با تمهیدات اندیشیده شده، تسهیل خواهد شد.

آماده‌سازی ۸ دستگاه اتوبوس برای جابجایی رایگان زائرین به شلمچه و چذابه

فواد غزیعلی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان اظهار کرد: با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از هفتم شهریور به مدت چهار روز ۸ دستگاه اتوبوس در زمان‌های مشخص و به صورت رایگان ، زائرین را از پایانه سیاحت در اهواز به مرزهای شلمچه و چذابه می‌رسانند.

وی افزود: همه روزه تا دهم شهریورماه ۴ دستگاه اتوبوس از مبدا پایانه‌ سیاحت در ساعت‌های ۱۱، ۱۸، ۲۰، و ۲۲ به سمت مرز شلمچه و چهار دستگاه دیگر نیز در ساعت ۱۱، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ به سمت مرز چذابه حرکت می‌کنند، علاوه بر آن زائرینی که قصد برگشت دارند نیز می‌توانند در همین ساعات از سرویس رایگان این اتوبوس‌ها استفاده نمایند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان ادامه داد: زائرینی که تمایل با استفاده از این اتوبوس‌ها برای تردد خود دارند می‌توانند با مراجعه به شرکت های مسافربری نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی لازم برای تامین ناوگان برگشت زائران صورت گرفته است.

برقراری پیوند میان هنر و موکب‌داری مردمی اربعین

 دبیر دومین سوگواره ملی خوزستان پایتخت موکب‌ها از آغاز به کار رسمی دبیرخانه این سوگواره در استان خوزستان خبر داد و گفت: کلیه فرهیختگان ملی با چشمان رصدگر خود این پدیده بی‌بدیل الهی را به تصویر بکشند و با قدم نهادن در مسیر سراسر نور الهی توشه‌ای برای پایان مسیر غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) بردارند.

حمیدرضا بهوندی موکب‌ها را سفیران انتقال دهنده پیام عاشورا به مردم دانست و گفت: هنرمندان باید با بهره‌گیری از نهضت حسینی از خدمت بی‌منت مواکب و پیاده‌روی میلیونی اربعین خوراک فرهنگی جامعه را فراهم کنند و روایاتی در قالب هنر به مخاطبان برسد.

وی با اشاره به تعدد مواکب در استان خوزستان به دلیل وجود ۲ مرز مشترک با کشور عراق گفت: این سوگواره فرصتی ویژه برای هنرمندان است تا لنز دوربین‌هایشان این همایش عظیم مملو از اخلاق و معنویت را به تصویر بکشد.

بهوندی رمز ماندگاری پدیده‌ها را روایت صحیح آن‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: اگر این روایات در قالب هنر برای مردم بازگو شود در طول تاریخ ماندگارتر خواهند شد. بنابراین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها پذیرای آثار هنرمندان و فرهیختگان ملی در چهار قالب مستند، عکس، پوستر، نماهنگ و کلیپ خواهد بود.

دبیر دومین سوگواره ملی خوزستان پایتخت موکب‌ها گفت: هر موکبی که برای خدمت‌رسانی به زائران آل حسین علیه السلام در مسیر برپا شده است رویکرد و فعالیت‌های خاصی را انجام ‌می‌دهد که این‌ها باید در قالب هنر برای مردم روایت شود.

بهوندی حرکت موکب‌داری مردمی اربعین را آزمایشی الهی برای آمادگی ظهور مُنجی عالم بشریت عنوان و تاکید کرد: هنرمندان از به تصویر کشیدن مواکب در قاب‌های هنریشان غافل نشوند چراکه پیوند میان هنر و موکب در این‌جا باید برقرار شود.

به گفته وی تولید محتواهایی در فضای مجازی از چند سال گذشته با هشتک پایتخت موکب‌ها از سوی هنرمندان انجام می‌شد که بازخوردهای خوبی را برجای گذاشت و همین موضوع موجب شد تا پایتخت موکب‌ها ماندگار شود.

وی ادامه داد: با آغاز به کار دومین سال از برگزاری این سوگواره به دنبال بستری برای خلق آثار مختلف در رابطه با اربعین و موکب‌ها هستیم تا بتوانیم این آثار را از طریق رسانه تلوزیونی و مکتوبات رسمی منتشر کنیم.

دبیر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها با تاکید بر ضرورت استفاده از آثار اربعینی هنرمندان در فضاسازی شهری و پایانه‌های مرزی استان گفت: به دلیل حجم بالای عبور زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام از پایانه‌های مرزی استان و مبادی شهری ضرورت دارد که این آثار در فضای شهری و پایانه‌ها نصب شوند تا مردم با آثار تولیدی هنرمندان بیشتر آشنا شوند.

بهوندی گفت: دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در خوزستان به همت سازمان تبلیغات اسلامی استان و با همکاری معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند، شهرداری اهواز، استانداری خوزستان، حوزه هنری انقلاب اسلامی واحد خوزستان در حال برگزاری است.

به گفته وی هنرمندان می‌توانند تا ۱۵ مهر ۱۴۰۲ آثار خود را از طریق سایت www.mokebha.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

۳۸ دستگاه آمبولانس در مرز چذابه مستقر است

فرهنگ کره بندی رئیس اورژانس استان خوزستان اظهار کرد: از منطقه عین‌دو تا پایانه مرزی چذابه تعداد ۳۸  آمبولانس، هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۶ موتور لانس جهت خدمات دهی به زائران  مستقر شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه در زمان شلوغی امکان استفاده از آمبولانس کم می‌شود در این مواقع از موتور لانس‌ها  استفاده می‌شود تا رسیدگی به زائران به سرعت انجام شود.

رئیس اورژانس استان خوزستان گفت: از تاریخ  ۲۷ مرداد تا به امروز ۶ شهریور آمار زائران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های مرز چذابه دو هزارو ۷۹۲ نفر بوده‌اند.

کره‌بندی با اشاره به آمار پیش بیمارستانی زائران در مرز چذابه، بیان کرد: یک‌ هزارو ۱۸۴ نفر به آمبولانس‌های ما مراجعه کردند که در محل درمان و یا به بیمارستان اعزام که آمار کل اعزامی‌های ما از مرز چذابه تنها ۱۴نفر بودند.

وی با بیان اینکه تعداد ۳۵۴ نفر در  سالن‌های سرد مستقر در مرز چذابه تحت درمان قرار گرفتند، عنوان کرد: سه اتاق سرد در کنار مواکب،  سه اتاق دیگر در پایانه و دوتای آخری در کنار بیمارستان راه‌اندازی شده‌اند.

کره‌بندی گفت: اغلب بیمارانی که به درمانگاه‌های ما در مرز مراجعه می‌کنند با علائم گرما‌زدگی، حالت سرماخوردگی، شکم درد، اسهال، تشنج بوده است.

نجات زائر دچار سکته مغزی حاد در مرز چذابه

سخنگوی اورژانس خوزستان و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از نجات جان بیمار دچار سکته حاد مغزی در مرز چذابه خبر داد.

عارف شرهانی اظهار کرد: عصر روز گذشته (۷ شهریورماه) یک زائر ۵۴ ساله که از عراق برمی‌گشت، در پی سکته حاد مغزی توسط آمبولانس جمعیت هلال احمر از خاک عراق به درمانگاه چذابه ارجاع داده شد.

وی افزود: پس از انجام اقدامات درمانی اولیه بلافاصله کد ۷۲۴ فعال شد و با حضور به موقع پرسنل اورژانس، بیمار به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شد و نجات پیدا کرد.

شرهانی بیان کرد: این انتقال در پی فعال شدن کد ۷۲۴ اورژانس و رسیدگی سریع به بیماران دچار سکته‌های حاد مغزی انجام شد.

/۷۳۵/.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا