Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
تحقق ثبات بورس در گروی تعادل میان بازارهای پول و سرمایه - خبرگزاری برگزیده های ایران
بازار مالی

تحقق ثبات بورس در گروی تعادل میان بازارهای پول و سرمایه

“علی صادقین” روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به راه های ایجاد ثبات در معاملات بورس اشاره کرد و گفت: تنظیم نرخ بهره بازار بدهی، مدیریت کسری بودجه از راه های مختلف، بهبود وضعیت صادرات کشور، ایجاد تعادل در معاملات و پیش‌بینی پذیر شدن نوسان موجود در بازار ارز از مهمترین راهکارهای موجود برای کمک به ایجاد ثبات در بازار سرمایه هستند.

به گفته وی، بحث دیگری که می تواند بر معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، وضعیت عملکرد شرکت ها است که از جایگاه مهمی در تحلیل و ارزیابی معاملات برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فروش بی مهابای اوراق از طریق بازار بدهی که به عنوان رقیبی برای بازار سهام تلقی می شود، می تواند زمینه تغییر روند معاملات بازار را فراهم کند، گفت: افزایش بی مهابای تورم و نرخ های بهره که سبب ایجاد جذابیت برای کسب سود بدون ریسک از این طریق نسبت به بازار سهام می شود، از جمله عواملی است که باید در دولت جدید برای تغییر آن تصمیماتی اتخاذ شود.

وی معتقد است که تاکنون بارها در بازار سرمایه تصمیمات و اقدامات عجولانه در حوزه قیمت گذاری کالاهای بورسی صورت گرفته و در کنار آن دستورالعمل های مکرری از نهادهای مرتبط با بازار سرمایه اجرایی شده که به شدت روند معاملات بازار را تحت تاثیر خود قرار دادند.

صادقین با بیان اینکه به طور حتم اتخاذ تصمیمات و اجرای چنین اقداماتی بر روند بازار اثرگذار خواهد بود و منجر به کاهش نقدشوندگی بازار می شود، گفت: بهتر است هر چه زودتر به منظور ایجاد تعادل در معاملات بازار از به کار گرفتن این مسایل جلوگیری شود.

این کارشناس بازار سرمایه به تغییر جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور طی دو سال گذشته تاکید کرد و گفت: مهمترین دلیل موثر در این اتفاق، افزایش تعداد سهامداران حقیقی در بازار سهام که جمعیت آنها به بیش از ۴٠ میلیون نفر می رسد و نیز ریزش شدید  بازار سهام است که باعث شد تا قیمت اکثر سهام شرکت ها به نقطه ای از ارزندگی برسند، این مسایل در کنار یکدیگر باعث شدند تا در چند ماه گذشته توجه به بازار سرمایه به عنوان یک مطالبه عمومی در بین سیاستگذاران پررنگ شود.

صادقین گفت: اکنون تعداد زیادی فعال در بازار سرمایه حضور دارند که بعد از ریزش های بیش از حد بازار، مطالبه ای عمومی را نسبت به سر و سامان بخشیدن این بازار مطرح کردند که در این زمینه در انتخابات، از همان ابتدا توجه زیادی را به سمت توقعات مردم و بهبود وضعیت بازار سهام پیش برد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار پول همیشه در اقتصاد ایران از اولویت بیشتری نسبت به بازار سرمایه برخوردار بوده است، گفت: از جمله اقدامات مهم در دولت سیزدهم نحوه ایجاد تعادل بین بازار پول و بازار سرمایه است، چراکه سیستم بانک همیشه از اولویت بالایی در اقتصاد کشور برخوردار بوده است اما نمی توان از این موضوع غافل ماند که بازار سرمایه همچنان جای زیادی را برای رشد دارد.  

وی به ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بحث مذاکرات برجام به دلیل تاثیرگذاری آنها بر متغیرهای کلان اقتصاد کشور می تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد،  با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از شرکت های حاضر در بورس کامودیتی محور و صادرات محور هستند؛ بنابراین هر اتفاق و نتیجه مثبت و منفی در مذاکرات می تواند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۳ مرداد ‌ماه) به  کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ورود پیدا کرد و با ۹۰ هزار واحد افزایش نسبت به هفته نخست مرداد ماه، به عدد یک‌میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید و ۸.۵ درصد رشد داشت.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا