سلامت

تبدیل وضعیت پرستاران در بسته حمایتی به صورت جدی دنبال می‌شود

دکتر عباس عبادی روز چهارشنبه در حاشیه پاسخگویی به مشکلات این قشر، در میز خدمت دانشگاه علوم پزشکی که در آستانه سفر رییس جمهوری به زنجان برپا شده است، در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران با اشاره به چالش‌های حوزه پرستاری کشور گفت: حوزه سلامت و پرستاری جدا از هم نیست، یکی از مسائل و دغدغه های این قشر با توجه به تنوع رابطه استخدامی آنها با دانشگاههای علوم پزشکی که خدمات سلامت ارایه می‌دهند اما غیر وابسته به وزارت بهداشت هستند، تبدیل وضعیت آنان است.  

این مسوول با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۲۰۰ هزار پرسنل و کادر پرستاری در کشور فعال هستند، گفت: تعداد قابل توجهی از آنان به صورت شرکتی، قراردادی و ۸۹ روزه فعالیت می‌کنند و در این میان به دلیل احساس عدم امنیت شغلی این مهم به دغدغه ذهنی این قشر تبدل شده است. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار داشت: خوشبختانه با تعاملات مثبت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، طرح این موضوع به شورای عالی بیمه در بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه شده است که امیدواریم برای سه ماه پایانی سال حتی به صورت پایلوت پروژه نهایی شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری اهمیت زیادی دارد، چرا که از تصویب آن ۱۴ سال سپری می شود، گفت: متاسفانه این قانون تا کنون اجرایی نشده که امیدواریم روزها و هفته های آینده حامل خبر خوب برای قشر پرستاران باشیم.

تقدیم ۱۴۰ شهید پرستا در روزهای کرونایی کشور 

وی در ادامه با اشاره به بیماری کووید- ۱۹ و خدمات بی شائبه قشر پرستاران نیز گفت: بالای ۸۰ درصد پرستاران حداقل یک نوبت به این بیماری گرفتار شدند که این در تعدادی دیگر حتی سه نوبت رخ داد و در این میان حدود ۱۴۰ پرستار در این عرصه شهید شدند که پرونده های تعدادی از آنان تکمیل شده و تعداد دیگری درحال تصویب نهایی است. 

این مسوول با بیان اینکه علاوه بر فشار جسمی و روانی ناشی از شرایط حاکم بر قشر پرستاران، به دلیل فشار کاری زیاد تعدادی قابل توجهی از این قشر دچار فرسودگی شغلی شده اند، ادامه داد: با گذر از این بحران درصدد آن هستیم با انجام برنامه های مشترک با سازمانهای ذی ربط فرصتی برای تجدید قوا و استراحت آنان فراهم کنیم.

عبادی همچنین در خصوص نحوه توزیع پرستاران در مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم جامعه نیز گفت: استاندارد پرستار به هر تخت بیمارستانی ۱.۸ نفر برای هر تخت است که میانگین کشوری این میزان کمتر از یک پرستار ( ۹ دهم ) بوده که تقریبی میتوان گفت در صورت استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت موجود برای استخدامی ها ، به مرحله استاندارد نزدیک می شویم.

وی با بیان اینکه شرایط استان زنجان نسبت به میانگین کشوری بهتر است، اضافه کرد: متوسط پرستار به هر تخت در این استان ۱.۱ دهم نفر است که وضعیت بهتری را نشان می دهد.

آماده سازی طرح ماندگاری پرستاران در کشور 

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در زمان حاضر طرحی با عنوان ماندگاری پرستاران در مناطق کم برخوردار کشور در حال آماده سازی است، گفت: در این پروژه پانسیون برای پرستاران پیش بینی شده که حق دوری از مرکز و بخشی از خدمات رفاهی نیز پیش بینی شده که در صورت مصوب شدن نهایی آن، انگیزه کاری این قشر برای خدمتگزاری افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: به عنوان تعهد اخلاقی، مسوولیت حرفه ای ضمن اینکه پیگیر امور رفاهی همکاران هستیم، یک تعهد نیز به مردم کشورمان به ویژه برای مناطق محرم و کم برخوردار داریم که هر چند ماهیت شغلی ما ایثارگرانه است اما باید به صورت مضاعف به مردم خدمت رسانی کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حوزه درآمد نظام پرداخت به قشر پرستاران نیز باید گفت به رغم تلاش های انجام گرفته همچنان ضعف وجود دارد که طی ۲ سال اخیر تا حدی دریافتی این قشر ترمیم شده است، اما با حد ایده آل و نرمال فاصله زیادی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پیشنهاد فوق العاده خاص با ضریب سه به کمیته ملی کرونا ارائه شده است، گفت: در صورت تصویب این مهم تا پایان سال حامل خبرهای خوشی برای این قشر خواهیم بود.

فعالیت ۷۵ درصدی بانوان در شغل پرستاری 

عبادی با اشاره به اینکه نسبت پرستار خانم به آقا تقریبا ۷۵ به ۲۵ درصد است، اظهار داشت: به این مهم باید توجه داشت که میل اجتماعی ورود به این حرفه در بانوان بیش از مردان است البته در سایر حرفه های زیر مجموعه علوم پزشکی نیز این عدم تعادل وجود دارد، بطوری که بیش از ۵۸ درصد دانشجویان رشته دندانپزشکی را بانوان تشکیل می دهند.

وی، با بیان اینکه ورودی دانشجویان دختر به دانشگاههای علوم پزشکی نیز با نسبت ۶۰ به ۴۰ بیشتر از مردان است، گفت: بطور طبیعی باید برنامه های انگیزشی برای ورود مردان انجام گیرد و از طرفی معرفی حرفه، امکانات اشتغال آن و ذات حرفه که خدمت انسان دوستانه و بشری باید تبیین شود.

این مسوول با بیان اینکه به غیر از پاداش حرفه پرستاری صرفا به صورت مادی قابل جبران نیست، خاطرنشان کرد: شاغلان این حرفه برای ورود به آن رضایت درونی و ذات این حرفه را مورد توجه قرار دهند چراکه ذخیره اصلی، معنوی است و در این میان شرایط سخت کاری و نامهربانی نباید منجر به کاهش ارائه خدمات شود و با وجود مشکلات خدمت رسانی به مردم اولویت اصلی محسوب می‌شود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا