فرهنگ و هنر

تحلیل رسانه‌های غربی از مبالغه‌گویی سران بعثی درباره عملیات کربلای ۴

به گزارش گروه حماسه و مقاومت برگزیده های ایران، توقف سریع عملیات کربلای ۴ در شرایطی که انتظار می‌رفت با کسب یک پیروزی قاطع و بهره‌گیری از دستاوردهای آن، سرنوشت نهایی جنگ تعیین شود، به موجی از واکنش‌ها و بازتاب‌های سیاسی و خبری دامن زد.

مقامات رژیم بعثی مدعی شدند، این عملیات همان تهاجم نهایی و تعیین‌کننده ایران بوده است و از خبرنگاران خارجی دعوت کردند از پیروزی نیروهای عراقی دیدن کنند.

ماهر عبدالرشید، فرمانده سپاه هفتم خطاب به خبرنگاران مدعی شد: ایران در آخرین حمله خود در جنوب عراق به‌منظور اشغال مواضع تازه‌ای در خاک عراق از پنجاه‌هزار پاسدار انقلاب استفاده کرده است.

سرلشکر عبدالجبار محسن سرپرست اداره سیاسی وزارت دفاع عراق نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: علیرغم تمام کوشش‌های ایران جهت کوچک جلوه دادن تهاجم مزبور، ما اطمینان داریم این همان تهاجم نهایی آنان بوده که از مدت‌ها قبل از آن صحبت می‌کردند.

مقام‌های نظامی عراق همچنین به طرح ادعاهایی مبنی بر کشته و مجروح شدن ۹۰ هزار نفر ایرانی در عملیات کربلای ۴ پرداختند.

در روزهای بعد، بعضی از خبرنگاران بازدیدکننده از عراق، به ابراز تردید در مورد ابعاد ادعاهای مقام‌های عراقی نسبت به حمله اخیر ایران پرداختند. از جمله جان بولاک خبرنگار اعزامی روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن، مصاحبه عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق در مورد گستردگی این حمله و میزان تلفات آن را اقدامی با هدف تبدیل یک پیروزی کوچک نظامی به یک دستاورد بزرگ سیاسی ارزیابی کرد.

خیرالله در این مصاحبه که نهم دی ۱۳۶۵ انجام گرفت گفته بود: رخنه ایرانی‌ها در طول جبهه جنوبی که هفته گذشته روی داد، همان چیزی است که ایران مکرراً به‌ عنوان حمله سرنوشت‌ساز از آن نام‌برده است.

خبرنگار ایندیپندنت در مورد این بخش از گفته‌های وزیر دفاع عراق اظهار عقیده کرد: قطعاً حمله اخیر، حمله نهایی ایرانی‌ها نبوده است، اما از یک کشمکش معمولی هم خیلی بزرگ‌تر بوده است.

همچنین خبرنگار روزنامه فایننشتال تایمز چاپ لندن که همراه خبرنگاران دیگری از ام الرصاص دیدن کرده بود، در مقاله‌ای در شماره ۱۲ دی‌ماه این روزنامه با عنوان عراق مزه یک پیروزی تبلیغاتی را می‌چشد؛ نوشت: دیپلمات‌ها در بغداد و مقامات واشنگتن معتقدند که دامنه نبرد مزبور کمتر از حدی است که عراق اظهار می‌دارد. آن‌ها همچنین در مورد این‌که نبرد مزبور به معنای شروع حمله نهایی ایران باشد، ابراز تردید کردند.

مایکل راس خبرنگار روزنامه گاردین نیز می‌نویسد: عراق با اغراق‌گویی و سرسام‌آور جلوه دادن تلفات آخرین حمله ایران می‌خواهد به سربازان خود روحیه بدهد و روحیه نیروهایش را که پس از پیروزی ایران در فاو آسیب‌دیده بود، درخشان نشان دهد. وی به نقل از یک کارشناس نظامی غربی در بغداد افزود: ادعای عراق مبنی بر کشتن ۳۰۰۰۰ ایرانی واقعاً مضحک است.

رسانه‌های خبری غرب در گزارش‌های بعدی خود به‌احتمال در پیش بودن حمله‌ای بزرگ از سوی ایران، حتی باوجود گرایش‌ها یا ارزیابی‌های متفاوت در مورد اهمیت آن درروند جنگ، توجه بیشتری نشان دادند.

در همین زمینه جان بولاک، خبرنگار و سردبیر بخش خاورمیانه روزنامه ایندیپندنت که به‌تازگی از عراق بازگشته بود، در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی، ضمن اشاره به اینکه موفقیت نیروهای زمینی عراق در دفع حملات دو هفته پیش ایران در اطراف شهر بصره، برای فرماندهان ارتش و سیاستمداران عراق بسیار دلگرم‌کننده بوده است؛ گفت: ولی باوجود ادعاهای اغراق‌آمیز عراق در مورد پیروزی اخیرش، رهبران عراق به‌خوبی آگاه‌اند که تهاجم اصلی ایران هنوز آغاز نشده است.

بولاک اوضاع جنگ پس از انجام این حمله را سخت دانست و گفت: اگر ایران بخواهد قول خود را از حرف به مرحله عمل درآورد، حمله خود را ظرف سه ماهی که تا آخر سال ۱۳۶۵ باقی‌مانده، آغاز خواهد کرد.

منبع
روزشمار جنگ ایران و عراق/ کربلای ۵، جلد ۴۶، جمعی از نویسندگان: تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۸.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا