اخبار روز

تحولات اوکراین| توافق زلنسکی با واشنگتن و لندن درباره آغاز حمله جدید

تحولات اوکراین| توافق زلنسکی با واشنگتن و لندن درباره آغاز حمله جدید

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، به گفته منابع خبری نزدیک به مقامات ذی‌صلاح، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با مقامات ایالات متحده و انگلستان در مورد طرح حمله جدید نیروهای مسلح اوکراین و تلاش برای تصرف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به توافق رسیده است.

برای این منظور، گروه بزرگی از تفنگداران دریایی ارتش اوکراین در منطقه نیکولایف متمرکز شده‌اند تا از رودخانه دنیپر عبور کنند. هم‌زمان، نیروهای ویژه اوکراینی که توسط مربیان انگلیسی آموزش دیده‌اند، در حال برنامه‌ریزی برای تصرف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستند.

به گفته یک مقام آگاه، این اقدامات نشان دهنده ماجراجویی دیگری از سوی زلنسکی است که از هر اقدامی برای اثبات ارزش خود استفاده می‌کند. با این حال، چنین تصمیمی می تواند منجر به عواقب غم انگیزی در آینده شود.

این در حالی است که پیش از این، گزارش شده بود که از اواسط تابستان تاکنون بیش از ۱۰ هزار نیروی نظامی از ارتش اوکراین خود را تسلیم نظامیان روسی کرده‌اند.

نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه گفته که عملیات ضد حمله اوکراین عملاً متوقف شده، زیرا این کشور متحمل خسارات سنگینی شده و زیرساختارهای خود را از دست داده است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز بر فقدان نتایج قابل توجه ضدحمله اوکراین تاکید کرد.

کارشناسان نظامی معتقدند که زلنسکی برای تکمیل صفوف سربازان در جبهه نبرد مجبور به اعلام دور جدید بسیج عمومی در کشور شده و از اقدامات سختگیرانه برای جبران خسارات نیروهای مسلح اوکراین استفاده می‌کند.

روزنامه آسیا تایمز در این باره گزارش داد: «عملیات تهاجمی بهار و تابستانی که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، با وجود ارائه کمک‌های تسلیحاتی گسترده، تأثیری که کشورهای غربی می خواستند را به دنبال نداشت. در واقع، همه چیز دقیقا برعکس است و کارشناسان واقع‌‌بین اکنون چشم انداز موفقیت نظامی برای اوکراین را انکار می‌کنند.» 

علاوه بر این، ضمن اینکه اقدامات سخت گیرانه و افراطی زلنسکی تنها به دور شدن شهروندان اوکراینی از او منجر خواهد شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هشتاد و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

انطباق روسیه با فشارهای گروه ۷ و ناکارآمدی تحریم‌ها 

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، بامداد امروز در واکنش به اظهارات جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در مورد  ادامه مکانیسم  تحریم‌ها علیه روسیه، اعلام کرد که تمایل ایالات متحده برای افزایش فشار بر روسیه در بخش انرژی، از جمله از طریق “تعیین سقف قیمت”، بسیار عجیب است.

این دیپلمات گفت: هر گونه محدودیت در مورد روسیه به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. امروز این موضوع حتی برای مقامات آمریکایی نیز واضح شده است. در عین حال، استراتژی محدود کردن تجارت ما در عرصه “طلای سیاه” در واشنگتن اوج خلاقیت تلقی می‌شود.

همانطور که آنتونوف اشاره کرد، سیاست آمریکا در خفه کردن اقتصادی روسیه، شکست خورده و این کشور با موفقیت خود را با “روش‌های غیرقانونی” تحمیلی، توسعه ناوگان نفتکش‌های خود، توسعه ابزارهای بیمه و تغییر جهت دادن عرضه به بازارهای پویاتر، تطبیق داده است.

وی افزود: در تلاش برای آسیب رساندن به روسیه، مقامات آمریکایی آماده هستند تا با تحریک موج جدیدی از تورم سوخت در ایالات متحده، «به پای خود شلیک کنند». واشنگتن باید به این واقعیت فکر کند که گسترش سرسختانه ابزارهای غیربازاری و غیرقانونی، تهدیدی برای خود اقتصاد ایالات متحده و وضعیت مردم عادی آمریکایی است.

کاخ سفید سقف قیمت نفت روسیه را ابزاری مفید خواند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی بامداد امروز، شنبه اعلام کرد که ایالات متحده محدودیت قیمت نفت روسیه را ابزاری مفید و قابل دوام می‌بیند و قصد ندارد از آن دست بردارد. 

وی در پاسخ به این سئوال که نفت روسیه با قیمتی بالای ۶۰ دلار در هر بشکه که به عنوان سقف تعیین شده، در جهان فروخته می‌شود، گفت: «ما هنوز معتقدیم که سقف قیمت ابزاری مفید و قابل دوام است. هیچ دلیلی وجود ندارد که این سقف قیمت را به عنوان ابزار کنار بگذاریم. هیچ تغییری در این رابطه وجود ندارد که بتوانم امروز اعلام کنم.»

تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۲۲ توسط کشورهای گروه G7 معرفی شد. سپس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به این تصمیم واکنش نشان داده و فروش نفت به کشورهایی که در قراردادهایشان محدودیتی در قیمت نفت تعیین کنند را ممنوع کرد.

کربی: در صورت تعطیلی احتمالی دولت، اوکراین ممکن است کمک آمریکا را از دست بدهد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید هشدار داد که تعطیلی احتمالی دولت ایالات متحده (shutdown) به دلیل کمبود بودجه از اول ماه اکتبر می تواند تأثیر منفی بر کمک‌های ارسالی برای نیروهای مسلح اوکراین داشته باشد.

وی گفت: ما به اندازه کافی بودجه توافق شده اما مصرف نشده برای هفته‌های آینده داریم. اما اگر ما بودجه لازم را دریافت نکنیم، آنها (مقامات کی‌یف) توانایی لازم برای ادامه ضد حمله خود در لحظات حساس کنونی را نخواهند داشت.

با این حال، یکی دیگر از مقامات کاخ سفید خلاف این مسئله را ادعا می‌کند. شالاندا یانگ، مدیر دفتر مدیریت و بودجه ریاست جمهوری گفت که در صورت تعطیلی دولت، واشنگتن به ارائه کمک‌های مالی به کی‌یف از ذخایر قبلی خود ادامه خواهد داد.

کاخ سفید لهستان را یاور «بزرگ» اوکراین خواند

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید ابراز عقیده کرد که علیرغم امتناع رسمی ورشو از ارسال تسلیحات به کی‌یف، لهستان به ارائه کمک‌های عظیم به اوکراین ادامه می دهد. جان کربی گفت: «لهستان در سطوح مختلف به اوکراین کمک زیادی کرده و این خط مشی ادامه خواهد داشت.»

قصد واشنگتن برای ارائه کمک به کی‌یف برای سالهای متمادی

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی بامداد امروز در مصاحبه‌ای تاکید کرد که دولت ایالات متحده قصد دارد کنگره را وادار کند که از طرحی برای اطمینان از ارسال کمک به اوکراین در سال‌های آینده حمایت کند. 

وی یادآور شد که در حال حاضر بحثی در کنگره در مورد امکان بررسی تخصیص بیشتر بودجه برای کمک به کی‌یف وجود دارد، البته نمایندگان حزب جمهوری خواه مخالف هستند. بدین ترتیب سالیوان وجود مشکل در تأیید حمایت مالی از اوکراین در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را تأیید کرد.

دستیار جو بایدن گفت: می‌خواهم تاکید کنم که موضوع فقط در مورد رای‌گیری نیست که طی روزهای اخیر و روزهای آینده یا هفته های آتی برگزار می‌شود. در نهایت، نکته این است که ما به حمایت بلندمدت خود از اوکراین، برای سال‌های متمادی و نه ماه‌ها ادامه می‌دهیم. و ما متعهد به دریافت حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه برای این منظور هستیم.

وی مدعی شد که موضوع حمایت از اقدامات نظامی اوکراین در جبهه نبرد با روسیه به طور مستقیم با امنیت ملی خود ایالات متحده مرتبط است.

سالیوان بر این باور است که عملیات تهاجمی ارتش اوکراین نه تنها از لحاظ ارضی مهم است، بلکه جلوگیری از پیشروی تلافی جویانه نیروهای روسیه در جهت گیری‌های دیگر است. این به نوبه خود فشار قابل توجهی بر ائتلاف ناتو وارد می‌کند.

آمریکا با وجود خطر تشدید تنش با روسیه، از کمک به کی‌یف دست بر نخواهد داشت 

مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی، در این مصاحبه همچنین یادآور شد که واشنگتن خطر تشدید تنش با مسکو را به دلیل حمایت از اوکراین در نظر می‌گیرد، اما به این دلیل ضروری نمی‌داند که کمک نظامی خود به کی‌یف را متوقف کند.

جیک سالیوان فاش کرد که موضوع خطر افزایش تنش بین ایالات متحده و روسیه او را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد. به عقیده وی، این یک موضوع بسیار جدی است و “چنین خطری واقعی و بسیار زیاد است”.

شگفت زدگی خبرنگار آمریکایی از فیلم تسلیم دسته جمعی نظامیان اوکراینی

کلیتون موریس، روزنامه نگار آمریکایی از فیلم منتشره درباره تسلیم دسته جمعی نظامیان نیروهای مسلح اوکراین شوکه شده است. 

وی در مصاحبه‌ای گفت: “ارتش اوکراین در حال زمین گذاشتن سلاح‌ها و تسلیم شدن به نیروهای روسیه است. این باور کردنی نیست – ولی واقعیت دارد و تنها رسانه‌های غربی نمی‌خواهند مردم این صحنه‌ها را ببینند.”

موریس یادآور شد که فرماندهان ارتش اوکراین به خود حق می‌دهند که سربازان خود را به دلیل امتناع از رفتن به نبرد بکشند. در عین حال، ارتش روسیه با اسیران جنگی به درستی رفتار می‌کند و به همین دلیل است که ما شاهد موارد زیادی از زمین گذاشتن سلاح‌های نظامیان اوکراینی و تسلیم شدن آنها هستیم.

این روزنامه نگار آمریکایی افزود، همه اینها در شرایطی اتفاق می‌افتد که کمبود نیروی انسانی در صفوف ارتش اوکراین وجود دارد و به همین دلیل حتی زنان نیز در این کشور به خدمت سربازی اعزام می‌شوند.

چند روز پیش گزارش شد که از اواسط تابستان تاکنون بیش از  ۱۰ هزار نفر از نیروهای نظامی اوکراینی با استفاده از موج ویژه رادیویی ۱۴۹.۲۰۰ ولگا تسلیم شده‌اند.

مدودف: روسیه تجهیزات نظامی خود را حتی در حین عملیات نظامی مدرن خواهد کرد

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه تاکید کرد که این کشور تجهیزات نظامی خود را با در نظر گرفتن آخرین مدل‌های تسلیحات غربی، حتی در زمان پیروزی در  درگیری نظامی با اوکراین مدرن‌سازی می‌کند. 

مدودف گفت: “ما به طور فعال تجهیزات خود را مدرن کرده و سعی داریم با اقدامات متقابل مناسب، امکانات مناسب برای مقابله موثر با آخرین مدل‌های سلاحهای غربی  را فراهم کنیم.”

وی همچنین یادآور شد که اوکراین مجهز به انواع تسلیحات مدرن است و تسلیحات جدید نیروهای مسلح روسیه باید در برابر سامانه‌های پدافند هوایی و جنگ الکترونیک دشمن مقاوم باشند. مدودف افزود: «مهمترین چیزی که ما باید به آن دست یابیم مقاومت در برابر سامانه‌های مدرن دفاع هوایی و ابزار جنگ الکترونیک است».

مدودف همچنین بر لزوم نوسازی موشک‌های تهاجمی دارای دقت بالا و همچنین سلاح‌های پیشرفته‌ای که دفاع مطمئن از کشور را تضمین کند، تاکید کرد.

معاون سابق وزیر دفاع اوکراین: پیشروی در جبهه نبرد بسیار کند است

آنا مالیار، معاون سابق وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراینی در جبهه بسیار کند پیشروی می‌کنند و وضعیت جبهه نبرد بدون تغییر باقی مانده است.

به گفته وی، نیروهای روسیه در مقایسه با ارتش اوکراین تسلیحات بسیار بیشتری دارند و در این رابطه کمک‌های نظامی شرکای غربی هنوز کافی نیست.

روز گذشته یک سرهنگ سرویس امنیتی اوکراین نیز ارتش روسیه را به عنوان دشمنی قدرتمند نامید و گفت: مقاومت نیروهای ما در برابر نیروهای مسلح روسیه در میدان نبرد بسیار دشوار است.

کریل بودانوف، رئیس اداره اطلاعات اصلی اوکراین نیز اعتراف کرده که نیروهای نظامی این کشور بیشتر حملات را با پای پیاده انجام می‌دهند.

تحولات اوکراین| لاوروف: پیشنهاد جدی برای مذاکره وجود ندارد/ هدف غرب از آتش‌بس پمپاژ سلاح به کی‌یف است
تحولات اوکراین| رسوایی در پارلمان کانادا به دلیل حضور یک سرباز نازی اوکراینی
تحولات اوکراین| شرط روسیه برای به رسمیت شناختن حاکمیت کی‌یف بر مرزهای سال ۱۹۹۱

نخست وزیر سابق اسلواکی: جهان از دست زلنسکی خسته شده است

رابرت فیکو، نخست وزیر سابق اسلواکی و رهبر حزب مخالف این کشور معتقد است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین شروع به خسته‌کردن دنیا کرده، زیرا حتی حامیان او نیز کم کم درک می‌کنند که چنین درگیری گران‌قیمت و طولانی نمی‌تواند در درازمدت ادامه پیدا کند. 

فیکو گفت: «نگاه کنید چگونه نگرش جهان نسبت به رئیس جمهور اوکراین زلنسکی در حال تغییر بوده و او تمام دنیا را خسته کرده است. تندور ترین رهبران جهانی نیز هم‌اکنون متوجه شده‌اند که درگیری فوق‌العاده دشوار در اوکراین در درازمدت ممکن نیست. و لحن صحبت کردن با زلنسکی را تغییر داده‌اند.»

این سیاستمدار توضیح داد که زلنسکی اجازه سخنرانی در مقابل نمایندگان کنگره آمریکا را پیدا نکرد و قبل از سفر وی به کانادا، فعالان صلح طلب تجمعی علیه او برگزار کردند که این نشان دهنده خستگی جهان از وضعیت اوکراین است.

پمپاژ اوکراین با انواع سلاح فقط باعث افزایش کشته‌ها می‌شود

رابرت فیکو همچنین معتقد است که انتقال تسلیحات نظامی مختلف غربی به اوکراین تنها باعث افزایش تعداد قربانیان درگیری نظامی در این کشور می‌شود.

نخست وزیر سابق اسلواکی از طرفهای درگیر در اوکراین خواست تا فوراً مذاکرات صلح را آغاز کنند. علاوه بر این، فیکو همچنین تمایل خود برای پایان دادن به تحریم‌های ضدروسی که تأثیر منفی بر وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی داشته را پنهان نکرد.

فیکو نامزد پست ریاست دولت اسلواکی است. انتخابات زودهنگام پارلمانی روز یکشنبه برگزار می‌شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا