کرمانشاه

تجارت، پیشران و نقطه کلیدی توسعه کرمانشاه است/ رشد ۷ درصدی صادرات از مرزهای استان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، محسن دارابی امروز در نشستی خبری که به منظور روز ملی صادرات در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی و با حضور رئیس اتاق بازرگانی، رئیس سازمان صمت و مدیرکل گمرکات استان و جمع کثیری از اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ۵ مرز رسمی و یک بازارچه مرزی دارد.

وی با به سابقه طولانی مرزهای پرویزخان و خسروی، گفت:  همسایگی استان کرمانشاه هم با بخش عربی و هم با اقلیم کردستان عراق، شرایط منحصربفردی را برای استان بوجود آورده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه هر چه در عرصه صادرات بهتر فعالیت شود چرخ تولید بهتر خواهد چرخید، گفت:  از ابتدای سال، یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به وزن ۳.۵ میلیون تن به کشور عراق داشته‌ایم که  نسبت به سال قبل  از نظر وزنی ۵ درصد و از نظر ارزشی ۷ درصد رشد داشته است.

وی ادامه  داد: از ابتدای سال ۱۸٠ هزار کامیون کالا، از مرزهای استان عبور کرده و در حال حاضر بین ۶ تا ۷ هزار نفر در مرزهای استان به عنوان  راننده،  کمک راننده، کارگر،  ترخیص‌کار و… مشغول به کار هستند.

*کرمانشاه جزو ۵ استان اول ایران از نظر صادرات غیرنفتی است

دارابی، ضمن بیان اینکه صادرات به عنوان قوه محرکه اقتصاد نقش بسیار مهمی در تولید و اشتغال  دارد، افزود: استان ما به لحاظ صادرات غیرنفتی جزو ۵ استان اول کشور و در زمینه صادرات به کشور عراق، استان اول است چرا که  ۴۵ تا ۵٠ درصد صادرات ایران به این کشور از استان کرمانشاه انجام می‌شود.

وی تراز واردات و صادرات را مهم دانست و افزود:  افزایش صادرات نیازمند بهبود زیرساخت‌هاست.

دارابی با اشاره به تعطیلی مرزهای خسروی و سومار در اثر کرونا، یادآور شد:  الان همه مرزهای استان فعال‌‌ هستند و بعد از مرز پرویزخان مرزهای خسروی و سومار پررونق هستند.

وی تجارت را پیشران و نقطه کلیدی توسعه استان دانست و گفت: مرزهای کرمانشاه کارکرد ملی دارند، بنابراین برای بهبود زیرساخت مرزهای کرمانشاه اعتبارات ملی نیاز داریم.

*۴۴ درصد صادرات به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام شده است

بختیار رحمانی‌پور، مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست، اظهار داشت: صادرات نقش مهمی در تولید دارد که می‌تواند باعث رونق تولید در بازارهای خارجی شود.

وی با بیان اینکه کشورها و دولت‌ها توجه ویژه‌ای به صادرات دارند، افزود: فعالان اقتصادی نقش مهمی در این بین دارند چراکه در این شرایط سخت اقتصادی کشور و تحریم‌ها، اما پای کار بودند.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت بالایی در بحث صادرات دارد که می‌تواند در اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق نقش مهمی داشته باشد گفت: باید از این ظرفیت ویژه در جهت افزایش تولید که منجر به افزایش صادرات می‌شود استفاده کرد.

رحمانی‌پور به برخی از قوانین اقلیم و دولت مرکزی اشاره و بیان کرد: گاهاً همین موضوع باعث شلوغی در مرزها می‌شود، البته بحث حمل یکسره کالا یکی دیگر از مواردی است که باعث کندی خروج کالا می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در مرزها وجود ندارد، تصریح کرد: این مشکلات باید رفع شود و در مرحله بعدی باید بتوانیم واسطه را حذف کنیم تا کالا بصورت مستقیم به‌دست مصرف کننده در کشورهای مختلف برسد.

رحمانی‌پور با بیان اینکه صادرات از مرزهای کرمانشاه هفت درصد رشد داشته است، تاکید کرد: البته سال گذشته بدلیل شرایط کرونا و بسته بودن برخی از مرزها شاهد کاهش بودیم.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در پایان با بیان اینکه مرز پرویزخان بیشترین مرز صادرات کالا بوده، گفت: ۴۴ درصد کالاهای کشور از طریق مرزهای زمینی کرمانشاه خارج می‌شود.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا