اخبار روز

تحلیل روزنامه چینی از سفر رئیسی به پکن

تحلیل روزنامه چینی از سفر رئیسی به پکن

به گزارش پایگاه خبری «سوت چاینا مورنیگ پست»، وزرات امور خارجه چین پیش تر در گزارشی اعلام کرده بود رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی شی جین پینگ همتای چینی خود از فردا سه‌شنبه (۲۵ بهمن) تا پنجشنبه (۲۷ بهمن) سفری رسمی به پکن خواهد داشت.

ایران و چین روابط اقتصادی مستحکمی به ویژه در زمینه‌های انرژی، ترانزیت کالا، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری دارند. دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل بخش‌های سیاسی، راهبردی و اقتصادی است.

به باور تحلیلگران سیاسی، سفر رئیس جمهوری ایران به چین زمینه را برای توسعه همکاری دو جانبه فراهم خواهد کرد.

کارشناسان همچنین می‌گویند چین و ایران مسائل و مشترکات بین المللی زیادی از جمله افغانستان، ثبات و توسعه منطقه‌ای، تغییرات آب و هوایی، امنیت منطقه‌ای، امنیت انرژی و غیره دارند که تبادل نظر و مذاکرات دو طرف را می‌طلبند.

 رئیس جمهور چین شهریور ماه امسال و در حاشیه سازمان همکاری شانگهای در سمرقند و در ملاقات دوجانبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران، از وی برای سفر به این کشور به طور رسمی دعوت به عمل آورد.

این ملاقات در حالی انجام می شود که دو کشور گام های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله ایران و چین برداشته اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی ترین سطوح قرار دارد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود؛ بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است؛ در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

به گفته محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران، آیت‌الله رئیسی در پاسخ به دعوت رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین عصر دوشنبه – ۲۴ بهمن – در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه عازم پکن پایتخت چین خواهد شد.

رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.

آیت الله رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین شرکت می کند و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا