اخبار روز

تحولات اوکراین| تردید زلنسکی در صداقت وعده‌های غرب برای حمایت از کی‌یف

تحولات اوکراین| تردید زلنسکی در صداقت وعده‌های غرب برای حمایت از کی‌یف

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در صداقت حمایت از این کشور از سوی متحدان غربی تردید دارد. وی در مصاحبه با مجله انگلیسی “اکونومیست” اعتراف کرد که احساسش به او می‌گوید که پشت اظهارات شنیده شده در باره تعهد غرب نسبت به کی‌یف، چیز دیگری پنهان است.

زلنسکی معتقد است که با وجود پیشرفت کند در ضد حمله، غرب باید از اوکراین حمایت کند. او در خصوص خطرات احتمالی برای کشورش در صورت  توقف حمایت اقتصادی غرب  ابراز اطمینان کرده و یادآور شد که این نه تنها به اقتصاد اوکراین، بلکه به تلاش‌های نظامی آن نیز آسیب خواهد رساند.

این نشریه با اشاره به اینکه زلنسکی آگاه است که ایالات متحده و چند کشور دیگر از متحدانش در حال برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۴ هستند و ادامه حمایت نزدیک از کی‌یف دشوار خواهد بود،  اظهارات تند او در این باره را نقل قول کرد: «اگر با اوکراین نیستید، پس با روسیه هستید و اگر با روسیه نیستید، با اوکراین هستید. و اگر شرکای ما به ما کمک نکنند، به پیروزی روسیه کمک خواهند کرد. مسئله به همین سادگی است».

بدین ترتیب، رئیس جمهوری اوکراین استدلال کرد که قطع کمک‌های کشورهای غربی می تواند نه تنها اوکراینی‌ها، بلکه رای دهندگان غربی را نیز خشمگین کند و آنها شروع به پرسیدن این سئوال کنند که پس تلاش‌های قبلی برای چه بوده است. او مدعی شد: «آیا مردم کشورهای غربی رهبران خود را در صورت از رفتن اوکراین خواهند بخشید؟»

این در حالی است که چند روز قبل، روزنامه “واشنگتن پست” به نقل از سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی گزارش داد که هر چه می‌گذرد برای کاخ سفید سخت تر می شود که نمایندگان کنگره را برای تخصیص بودجه لازم برای کمک به اوکراین متقاعد کند.

علاوه بر جمهوری خواهان که معترض قاطع هستند، دموکرات‌ها نیز در مورد مفید بودن کمک‌های مالی به کی‌یف تردید دارند. اگرچه آنها خواستار توقف کامل بودجه مورد نیاز  کی‌یف نیستند، اما همچنان نسبت به هزینه‌های بیش از اندازه زیاد ایالات متحده در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و شصت و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بلینکن: اگر مسکو مبتکر پیشنهاد مناسبی باشد، کی‌یف مذاکره خواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه شب گذشته، یکشنبه، در مصاحبه با شبکه ABC News گفت که اوکراینی‌ها به محض ارائه پیشنهاد مناسبی برای مذاکرات صلح، در نیمه راه حاضر به ملاقات آنها خواهند بود و ایالات متحده نیز از تمایل مقامات کی‌یف در این زمینه پیروی خواهد کرد.

بلینکن افزود: این مسئله به اوکراینی‌ها بستگی دارد که «درگیری دقیقاً کجا حل و فصل شود و مرزهای [سرزمینی] کشور کجا ترسیم شود». 

البته وزیر خارجه آمریکا به صورت استعاری یادآور شد: «برای رقص تانگو به دو نفر نیاز است» و اشاره کرد که تاکنون به دلیل مواضع انعطاف ناپذیر یکی از طرفین، احتمال مذاکرات مسالمت آمیز به حداقل رسیده است. بلینکن گفت: «اگر او [ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه] چنین پیشنهاد مذاکره‌ای را ارائه دهد، فکر می‌کنم اوکراینی‌ها اولین کسانی هستند که وارد میدان می‌شوند و ما درست پشت سر آنها خواهیم بود. همه می‌خواهند این موضوع پایان یابد.»

وزیر خارجه آمریکا روز ۶ سپتامبر به کی‌یف سفر کرد و  مدعی شد که شاهد “پیشرفت قابل توجه” در ضد حمله اوکراین بوده است که این سخن غیرواقع بینانه وی توسط رسانه‌های غربی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. این چهارمین سفر بلینکن به اوکراین از فوریه سال ۲۰۲۲ است.

نماینده پارلمان آلمان از زلنسکی خواستار واقع گرا و آماده گفتگو با روسیه باشد

سارا واگن‌کنخت، نماینده بوندستاگ (پارلمان فدرال آلمان) ابراز عقیده کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین به دلیل شکست ضد حمله نیروهای مسلح کشورش باید با روسیه سازش کند.

وی شب گذشته در مصاحبه با Neue Zürcher Zeitung گفت: «زلنسکی باید حاضر به سازش شود. برای اینکه ما شاهد هستیم که با وجود عرضه سلاح، خط مقدم جبهه به سختی تکان خورده است، اوکراین نمی تواند با ابزار نظامی پیروز شود. بنابراین، واقع‌گرایی و تمایل به مذاکره ضروری است.»

وی افزود که آلمان باید روابط خود با روسیه را بازسازی کند، زیرا به نظر او تحریم‌های ضد روسی در درجه اول به آلمانی‌ها آسیب زده است. واگن‌کنخت افزود: «اقتصاد روسیه در سال جاری ۱.۵ درصد رشد کرده، در حالی که اقتصاد آلمان در حال سقوط است.»

اشاره ترودو به  فرصت از دست رفته برای بیانیه قاطع‌تر گروه G20 درباره اوکراین 

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان اجلاس سران دهلی نو، ابراز عقیده کرد که بیانیه پایانی رهبران گروه ۲۰ در بخشی که به اوکراین مربوط می‌شود، اگر تنها به کانادا بستگی داشت، می توانست بسیار قاطع‌تر باشد.

 ترودو در پاسخ به این سوال که چرا بیانیه نهایی را امضا کرد که در آن رهبران گروه ۲۰ روسیه را به دلیل اوضاع اوکراین محکوم نکردند؟، گفت: «اگر به من بستگی داشت، بیانیه پایانی رهبران [G20] بسیار تندتر میشد، به ویژه در مورد اوکراین. و اگر این مسئله به کشورهای دیگر نشسته بر سر میز مذاکره بستگی داشت، به ویژه در رابطه با اوکراین، بسیار ملایم‌تر میشد.»

 او توضیح داد که G20 یک “گروه” بسیار پراکنده است. بسیاری از کشورها سعی کردند تا حد ممکن بند مربوط به اوکراین را سخت‌تر کنند و در عین حال همه کشورها با آن موافق نبودند.

بایدن: کشورهای گروه ۲۰ بر سر “صلح عادلانه” در اوکراین به توافق رسیدند

جو بایدن، رئیس‌ جمهور ایالات متحده شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در هانوی ابراز عقیده کرد که در میان شرکت‌کنندگان در اجلاس سران گروه بیست (G20) در هند، در مورد شرایط صلح عادلانه در اوکراین “درک کافی” وجود دارد. 

به گفته بایدن، رهبران کشورهای گروه ۲۰ “در مورد نیاز به صلح عادلانه و پایدار بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی به توافق رسیدند.

پس از نشست سران G20 در روز یکشنبه، رهبران این گروه بیانیه پایانی را تصویب کردند. این سند به تفاوت دیدگاه‌ها و ارزیابی‌ها از وضعیت اوکراین در میان اعضای جامعه اشاره کرده است.

ماکرون: اجلاس گروه ۲۰ جای مناسبی برای بررسی اوضاع اوکراین نیست

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این رویداد اعلام کرد که نشست سران گروه ۲۰ جایی نیست که در آن پیشرفتی در راه حل دیپلماتیک درگیری اوکراین حاصل شود.

ماکرون در سخنانی که در صفحه وی در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) منتشر شد، گفت: «این نشست جایی نیست که امروز در آن موفقیت‌های بزرگی وجود داشته باشد، به‌ویژه زمانی که ما با وضعیت کنونی (در اوکراین) سروکار داریم».

به عقیده رهبر فرانسه، در نشست گروه ۲۰ نباید انتظار راه حل دیپلماتیک برای یک مناقشه نظامی را داشت.

رئیس جمهور آلمان: این به اوکراین بستگی دارد که چه زمانی با روسیه صلح کند

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی جامعه سنت گیدیو که با شعار “تصمیم به صلح، ادیان و فرهنگ ها در گفتگو” در برلین برگزار شد، تاکید کرد که این خود اوکراینی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند چه زمانی با روسیه صلح کنند. 

اشتاین مایر یادآور شد، در سطح سیاسی مهم است که احتمالات مربوط به حل و فصل مناقشه از طریق راه های صلح آمیز را در نظر بگیریم. او اولین اقدام از این دست را برگزاری رایزنی در مورد اوکراین در کپنهاگ و جده خواند.  رئیس‌جمهور آلمان می‌گوید: «حفظ چشم‌انداز دستیابی به صلح حتی زمانی که راه رسیدن به آن دیده نمی‌شود، مهم است».

اشتاین مایر در ین حال از ارسال تسلیحات به کی‌یف حمایت کرد و گفت: درگیری در اوکراین “همه چیز را تغییر داد” و اقدامات مسکو ارزش‌هایی که اروپا بر آن استوار است را هدف قرار داده و از بین می‌برد. یکی از درس‌های فاجعه جنگ جهانی دوم برای ما اروپایی ها مقاومت در برابر آن است. این درس این است: “دیگر هرگز نباید اجازه داد جنگ شود”.

وی افزود: “اگر اوکراین دفاع از خود را متوقف کند، این پایان کار اوکراین خواهد بود. بنابراین، ما اروپایی‌ها و ما آلمانی‌ها باید از اوکراین حمایت کنیم، از جمله با سلاح.”

قصد زلنسکی برای گفتگو با بایدن درباره تامین موشک‌های دوربرد 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین قصد دارد بار دیگر با جو بایدن، رهبر آمریکا در مورد ارسال سامانه‌های موشکی عملیاتی-تاکتیکی ATACMS به کی‌یف گفتگو کند.

وی این موضوع را در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان بیان کرد. به گفته زلنسکی، او قصد دارد با بایدن درباره امکان تامین موشک‌های دوربرد برای نیروهای مسلح اوکراین گفتگو کند.

زلنسکی تاکید کرد: «ملاحظات و حمایت رئیس جمهور بایدن برای من بسیار مهم است.من دوباره با او در مورد ATACMS صحبت خواهم کرد. این اولین گفتگوی ما نیست، ما در حال حرکت به جلو هستیم.»

به گفته وی، کی‌یف امیدوار است که در پاییز ۲۰۲۳ این نوع تسلیحات را دریافت کند.

پیش از این شبکه تلویزیونی ABC گزارش داده بود که ایالات متحده قصد دارد موشک‌های ATACMS با برد پروازی تا ۳۰۰ کیلومتر را به کی‌یف منتقل کند. بعد از آن، جاناتان فاینر، معاون مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی گفت که ایالات متحده چنین احتمالی را رد نمی‌کند.

نزدیک شدن بایدن به تصمیم درباره ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین 

روزنامه “ایننشال تایمز” روز یکشنبه در گزارشی نوشت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال نزدیک شدن به تصمیم گیری در خصوص ارسال موشک‌های دوربرد برای نیروهای مسلح اوکراین است و با این اقدام به طور بالقوه فصل جدیدی را در حمایت نظامی ایالات متحده از اوکراین باز خواهد کرد. 

نویسنده تاکید می‌کند که دولت ایالات متحده از مدت‌ها پیش نسبت به درخواست‌های اوکراین برای تامین موشک بالستیک تاکتیکی دارای برد تا ۳۰۰ کیلومتر محتاط بوده است. واشنگتن از ارائه آن به اوکراین به دلیل تدارکات محدود و همچنین به دلیل ترس از استفاده از این سلاح برای حمله به خاک روسیه خودداری می‌کند.

به عقیده برخی مقامات آمریکایی، چنین اقدامی می تواند منجر به تشدید درگیری شود. با این وجود، رئیس جمهور آمریکا ممکن است به زودی مجوز انتقال ATACMS را صادر کند.

تحولات اوکراین| دورنمای تاریک صلح در اوکراین و خطر جنگ جهانی سوم/ سفر بلینکن به کی‌یف
تحولات اوکراین| کی‌یف: میدان جنگ راه مذاکره با روسیه است/ قصد امتیازدهی درباره توافق غلات نداریم
تحولات اوکراین| اقدام غیرانسانی آمریکا در تحویل مهمات حاوی اورانیوم به کی‌یف

وزارت انرژی اوکراین از دریافت نخستین محموله سوخت هسته ای از آمریکا خبر داد

هرمان گالوشینکو، وزیر انرژی اوکراین روز یکشنبه، در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد که شرکت آمریکایی وستینگهاوس نخستین محموله سوخت هسته‌ای را به اوکراین تحویل  داده است. گالوشینکو گفت: «امروز، شرکت ملی انرژی Energoatom برای اولین بار سوخت مورد نیاز برای ۴۴۰ راکتور بارگیری کرد – سوختی که توسط شرکت آمریکایی Westinghouse به همراه متخصصان اوکراینی تولید شده بود.»

پیش از این، در اواسط ماه مارس، سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی اوکراین گزارش داد که این کشور در سه سال آینده قصد دارد تولید سوخت هسته‌ای خود را برای نیروگاه‌های خود را راه اندازی کند و قادر به جایگزینی سوخت روسیه خواهد بود.

بلاروس علیرغم اقدامات همسایگانش، قصد افزایش تعداد ارتش را ندارد

بلاروس علیرغم افزایش نیروهای نظامی کشورهای همسایه، قصد ندارد تعداد نیروهای مسلح خود را افزایش دهد. این موضوع را “والری رونکو” رئیس بخش همکاری نظامی بین المللی وزارت دفاع بلاروس مشاور وزیر دفاع این کشور اعلام کرد.

این مقام نظامی در یک برنامه تلویزیونی گفت: “هیچ افزایشی در تعداد نیروهای مسلح جمهوری بلاروس وجود ندارد. ما ۶۵ هزار نیروی نظامی داشتیم، و این رقم به همین میزان باقی می ماند.”

مشاور وزیر دفاع  تاکید کرد که مینسک “هیچ قصد تهاجمی” یا “ایجاد قابلیت‌های تهاجمی” ندارد، که به ویژه از سوی لهستان مشاهده می شود. وی به برنامه ورشو برای افزایش میزان نیروهای مسلح لهستان به ۳۰۰ هزار سرباز در آینده نزدیک اشاره کرد. رونکو گفت: «ما به سادگی در حال مدرنیزه سازی کیفی نیروهای مسلح خود هستیم، ما از تجربه‌ای استفاده می‌کنیم که در حال حاضر در جریان درگیری نظامی در خاک اوکراین بدست آمده است».

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا