اخبار روز

تخلیه هزاران نفر در کانادا به دلیل آتش سوزی‌های گسترده جنگلی

تخلیه هزاران نفر در کانادا به دلیل آتش سوزی‌های گسترده جنگلی

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، روزنامه “تاگس شاو” در مطلبی نوشت: کانادا در حال حاضر بدترین فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی خود را تجربه می‌کند. منطقه ای به وسعت ایالات بایرن، بادن-وورتمبرگ و نوردراین-وستفالن آلمان در این کشور در آتش سوخته است. اکنون آتش سوزی ها بزرگترین شهر در قلمرو شمال غربی این کشور را تهدید می کند.

این خبر در اواخر عصر روز گذشته منتشر شد. بر این اساس یلونایف، پایتخت مناطق شمال غربی کانادا، بر اثر خطر این آتش سوزی ها باید تخلیه شود. این شهر با ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت، با اختلاف بزرگترین شهر این منطقه است که در مجموع حدود ۴۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. مردم باید آرام آرام در مسیر تخلیه قدم بگذارند. به گفته مسئولان، آتش هنوز در حدود ۱۷ کیلومتری شهر است. اما همه آنها باید تا بعد از ظهر جمعه این منطقه را تخلیه کرده باشند.

مایکل سنت آمور شهردار شهر اینترپرایز که ساکنان آن دیگر زمان زیادی برای تخلیه ندارند در این باره گفت: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مردم این منطقه ناپدید شده اند. وی به ناچار این خبر بد را برای ساکنان اطلاع رسانی کرده و گفت: این شرایط سختی است اما تا زمانی که حالمان خوب است و نفس می کشیم، خوب خواهیم بود.

منطقه تحت ریاست سنت آمور کاملاً تحت تأثیر این آتش سوزی ها قرار گرفته و کاملا ویران شده است. بیش از ۱۰۰ نفر باید خیلی سریع به محل امن آورده می شدند. نولین ویلبرون از ساکنان این شهر به یاد می‌آورد که برای بسیاری از آن‌ها این یک تجربه دردناک است. وی به شبکه تلویزیونی کانادایی CBC گفت: وقتی ما اینترپرایز را ترک کردیم، این شرایط قابل مشاهده بود که همه چیز تاریک تر و تاریک تر می شد.

واشلی گرسل، که والدینش به مکان امنی منتقل شدند می گوید: همه واقعا وحشت زده بودند و مادرم سعی می کرد پدرم را از میان شعله های آتش نجات دهد.

مقامات پیش از این در عصر روز سه شنبه حالت فوق العاده برای کل مناطق شمال غربی کانادا اعلام کرده بودند. این به آن‌ها این فرصت را می‌داد که متفاوت عمل کنند، از اتاوا کمک بخواهند و در کوتاه‌مدت دستور تخلیه را بدهند زیرا شرایط به سرعت در حال تغییر است و وضعیت منطقه یک چالش بزرگ است. بیشتر روستاهای آسیب دیده صدها کیلومتر از هم فاصله دارند و برخی از جاده ها قبلاً آسیب دیده اند. شاهدان عینی از سوختن آسفالت خبر می دهند. بنابراین تخلیه باید توسط هواپیماهای نظامی انجام شود.

گارث کارمن، که چند روز پیش به همراه همسرش لیندا از رودخانه هی به مکان امن فرار کرده بود، گزارش می‌دهد که این منطقه در وضعیت اضطراری کامل است. وی گفت: بدترین چیز این بود که اینترنت، تلفن‌های همراه و تلفن ثابت قطع شده بود، به طوری که کل منطقه اصلاً راهی برای ارتباط نداشت. وی افزود: به عنوان مثال، ما نمی توانستیم از بانک پول برداشت کنیم، مواد غذایی یا بنزین بخریم و نمی توانستیم با کسی ارتباط برقرار کنیم.

در مجموع حدود ۲۶۰۰۰ نفر اکنون باید تخلیه شوند. نیروهای مسلح نیز برای این منظور مستقر شده و با خلبانان نظامی و سربازان در میدان پشتیبانی می کنند. شهر کوچک هی ریور در گریت اسلیو لیک به مرکزی تبدیل شده است که از آنجا پروازهای تخلیه به استان همسایه آلبرتا آغاز می شود.

این اولین بار نیست که بسیاری از کانادایی ها مجبور به ترک خانه های خود می شوند.

در کانادا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از جنگل ها و مناظر دیگر در اثر آتش سوزی از ابتدای سال از بین رفته است. این بدترین فصل آتش سوزی در تاریخ این کشور است.

چندین ماه است که در کانادا آتش سوزی های شدید جنگلی وجود دارد. در سال جاری تاکنون ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع از جنگل و مناظر دیگر در این کشور تخریب شده است. این نتیجه داده‌های کنونی مرکز آتش‌نشانی بین سازمانی کانادا (CIFFC) است.

به این ترتیب کانادا در حال حاضر از مخرب ترین فصل آتش سوزی در تاریخ خود رنج می برد. گرما و خشکسالی بی سابقه نه تنها باعث آتش سوزی شد، بلکه تصاویر آخرالزمانی را نیز به همراه داشت.

“یان بولانگر”، محقق در وزارت منابع طبیعی در این باره گفت: ما امسال با پیشرفت‌هایی مواجه هستیم که بدتر از بدترین ترس‌های ما هستند. داده های جدید رکورد بالایی را نشان می دهد. وی افزود: بالاترین سطح تخریب مراتع و جنگل ها تا به امروز مربوط به سال ۱۹۸۹ بود که در آن ۷۳۰۰۰ کیلومتر مربع از زمین در سراسر کانادا در یک سال سوخت.

بر اساس این اطلاعات، از ماه ژانویه در مجموع ۴۰۸۸ مورد آتش سوزی در کانادا به ثبت رسیده است. بیشتر آتش‌سوزی‌ها تاکنون در مناطق دورافتاده در جنگل‌ها رخ داده است، اما شهرها نیز در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر از ابتدای سال جاری مجبور به ترک خانه های خود شده اند که بیشترین تعداد تخلیه در ۴۰ سال گذشته است . روز شنبه ۹۰۶ آتش سوزی در سراسر این کشور شعله ور شد که ۵۷۰ مورد از آنها هنوز کنترل نشده است.

دولت کانادا چند روز پیش گام ها و اقدامات دیگری در مبارزه با آتش سوزی ها را اعلام کرد. جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی، گفت: «همراه با سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در واکنش به آتش‌سوزی، کاهش تغییرات آب‌وهوایی و سازگاری، کانادا به محافظت از خانه‌ها، معیشت و جوامع ادامه می‌دهد و در عین حال به علت اصلی افزایش آتش‌سوزی‌ها یعنی تغییرات آب‌وهوایی رسیدگی می‌کند.

ناتوانی کانادا در مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها، جهان را به خطر انداخته است

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا