اخبار روز

تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات خودرو/ امکان واردات خودرو تا ۶۰ هزار دستگاه

تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات خودرو/ امکان واردات خودرو تا ۶۰ هزار دستگاه

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، مهدی ضیغمی در جمع خبرنگاران در خصوص واردات خودرو اظهار داشت: اولین عرضه پس از چانگان هفته گذشته انجام شد و در این هفته نیز عرضه بعدی انجام خواهد شد که تمرکز در این مرحله بر عرضه خودروهایی است که داخل ایران هستند.

معاون وزیر صمت افزود: هفته گذشته ۲ هزار خودروی وارداتی عرضه شد که امیدواریم تا پایان این هفته نیز بتوانیم بیش از ۲ هزار خودروی دیگر به متقاضیان تحویل دهیم، البته بسیاری از خودروها به دلیل داشتن رزرو، افرادی که انتخاب می‌کنند، در رزرو باقی می‌مانند که طی ماه آینده خودروهای ثبت سفارش شده و روی آب هستند، را تحویل بدهیم.

متقاضیان خودروهای وارداتی پیامک دریافت می‌کنند

وی با بیان اینکه پس از عرضه هفته گذشته امروز فایل‌ها به دست شرکت‌ها خواهد رسید، تاکید کرد: متقاضیان پیامکی دریافت می‌کنند تا برای پرداخت نصف علی‌الحساب اقدام کنند تا زمانی که قیمت قطعی مشخص شود که تاکنون خودروی زوتی مشخص شده و در هفته جاری نیز با همکاری شورای رقابت قیمت قطعی سایر محصولات شامل پنج خودرو دیگر را اعلام کنیم.

ضیغمی ادامه داد: پس از اعلام قیمت قطعی، شرکت‌ها می‌توانند طی مدت یک ماه با ارسال دعوت‌نامه کل مبلغ را دریافت کنند و خودرو را کمتر از یک ماه به مشتری تحویل دهند، فرایند ثبت سفارش شرکت‌ها در کارخانه‌های اصلی از شهریور ماه انجام شده است.

آغاز واردات خودروه‌های برقی از آبان

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: امیدوارم همان تعهد ارائه شده تا آخر آذرماه یا نهایتاً دی ماه بتوانیم عرضه را کامل برای ۳۱ هزار نفری که ثبت نام کرده‌اند و در فهرست هستند، ارائه کنیم تا مشکلی به وجود نیاید، البته روند واردات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو با ورود ۳۱ هزار خودرو متوقف نخواهد شد، اظهار داشت: واردات خودروهای برقی نیز از آبان ماه آغاز می‌شود و پس از تامین خودرو برای تاکسیرانی، عرضه برای عمومی مردم نیز اجرایی خواهد شد.

ضیغمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی واردات خودرو بر عهده شرکت‌ها است، بیان کرد: تسهیلاتی در زمینه ارائه ارز واردات خودرو انجام می‌شود و از دیدگاه ما واردات تا ۶۰ هزار خودرو امکان پذیر است، اما اینکه شرکت‌ها تا چه میزان می‌توانند با همکاری شرکت‌های خارجی ثبت سفارش انجام دهند، از مسائل داخلی است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برخی شرکت‌ها تا ۴۰ هزار خودرو درخواست خرید را به ثبت رسانده‌اند، تاکید کرد: این خودروها در چند بخش وارد کشور می‌شود و شرکت‌ها ارز خود را دریافت می‌کنند تا بتوانند واردات را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو ارز واردات خودرو تخصیص داده شده است، خاطرنشان کرد: روند تخصیص ارز نیز پس از جلسه هفته گذشته با بانک مرکزی تسریع خواهد شد.

علت کاهش ارزش صادرات چیست؟

 ضیغمی در خصوص تجارت خارجی تصریح کرد: کاهش ارزش‌های جهانی در حوزه پتروشیمی و نفت باعث شد برخلاف رشد خوبی که به لحاظ وزنی داشتیم شاهد کاهش ارزش بودیم.

 معاون وزیر صمت ادامه داد: در نیمه نخست امسال ۲۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که حدود ۶۰۰ میلیون دلار برابر ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است، در حالی که اگر نرخ‌های جهانی با ارزش سال گذشته محاسبه می‌شد به ارقام بیشتری می‌رسیدیم.

 وی با بیان اینکه در شهریور ماه تجارت کشور توسعه بیشتری داشت و بخشی از کاهش صادرات پنج ماهه را جبران کرد، گفت: عوامل منطقه‌ای و برخی مشکلات مانند عوارض صادراتی پیش‌بینی‌ها را سخت‌تر کرده است، اما امیدواریم با حمایت‌های دولت، برنامه‌ریزی‌ها و اصلاحات تجاری به رقم سال گذشته که رکورد صادراتی کشور را شکست، دست یابیم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا