علمی و فناوری

تبدیل موبایل به میکروسکوپ چند هزار دلاری / عکس

تبدیل موبایل به میکروسکوپ چند هزار دلاری / عکس

بامداد زندباف: میکروسکوپ های فلورسانس ابزارهای ارزشمندی برای تمام آزمایشگاه ها به حساب می‌آیند. متاسفانه, خرید یک مدل مناسب چندین هزار دلار آب می خورد, که باعث می شود این ابزار بیشتر در محیط های آکادمیک و آزمایشگاه های ثروتمند به چشم بخورد. اما اخیرا گروهی از دانشگاه وینونا در مینیسوتا نشان داد نه تنها می توانید به کمک یک گوشی یا تبلت معمولی یک جایگزین برای خود دست و پا کنید, بلکه این کار بیشتراز ۳۰ تا ۵۰ دلار هزینه نخواهد داشت.

این ابزار از یک چراغ قوه مسافرتی در کنار فیلترهای نورپردازی دوربین استفاده می کند تا لوازم جانبی برای میکروسکوپ فلورسانس باشد. در آزمایشات, نمونه ها با نور ال ای دی روشن شده و برای مشاهده نور فلورسنت, فیلتری روی لنز دوربین قرار داده می شود تا طول موج نورهای خاص را مسدود کند. نویسندگان این مقاله هنگام رونمایی از روش خود با استفاده از گلوسکوپ خود توانستند تصویر جنین زنده گورخرماهی را که ابعاد آن فقط دو در سه میلی‌متر است حدود پنج برابر بزرگ کنند.

آن‌ها با نمایش دادن پروتئین‌های درخشنده این جنین‌ها توانستند نخاع، بخش پشتی مغز و بافت‌های قلب گورخرماهی را مشاهده کنند.

بنابراین محققان توانستند ضربان قلب و حتی حرکات یکایک بطن‌های قلب سوژه‌های خود را با افزایش دادن وضوح ویدیو با استفاده از یک نرم‌افزار رایگان، اندازه‌گیری کنند.

به لطف سرهم بندی آسان و قیمت پایین, محققان بر این باورند که این محصول می تواند تبدیل به سرمایه مفیدی برای مدارس شود,. همچنین, این گروه ادعا می کند آزمایشگاه‌ها می توانند برای تکمیل تجهیزات میکروسکوپ فلورسانسی خود, گلوسکوپ خود را سرهم کنند و در نتیجه در هزینه نهایی خود صرفه جویی کنند.

تبدیل موبایل به میکروسکوپ چند هزار دلاری / عکس

این گروه در مقاله خود نوشت:” برداشت های معمول از مطالعات آموزش علم زندگی عبارتند از فرصت فراهم کردن برای دانش آموزان تا بتوانند مشاهدات خودشان را انجام دهند, مدل سازی و پیش بینی کنند, داده ها را به دست آورند و تفسیر کنند و با استفاده از این ها مدل ها و شناخت های شان را اصلاح کنند.استفاده از ابزارهایی مثل گلوسکوپ به هدف علم آموزی دانش آموزان به کمک علم کمک می کند. در این روش دانش جویان به جای دریافت اطلاعات از طریق کنفرانس, درک خود را از مفاهیم ایجاد می کنند.”

این تیم تمام دستور العمل ها و لوازم مورد نیاز برای ساخت گلوسکوپ را در دسترس خوانندگان قرارداده تا فلورسانس خود را در خانه بسازند. این مدل به خوبی میکروسکوپ های اصلی نیست اما با این حال باز هم دست آورد چشمگیری است.

منبع: پاپ‌ساینس

مترجم‌: بامداد زندباف

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا