اصفهان

تجلی معماری باشکوه ایرانی در مشیرالملک/ بنایی ۹ دری با ویژگی‌های خاص

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، خانه مشیرالملک از بناهای اشرافی دوران صفوی است که از سال ۹۷ با کاربری موزه برای عموم بازگشایی شد و آثاری از دوره قاجار تا دوره هخامنشیان در آن نگهداری می‌شود، بنای ابتدایی آن ۱۴ هزار متر بوده که فقط ۲۵۰۰ متر از آن باقی مانده است؛ مدرسه حلبیان که به مدرسه قصه‌های مجید معروف است، زمانی سربازخانه این بنا بوده است که اکنون اوضاع خوبی هم ندارد.

این خانه از معدود بناهایی است که چهار هنر آینه‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و حجاری را با هم دارد، نقاشی انجام‌شده در بنا چهار سبک متفاوت روی پوسته، روی آینه، پشت شیشه و روی گچ است.

حفظ حریم خصوصی، از ویژگی‌های معماری ایرانی‌اسلامی

در طرفین بالا، اتاق‌هایی است که از لحاظ معماری مخصوص خانم‌ها بوده و پشت پنجره‌هایش برای حفظ حریم خصوصی، با ورقی از طلا پوشانده شده که داخلش قابل مشاهده نباشد.

معمولا تعداد پنجره‌های ارسی فرد است و با توجه به موقعیت اجتماعی افراد، ۳دری، ۵دری، ۷دری و ۹دری ساخته می‌شده؛ این خانه ۹دری و متعلق به خانه‌های شاهی است، قدمت و وسعت این ۹دری آن را از سایر ۹دری‌ها متمایز می‌کند؛ ابعاد ارسی این بنا ۶ متر در ۱۱ متر است و شیشه‌های رنگی‌اش، حشرات را دور می‌کند، نوع گره‌چینی‌ و خاصیت شیشه‌های به کاررفته در ارسی به گونه‌ای است که از بیرون، برای حفظ حریم خصوصی، چیزی قابل رویت نیست و اگر کسی در حیاط باشد، نمی‌تواند داخل را ببیند.

اتاق‌های تابستان‌نشین و زمستان‌نشین اطراف حوض، خودنمایی می‌کنند.

حوض به شکل چلیپا وسط خانه است که معماری آن را تحت‌الشعاع قرار داده و چهار باغچه اطرافش، باغ ایرانی را به تصویر می‌کشد، در زمستان برای عایق گرما و در تابستان برای جلوگیری از آسیب نور به بنا، از پرده استفاده می‌شده، قرقره‌های پرده به شکل کبوتر بالای بنا نصب است که با حرکت پرده به سمت بالا و پایین از خود صدای کبوتر ساطع می‌کند. 

درخت کاج، دشمن موریانه

در همه خانه‌های قدیمی از جمله این خانه، درخت کاج می‌کاشتند، این درخت از خود شیره‌ای تولید می‌کند که موریانه را دور کرده و این خانه‌ها را که از چوب ساخته شده، در برابر موریانه حفظ می‌کند.

این خانه از زمان صفویه مجهز به حمام و سیستم گرمایشی بوده است، از این سیستم برای تهیه آب فواره حوض نیز استفاده می‌شده است.

در قسمت حوض خانه، هنر گچ‌بری و آینه‌کاری ترکیبی به کار برده شده است و این مکان به دلیل مسقف بودنش، محدودیت نور دارد ولی با انعکاس نوری که از پنجره‌های اطراف به آینه‌ها می‌خورد، کمبود نور جبران می‌شود.

طبق گفته کارشناس گردشگری، تاکنون آثار فرونشست زمین در این بنای تاریخی مشاهده نشده است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/ق/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا