اخبار روز

تحولات اوکراین| نارضایتی زلنسکی از سند نهایی نشست سران ناتو

تحولات اوکراین| نارضایتی زلنسکی از سند نهایی نشست سران ناتو

– اخبار بین الملل –

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، روز سه شنبه، در نخستین روز نشست  رهبران کشورهای عضو  پیمان نظامی-سیاسی ناتو، بیانیه‌ای منتشر شد که در آن متحدین تصمیم گرفتند زمانی که در خصوص این موضوع به اتفاق کامل رسیدند و شرایط مساعد بود، اوکراین را برای عضویت در ناتو دعوت کنند. بدین ترتیب، نه برنامه زمانی و نه تاریخ پیوستن کی‌یف به این ائتلاف در سند نهایی اجلاس سران منعکس نشده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز گذشته در یک سخنرانی عمومی در بدو ورود خود به ویلنیوس، ضمن قدردانی از حمایت و کمک لیتوانی از پیوستن این کشور به ناتو، از  اظهارنظر درباره سند پایانی نشست سران ناتو خودداری کرد و با این برخورد، خشم خود از این واقعیت که  ائتلاف قصد ندارد تصمیم خاصی در مورد زمان دعوت از اوکراین اتخاذ کند را نشان داد. وی پیش از این نیز چنین اقدامی را نشانه عدم قاطعیت رهبران ناتو  و نقطه ضعف ارزیابی کرده بود.

روز سه شنبه، ینس استولتنبرگ، دبیر کل اتحاد،اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست ناتو برنامه چند ساله کمک نظامی به کی‌یف و ایجاد شورای اوکراین-ناتو را تصویب کردند. وی یادآور شد که اولین نشست این شورا، روز چهارشنبه با حضور ولادیمیر زلنسکی برگزار خواهد شد.

با این وجود مشخص شده است که کشورهای عضو ناتو در مورد شرایط پذیرش اوکراین در این اتحاد این چنین به توافق رسیده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در نسخه نهایی سند بیان شده که پیمان اتحاد آتلانتیک شمالی ممکن است  «در صورت دست یابی به توافق بین متحدان و فراهم شدن شرایط» از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف از کی‌یف دعوت کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از هم اکنون موضع گیری روسیه مبنی بر اینکه عضویت اوکراین در ناتو پیامدهای بسیار منفی به دنبال خواهد داشت را مورد تاکید قرار داد.

ضمن اینکه وزارت امور خارجه آمریکا نیز یادآور شده،  اوکراین تا زمانی که درگیری نظامی در خاک این کشور به پایان نرسد، به ناتو نخواهد پیوست. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری یادآور شد که پیوستن اوکراین به ناتو در شرایطی که درگیری در خاک این کشور به پایان نرسیده، به معنای جنگ بین ایالات متحده و روسیه است و چنین وضعیتی در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اتفاق نخواهد افتاد. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

انگلیس ۶۵ میلیون دلار برای تعمیر تجهیزات نظامی اوکراین اختصاص می‌دهد

خبرگزاری رویترز بامداد امروز چهارشنبه به نقل از دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس گزارش داد که بریتانیا قصد دارد یک بسته کمک مالی ۵۰ میلیون پوندی (حدود ۶۵ میلیون دلاری) و همچنین خودروهای جنگی و مهمات در اختیار اوکراین قرار دهد.

این آژانس بیانیه‌ دولت را منتشر کرده که در آن آمده است: «به عنوان بخشی از بسته جدید حمایتی از اوکراین که قرار است در نشست این هفته سران ناتو مورد بحث قرار گیرد، بریتانیا و اعضای گروه G7 هزاران مهمات اضافی برای تانک‌های چلنجر-۲ و بیش از ۷۰ وسیله نقلیه جنگی و ترابری فراهم خواهند کرد. علاوه بر این، بخشی از کمک مالی ۶۵ میلیون دلاری اعلام شده برای تعمیر تجهیزات و راه اندازی یک مرکز توانبخشی نظامی در اوکراین استفاده خواهد شد.»

طبق اطلاعات رویترز، هر دو برنامه توسط بسته کمکی جامع ناتو تأمین مالی خواهد شد. انتظار می رود این بیانیه مشترک به امضای همه اعضای گروه ۷ برسد. همچنین اقداماتی را برای حمایت از اوکراین در سال های آینده مشخص خواهد کرد.

لاوروف موافق نیست که وضعیت فعلی روابط بین‌الملل جنگ سرد جدید نامیده شود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه اندونزیایی کامپاس (Kompas) که بامداد امروز، چهارشنبه، منتشر شده، اعلام کرد که به عقیده وی، این مرحله از روابط بین‌الملل را نمی توان جنگ سرد جدید نامید، بلکه آن را آغازی برای توسعه نظم نوین جهانی می‌داند.

لاوروف گفت: «ما مایل نیستیم که مرحله کنونی روابط بین‌الملل را نوعی جنگ سرد جدید تعریف کنیم. صحبت بر سر چیز دیگری است – در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی. این یک روند عینی است.»

لاوروف توضیح داد که مراکز جدید تاثیرگذاری برای اتخاذ تصمیمات مهم جهانی در حال تقویت موقعیت خود در اورآسیا، منطقه آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین هستند. به گفته وی، در آنجا کشورها ارزش‌های مربوط به منافع ملی خود، حق حاکمیت و همکاری بین‌المللی را بلند فریاد می زنند و در نتیجه روند توسعه جهانی در این مناطق جریان دارد. در حالی که غرب جمعی به رهبری ایالات متحده، در تلاش هستند تا این روندها را کند و معکوس کنند.

لاوروف گفت: هدف آنها تقویت امنیت جهانی و مشارکت در توسعه مشترک نیست، بلکه حفظ هژمونی و سلطه خویش در امور جهانی و اجرای بیشتر دستور کار استعماری نو است.

وزیر خارجه روسیه افزود: غرب عادت کرده است مشکلات خود را به قیمت آسیب رساندن به دیگران حل کند: تحریم های اقتصادی یکجانبه و سیاست خارجی به طور کلی خودخواهانه “امنیت غذایی و اقتصادی بین المللی” را تضعیف می‌کند. لاوروف یادآور شد که در حال حاضر سرمایه‌های هنگفتی که می‌تواند برای توسعه کشورهای نیازمند در جهان صرف شود، به اوکراین فرستاده می‌شود و در آنجا به شکل «هزاران تن تجهیزات نظامی و مهمات» سوزانده می‌شود.

قصد روسیه برای تحقیق مستقل درباره انفجارهای نورد استریم 

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته طی سخنرانی خود در شورای امنیت اعلام کرد که این کشور این حق را برای خود محفوظ می دارد که هر زمان که بخواهد تحقیقات مستقل خود را در محل انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم (جریان شمالی) انجام دهد.

این دیپلمات گفت: «ما به ادعای مقامات آلمان، دانمارک و سوئد در نامه‌ای که گفته می‌شود دسترسی به صحنه جنایت باز است، توجه کرده‌ایم. ما فرض می‌کنیم که در این پرونده، محققان و کارشناسان ما می‌توانند به طور مستقل و در هر زمان  بر اساس صلاحدید دادستانی کل فدراسیون روسیه حقیقات درباره این قدام تروریستی بین‌المللی آغاز شود، دست به کار شوند.»

نبنزیا همچنین اضافه کرد که روسیه انتظار دارد شاهد گام‌های مشخصی از سوی دانمارک، سوئد و آلمان برای بررسی خرابکاری در نورد استریم با مشارکت بازرسان روسی باشد. با این حال، او ابراز تردید کرد که تحقیقات هر سه کشور برای یافتن مقصران اصلی این انفجار باشد.

نماینده روسیه در پایان گفت: «فدراسیون روسیه موضوع انفجار در خطوط لوله نورد استریم را در سطح شورای امنیت سازمان ملل تا زمانی که عاملان آن معرفی نشده و پاسخگوی اقدام خود نشده‌اند، مطرح خواهد کرد . ما از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم برای رسیدن به این هدف استفاده خواهیم کرد.»

واکنش وزیر دفاع روسیه به ارسال مهمات خوشه‌ای آمریکا به کی‌یف 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این واقعیت که ارسال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف از طرف آمریکا تنها طول مدت درگیری را طولانی‌تر می‌کند، هشدار داد، در صورتی که ایالات متحده مهمات خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد، نیروهای مسلح روسیه نیز مجبور به استفاده از سلاح‌های مشابه علیه نظامیان اوکراینی  خواهند شد. 

 وی تاکید کرد: «روسیه به انواع مختلف مهمات خوشه‌ای مسلح مجهز است” ضمن اینکه آنها بسیار موثرتر از مهمات آمریکایی‌ها هستند و برد آنها نیز گسترده تر است. البته روسیه از استفاده از مهمات خوشه‌ای در جریان عملیات ویژه خودداری کرده و همچنان از آن خودداری می‌کند.»

وزیر دفاع ادامه داد: کل جهان اکنون شاهد بودند که آمریکایی‌ها انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را تأیید کردند. آنها این تصمیم را به طرق مختلف توجیه می کنند. آنها می گویند با توجه به اینکه ذخایر مهمات معمولی کالیبر ۱۵۵ واقعاً به پایان رسیده، بنابراین اکنون تا لحظه شروع تولید آنها تصمیم گرفتند با استفاده از این مهمات خوشه‌ای این کمبود را جبران کنند. 

 آمادگی روسیه برای استفاده از مهمات خوشه‌ای پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین 

دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه شب گذشته اعلام کرد که پس از استفاده از مهمات خوشه‌ای توسط نیروهای نظامی اوکراینی، روسیه ممکن است تصمیم بگیرد که با استفاده از همان نوع تسلیحات به آنها پاسخ دهد. 

این سیاستمدار پس از اطلاع از گلوله باران حومه شهر توکماک در منطقه زاپروژیه با استفاده از مهمات خوشه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: «بنابراین، ظاهراً وقت آن رسیده  که ما نیز زرادخانه این سلاح های غیرانسانی خود را باز کنیم.»

پیش از این روز سه شنبه در ساعت ۱۷:۱۵، نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از مهمات خوشه‌ای به شهر توکماک در منطقه زاپروژیه حمله کردند. به گفته سرویس اورژانس منطقه، این حملات به یک منطقه مرغداری و در حومه شهر به سمت واسیلیوفکا اصابت کرده است.

ترس کشورهای ناتو از اذعان به اینکه اوکراین هرگز به عضویت این اتحاد درنیاید

اوکراین ممکن است هرگز به عضویت ناتو پذیرفته نشود، فقط اعضای این ائتلاف می‌ترسند به این مسئله اعتراف کرده و آن را ابراز کنند. این مسئله روز سه شنبه، توسط دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه اعلام شد.

وی در کانال تلگرام خود نوشت: آیا آنها اوکراین راخواهند پذیرفت؟ – معلوم نیست چه زمانی و تحت چه شرایطی. به احتمال زیاد هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. و این همان چیزی است که افراد واقع‌ بین در  ناتو می‌ترسند با صدای بلند آن را بیان کنند.»

البته این مقام بلندپایه روس تصمیم دیگر کشورهای عضو ناتو  برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف را قابل پیش بینی خواند که به عقیده وی، این اقدام تنها درگیری را به بن بست رسانده و  “جنگ جهانی سوم را نزدیک تر خواهد کرد”.

نایب رئیس شورای امنیت روسیه در این رابطه تاکید کرد: «عملیات نظامی ویژه در اوکراین با همان اهداف اعلام شده ادامه خواهد یافت که یکی از آنها ممانعت از عضویت کی‌یف در ناتو است.»

ترامپ با انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالفت کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده با انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالفت کرد. این مسئله در بیانیه‌ای که شب گذشته از سوی دفتر مطبوعاتی وی منتشر شد، بیان شده است. در این بیانیه آمده است که تصمیم جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید، برای ارسال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف، جهان را به یک جنگ جهانی نزدیک‌تر می‌کند.

ترامپ در این سند تاکید کرده: جو بایدن نباید با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین ما را به جنگ جهانی سوم نزدیک‌تر کند. او باید تلاش کند [درگیری] را متوقف کند و مرگ و ویرانی هولناک ناشی از اقدامات یک دولت ناتوان (ایالات متحده) را متوقف کند. ضمن اینکه اگر تصمیم برای تامین مهمات خوشه‌ای ناشی از کمبود گلوله‌های متعارف از سوی ایالات متحده باشد، این مسئله تنها “نیاز به کاهش فوری درگیری” را تایید می‌کند.

رهبر سابق آمریکا در این بیانیه‌ گفت: «این قطعاً به این معنی است که ما نباید آخرین ذخایر خود را در شرایطی به اوکراین بفرستیم که زرادخانه‌ ایالات متحده <…> آنقدر کاهش یافته است که خطری برای امنیت کشور ایجاد می‌کند.»

 عدم برنامه ریزی آلمان برای ارسال موشک‌های کروز به کی‌یف 

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، روز سه شنبه، امتناع دولت آلمان از ارسال موشک های کروز آلمانی به اوکراین را تایید کرد. وی در حاشیه نشست ناتو در ویلنیوس گفت: اگر شرکای ما تصمیم به چنین کاری گرفته اند، این تصمیم مستقل آنهاست. ما قرار نیست مواضع خود در این زمینه را تغییر دهیم.

پیستوریوس همچنین یادآور شد که جایی برای انتقاد از آلمان که در حال حاضر دومین حامی اوکراین پس از ایالات متحده است، نمی بیند. وزیر دفاع سیستم دفاع ضد هوایی  ارائه شده توسط برلین برای کی‌یف را بسیار حیاتی ارزیابی کرد.

اوکراین از برلین موشک‌های کروز از نوع تائوروس (Taurus) درخواست کرده است تا بتواند به مواضع روسیه در پشت خط مقدم جبهه حمله کند.

کشورهای ناتو روسیه را تهدید اصلی امنیتی در منطقه نامیدند

رهبران کشورهای عضو ناتو در بیانیه پایانی روز نخست اجلاس خود در ویلنیوس، روسیه را جدی‌ترین و مستقیم ترین تهدید برای امنیت در منطقه اور آتلانتیک نامیدند. اولین روز این نشست روز سه شنبه به پایان رسید. رایزنی‌های رهبران ناتو امروز، چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

در این سند آمده است: «فدراسیون روسیه مهم‌ترین و فوری‌ترین تهدید برای امنیت متحدان و همچنین صلح و ثبات در منطقه اور آتلانتیک است».

این سند همچنین نشان دهنده تعهد کشورهای عضو به سیاست درهای باز ناتو است و همچنین ابراز امیدواری می کند که سوئد هر چه زودتر به این اتحاد بپیوندد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به این بیانیه، یادآور شد: «مشخصاً اجلاس محکوم به شکست است. آنها نمی دانند چرا آمدند. ظاهراً برای بیان شکست پروژه خود در اوکراین.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه گفت که در نشست سران ناتو، تمایلات شدید ضدروسی در تمام سخنرانی‌های اعضای این ائتلاف مشهود است.

نشست سران ناتو برنامه چند ساله کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان نخستین روز اجلاس سران در ویلنیوس، اعلام کرد که رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی برنامه چند ساله کمک نظامی به کی‌یف و ایجاد شورای اوکراین-ناتو را تصویب کردند. 

وی گفت: امروز، متحدان در خصوص اختصاص یک بسته سه عنصری برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به ناتو توافق کردند. اولین عنصر یک برنامه چند ساله است که به بازسازی بخش دفاعی و امنیتی [اوکراین] و حرکت از استانداردهای شوروی به استانداردهای ناتو کمک خواهد کرد. عنصر دوم ایجاد یک شورای جدید اوکراین-ناتو است – مجمعی برای رایزنی و تصمیم گیری، جایی که ما در موقعیتی برابر [با کی‌یف] خواهیم بود.

استولتنبرگ یادآور شد که اولین نشست این شورا روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه با حضور ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برگزار خواهد شد.

تحولات اوکراین| واکنش‌ها به تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف
تحولات اوکراین| کی‌یف به این زودی‌ها نمی‌تواند منتظر جنگنده اف-۱۶ باشد
تحولات اوکراین| یک رویارویی واقعی بین غرب و بقیه جهان در جریان است

اتحادیه اروپا قصد دارد بودجه صندوق کمک نظامی به کی‌یف را افزایش دهد

آژانس خبری بلومبرگ روز سه شنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که اتحادیه اروپا قصد دارد بودجه بلندمدت برای صندوق صلح اروپا را افزایش دهد، صندوقی که اکنون علاوه بر سایر موارد، وظیفه تامین هزینه ارسال تسلیحات به اوکراین را نیز بر عهده دارد. 

این آژانس می نویسد: «به عنوان بخشی از تعهدات آتی خود در این خصوص، اتحادیه اروپا به دنبال افزایش بودجه بلندمدت برای صندوق صلح اروپا – مکانیزم تامین مالی [برای کمک نظامی به اوکراین] است.»

یادآوری شده است که اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی راه هایی برای اطمینان از آموزش فعال تر پرسنل نظامی نیروهای مسلح اوکراین است. علاوه بر این، اروپا با چالش حمایت از اصلاحات در اوکراین و همچنین تقویت صنعت دفاعی خود مواجه است.

پیش از این، در اواخر ماه ژوئن، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که برای حمایت بیشتر از اوکراین، کشورهای اتحادیه اروپا باید کمک‌های خود را افزایش دهند. وی یادآور شد که در ۱۶ ماه گذشته ۳۰ میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از کی‌یف برداشت شده است. 

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا