آذربایجان شرقی

تحویل کتاب درب منازل خانه‌داران با اتوبوس

برگزیده های ایران، معصومه درخشان: طرح فرهنگی «خانه داران کتابخوان»  از دل یک جلسه کتاب خوانی ۱۲ ساله به وجود آمده است. زمانی که تعدادی از بانوان فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه جلسه «کتابخوانی تسنیم» را در خانه‌های شخصی خود برگزار کرده و رفته رفته  دامنه فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی خود را گسترش دادند.

با شیوع کرونا فعالیت فرهنگی آنها وارد فاز جدیدی شد و فعالیت‌های فرهنگی کتابخوانی را در بستر فضای مجازی ادامه دادند. یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آنها راه‌اندازی کتابخانه سیار برای خانم‌های خانه‌دار بود که بعد از حدود دوسال پیگیری فراوان کتابخانه سیار« خانه‌داران کتابخوان» با مشارکت سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تبریز و معاونت فرهنگی شهرداری منطقه پنج تبریز به ثمر نشست و این کتابخانه سیار راه‌اندازی شد. 

بعد از این شهروندان تبریزی شاهد حرکت اتوبوسی در سطح شهر خواهند بود که با نام کتابخانه سیار« خانه داران کتابخوان» به ارائه خدمات فرهنگی و امانت کتاب می‌پردازد.

الهام قاسمیان مدیر انجمن «خانه داران کتابخوان» در مراسم راه‌اندازی کتابخانه سیار« خانه‌داران کتابخوان» با اشاره به چگونگی شکل‌گیری طرح “خانه‌داران کتابخوان” اظهار داشت: تجربه فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی برای خانم‌های خانه‌دار نشان داد،  متاسفانه همیشه خانم‌های خانه‌دار در حاشیه بوده و مسوولان طرح و برنامه‌ای برای آنها ندارند.

این فعال فرهنگی افزود: انجمن “خانه‌داران کتابخوان” برای اولین بار در کشور در شهر تبریز تشکیل شده است.خانم‌های خانه‌دار معمولا دیده نمی‌شوند با شیوع کرونا خانم‌های خانه‌دار علاوه بر مادری، کارهای مربوط به آموزش و معلمی را نیز انجام می‌دهند ولی هیچ‌وقت دیده نمی‌شوند .ما تصمیم گرفتیم با این کار بانوان خانه‌دار را معرفی کرده و زحمت‌های آنان را به جامعه معرفی کنیم و در قالب اجرای این طرح همایش‌هایی برای آنها برگزار کنیم.

آغاز به کار کتابخانه سیار با ۹۰۰جلد کتاب

مدیر انجمن ” خانه‌داران کتابخوان” ادامه داد: کتابخانه سیار در قالب یک اتوبوس که توسط شهرداری در اختیار این انجمن قرار گرفته با ۹۰۰جلد کتاب آماده ارائه خدمات فرهنگی به بانوان خانه‌دار و عموم شهروندان است.

نیازمند حمایت نهادهای فرهنگی و خیران کتاب هستیم

وی یادآور شد: انجمن ” خانه‌داران کتابخوان” در راستای اعتلای فرهنگ و توسعه کتاب و کتابخوانی در میان بانوان خانه‌دار فعالیت می‌کند و به همراهی و حمایت نهادهای فرهنگی و خیران کتاب این شهر نیاز داریم تا بتوانیم این مسیر را به بهترین شکل ممکن ادامه دهیم.

ارسال کتاب به خانه‌ها

قاسمیان با اشاره به تحویل کتاب درب منازل اعضای انجمن تصریح کرد: بانوان خانه‌دار می‌توانند با پرکردن فرم ثبت نام یا مراجعه به صفحه اینستاگرامی این انجمن به نام ” خانه.داران کتابخوان” ثبت‌نام کرده و سفارش های خود را ثبت کنند و همکاران ما کتاب‌های درخواستی آنان را در اسرع وقت درب منازل تحویل می‌دهند.

آنها در طی ۱۰ روز فرصت دارند کتاب را مطالعه کنند در صورت نیاز می‌توانند با تماس تلفنی کتاب را تمدید کنند، همچنین  اگر بانوان سفارش خرید داشته باشند کتاب‌ها برایشان خریداری می‌شود.

دورهمی‌های هفتگی، همایش‌های ماهانه

وی خاطرنشان کرد: برای اعضای انجمن هر هفته دورهمی کتاب و ماهانه همایش هایی با عنوان “زن و خانواده” برگزار می‌شود و از تمامی انتقادها و پیشنهادهای سازنده بانوان فرهیخته در جهت تعامل و پیشبرد اهداف فرهنگ کتاب و کتابخوانی استقبال می‌کنیم.

کتاب ها تمدن سازی می‌کنند

حجت‌الاسلام  شعبانی مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در مراسم راه.اندازی کتابخانه سیار « خانه‌داران کتابخوان»  با اشاره به نقش کتاب در تمدن‌سازی ادوار تاریخی گفت: راه‌اندازی کتابخانه سیار در سطح شهر حرکت بسیار خوب و مبارکی است و تمدن غنی ایرانی اسلامی ما نشان می‌دهد که کتاب می‌تواند باعث ایجاد تمدن در دنیا شود. کتاب ابزاری است که با تولید فکر و اندیشه انسان‌های فرهیخته تربیت کرده و باعث ایجاد یک تفکر و جریان‌ساز در جوامع می شود.

وی ابراز کرد: توسعه فرهنگی با فضای مجازی ایجاد نمی‌شود، فضای مجازی برای کسب اطلاع است ولی با کتاب و توسعه کتابخوانی می.توان به مفاهیم عمیق تاریخی پی برد و با یک تفکر جریان‌ساز به یک انقلاب بزرگ در جهان دست یافت.

شعبانی با تاکید بر اینکه دنیای نرم افزارها نمی‌توانند جای کتاب را پر کنند، متذکر شد: نرم‌افزارهای دنیای دیجیتال  نمی‌توانند جای کتاب را پر کنند، چراکه کتاب‌ها انسان را با اندیشه‌های متعالی آشنا می.کند و امیدوارم این نوع فعالیت‌های فرهنگی با مدیریت بانوان در سطح شهر گسترش پیدا کند.

حوزه فرهنگ و هنر افت کرده است

هادی ابراهیمی سنایی، رئیس انجمن ناشران استان آذربایجان‌شرقی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  تشکیل NGO های مردم‌نهاد در حوزه فرهنگ و هنر را در پیشرفت اهداف فرهنگی کشور بسیار موثر ذکر کرد و افزود: وقتی مردم در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، موفقیت های بیشتری کسب می‌شود به عنوان مثال موسسه حمایت از کودکان سرطانی ” محک” چون توسط مردم اداره می‌شود باعث جذب مشارکت‌های مردمی شده و به خوبی فعالیت می‌کند، در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز انجمن” خانه‌داران کتابخوان” با راه‌اندازی کتابخانه سیار فعالیت بسیار خوبی در جهت گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی آغاز کرده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های مردم محور در حوزه کتابخوانی باعث افزایش سرانه مطالعه، آشنایی با کتاب‌های مختلف و چهره‌های فرهنگی و فرهیخته، اصلاح قدرت نوشتاری، ترویج نویسندگی در بین جوانان می‌شود.

ابراهیمی سنایی با اشاره به اینکه در زمینه نشر کتاب وضعیت مطلوبی وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا همه اقشار جامعه دچار ضرر و زیان‌هایی شده‌اند و حوزه نشر نیز از این قاعده استثنا نیست. وضعیت نشر با توجه به همه‌گیری کرونا چندان تعریفی ندارد و آمار فروش کتاب اصلا مطلوب نیست. 

وی در ادامه با اظهار ناراحتی از کمبود فضاهای فرهنگی در شهر افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود کاربری کتابفروشی‌ها در سطح شهر عوض می‌شود در حالی که متولیان حوزه فرهنگ و هنر از جمله شهرداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد، استانداری، سازمان تبلیغات، حوزه هنری و سایر مسوولان این عرصه باید برای افزایش فضای فرهنگی شهر تلاش کنند. اما متاسفانه گاهی وقت‌ها مشاهده می‌شود نه تنها تلاشی برای ترویج کتابخوانی و کتابفروشی نمی شود بلکه کاربری کتابفروشی ها نیز عوض می‌شود.

ابراهیمی سنایی  یکی از انتقادات وارد شده به موضوع فرهنگ و هنر را داشتن نگاه سیاسی به این حوزه ذکر کرد و افزود: حوزه فرهنگ و هنر طی سال‌های اخیر دستخوش نگاه‌های سیاسی شده است، متاسفانه متولیان فرهنگ و هنر افراد سیاسی هستند ولی امیدواریم دولت سیزدهم که با شعار مردم محوری روی کار آمده است حداقل در حوزه فرهنگ و هنر افرادی مدیریت این کار را بر عهده بگیرند که خودشان در این عرصه پرورش یافته‌اند و هیچ نگاه سیاسی به موضوع فرهنگی نداشته باشند.

وی در ادامه آمار فروش کتاب را نامناسب اعلام کرد و گفت: آمار چاپ کتاب نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است ولی آمار فروش کتاب مطلوب نیست.

 ابراهیمی سنایی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد نگاه کمی به آمار کتاب دارد  ادامه داد:رویکرد وزارت ارشاد به موضوع آمار چاپ کتاب رویکرد کیفی نیست بلکه نگاه کمی در این زمینه حاکم است.

رئیس انجمن ناشران آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: رویکرد کمی نیز به این دلیل است که مجوز انتشار ناشران باطل نشود، بنابراین برای هر نوع کتابی مجوز نشر داده می‌شود ولی از نظر کیفی حوزه فرهنگ و هنر دچار افت شده است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰/س/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا