اقتصادی

تامین منابع بودجه بدون استقراض/دولت ۶هزار میلیارد تومان از تنخواه بودجه را پس داد

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، براساس آمار متغیرهای پولی شهریور ماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی به ۴۰۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و حجم پایه پولی به ۵۱۸ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

رشد پایه پولی در این ماه نسبت به ماه قبل تنها ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان بوده و با مقایسه رشد پایه پولی در ماه‌های قبل، مشخص می‌شود که رشد پایه پولی در شهریور ماه کاهش قابل توجهی نسبت به متوسط ماه‌های فروردین تا مرداد ماه داشته است.

دولت در شهریور ماه بخشی از تنخواه بودجه‌ سال ۱۴۰۰ را به بانک مرکزی پس داد. در بخش دارایی‌ها و بدهی‌های با مرکزی در شهریور ماه ۱۴۰۰، بدهی دولت به بانک مرکزی با ۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان کاهش از رقم ۱۶۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در مرداد ماه به ۱۵۹ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. این کاهش درواقع ناشی از بازپرداخت بخشی از تنخواه بودجه سال جاری است که در ۵ ماهه اول امسال توسط دولت قبل استفاده شد.

دولت تدبیر و امید همه تنخواه بودجه را مازاد بر سقف عادی در ۴ ماهه اول سال جاری استفاده کرد و دولت سیزدهم باید ۴۶ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان دیگر از تنخواه بودجه را طبق قانون تا پایان سال تسویه کند که در شهریور ماه ۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان از این تنخواه بازپرداخت شد.

بنابراین دولت سیزدهم نه تنها در شهریور ماه استقراضی از بانک مرکزی نداشته، بلکه بخشی از بدهی تنخواه بودجه را بازپرداخت کرده است. درواقع دولت سیزدهم در ۶ ماه دوم سال باید ۴۰ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان از تنخواه بودجه را تسویه کند.

*منبع بانک مرکزی/  ارقام به میلیارد تومان

دوره بدهی دولت به بانک مرکزی میزان تغییر
فروردین ۱۴۰۰ ۱۳۵،۶۳۰ ۲۰،۴۱۰+
اردیبهشت ۱۵۱،۰۷۰ ۱۵،۴۴۰+
خرداد ۱۶۵،۲۷۰ ۱۴،۲۰۰+
تیر ۱۶۳،۷۰۰ ۱،۵۷۰-
مرداد ۱۶۵،۵۵۰ ۱،۸۵۰-
شهریور ۱۵۹،۵۸۰ ۵،۹۷۰-

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا